بانک‌ها همچنان در پرداخت ودیعه مسکن سنگ‌اندازی می‌کنند!

30 آبان 1400 ساعت 13:28

باوجود اینکه بانک‌ها باید تا پایان بهمن سال جاری وام کمک ودیعه مسکن را به متقاضیان پرداخت کنند، همچنان سنگ‌اندازی برخی بانک‌ها برای مشتریان در این زمینه وجود دارد و تمایلی به پرداخت این وام ندارند.


به گزارش اخباربانک به نقل از ایسنا، تکلیف دولت به بانک‌ها برای پرداخت وام کمک ودیعه مسکن در راستای حمایت از مستاجران است که از سال گذشته تاکنون رقم آن تغییر کرد و برای امسال سقف وام ودیعه مسکن در تهران از ۵۰ به ۷۰ میلیون تومان و در دیگر کلان شهرها و سایر شهرها نیز به ترتیب ۴۰ و ۲۵ میلیون تومان شد.

اما شواهد و گفته‌های متقاضیان این وام حاکی از آن است که برای دریافت وام کمک ودیعه مسکن با چالش‌های متخلفی دست و پنجه نرم می‌کنند و عمده این چالش‌ها حول معرفی ضامن به بانک می‌چرخد که برخی بانک‌ها ضامنی بالای ۱۰ سال سابقه کار را از مردم درخواست می‌کنند!

یکی دیگر از چالش‌های متقاضیان کمک ودیعه مسکن این است که برخی از افراد پس از ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه و دریافت کد و بارگذاری مدارک، زمانی که به شعب بانک برای انجام سایر مراحل مراجعه می‌کنند، با این پاسخ مواجه می‌شوند که این بانک دیگر ودیعه مسکن را پرداخت نمی‌کند. 

این‌ها صحبت‌های یکی از متقاضیان کمک ودیعه مسکن است که به شعبه یکی از بانک‌های عامل مراجعه کرده و با این پاسخ مواجه شده است.

پیش از این نیز، یکی دیگر از متقاضیان به ایسنا اعلام کرد که تمام مراحل دریافت کمک ودیعه مسکن را انجام داده است اما پس از معرفی ضامن خود به بانک با این پاسخ مواجه شده که فعلا این وام پرداخت نمی‌شود. 

این در حالی است که در آن زمان، با مراجعه به سامانه ثبت‌نام دریافت کمک ودیعه مسکن، همچنان این دو بانک به عنوان بانک عامل به نمایش گذاشته می‌شدند.

 در صورتی که سهمیه بانکی به اتمام رسیده باشد، آن بانک به عنوان بانک عامل در سامانه ثبت‌نام دریافت کمک ودیعه مسکن نمایش داده نمی‌شود تا پس از شارژ سهمیه بانک مورد نظر از سوی بانک مرکزی دوباره در سایت نمایش داده شود. 

البته، تنها در صورتی که بانک مورد نظر تمام سهمیه خود برای وام کمک ودیعه مسکن را پرداخت کرده باشد، می‌تواند بگوید که دیگر ودیعه مسکن پرداخت نمی‌کند، زیرا تکلیف خود انجام داده است که در این صورت، مشتری باید بانک دیگری را به عنوان بانک عامل انتخاب کند اما تا زمانی که آن بانک در سایت به عنوان بانک عامل وجود دارد، باید این وام را پرداخت کند. 

علاوه بر این، طبق اعلام مسئولان بانکی متقاضیانی که در سامانه موردنظر طبق موارد ذکر شده اقدام به ثبت نام برای دریافت کمک ودیعه مسکن کرده‌اند و در زمان مراجعه به بانک عامل با مشکلات و سختگیری‌های نامعقول مواجه شدند، باید در سایت بانک مربوطه شکایت خود را ثبت و بانک ملزم است تا ظرف ۲۴ ساعت به این شکایت رسیدگی کند. 

این در حالی است که طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و بخشنامه بانک مرکزی، مهلت ثبت نام متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در سامانه tem.mrud.ir تا پایان آذرماه است و بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.
 


کد مطلب: 82849

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/82849/بانک-ها-همچنان-پرداخت-ودیعه-مسکن-سنگ-اندازی-می-کنند

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com