شرایط موسسین یا سهامداران نهادهای مالی اصلاح شد

1 آبان 1400 ساعت 8:48

رئیس اداره امور نهادهای مالی خدمات‌دهنده سازمان بورس از اصلاح ابلاغیه شرایط موسسین یا سهامداران نهادهای مالی به منظور تسهیل فرایند صدور مجوز خبر داد.


به گزارش اخباربانک، محسن عرب‌زاده با اشاره به تصویب ابلاغیه اصلاح شرایط موسسین یا سهامدارن نهادهای مالی به سنا گفت: ۹ شهریور سال ۹۸ ابلاغیه شرایط موسسین یا سهامداران نهادهای مالی شامل شرکت‎های سبدگردان، مشاوره سرمایه‌گذاری، پردازش اطلاعات مالی، رتبه‌بندی و گروه خدمات بازار سرمایه صادر و بند یک ابلاغیه ۲۸ مهر ماه اصلاح شد.

وی افزود: اصلاحات انجام شده در ابلاغیه جدید در حوزه‌های مختلفی به منظور تسهیل فرایند صدور مجوز تأسیس/تبدیل نهاد مالی و انتقال سهام برای موسسین یا سهامداران نهادهای مالی بود. طبق ابلاغیه، موسسین یا سهامداران نهادهای مالی که درخواست صدور مجوز تأسیس/تبدیل نهاد مالی و انتقال سهام دارند، ضروری است مدارک و مستندات لازم را به سازمان بورس ارسال کنند. همچنین موسسین و سهامداران حقیقی یا حقوقی نهادهای مالی باید حداقل شرایط لازم را طبق ابلاغیه احراز کنند.

این مقام مسئول درباره فرآیند بررسی درخواست­ ها ادامه داد: پس از وصول مدراک و مستندات لازم، بررسی­‌های کارشناسی توسط کارشناسان سازمان انجام می‌شود. در صورت کامل بودن مدارک و احراز حداقل شرایط لازم موسسین و سهامداران حقیقی یا حقوقی نهادهای مالی، استعلامات لازم در خصوص سوابق کیفری، تخلفاتی، پولشویی و حراست مؤسسین و سهامداران از مراجع ذی‌صلاح انجام می‌شود. پس از دریافت پاسخ استعلامات، گزارش کارشناسی تهیه و در هیات‌مدیره سازمان بورس طرح می‌شود و در نهایت مجوز موافقت/عدم موافقت اصولی با تأسیس این قبیل نهادهای مالی تصویب می‌شود.

عرب‌زاده عنوان کرد: یکی از مواردی که در ابلاغیه جدید اصلاح شد، سوابق پرونده‌های انظباطی در حال رسیدگی بود. براساس این تغییر، استعلام پرونده‌های انظباطی که منجر به صدور رأی نشده و در حال رسیدگی بودند، حذف شد.
موسسین و سهامدارانی که محکومیت‌های قطعی انظباطی تبعی و کیفری داشته باشند با درخواست مجوز موافقت اصولی تأسیس نهاد مالی آنها موافقت نخواهد شد. بنابراین پرونده‌های انظباطی مؤسسین و سهامدارانی که در فرایند رسیدگی است، جزء شرایط بازدارنده صدور مجوز موافقت اصولی تأسیس نهاد مالی برای آنها محسوب نمی‌شود اما اگر این پرونده‌ها منجر به صدور رأی قطعی شود، مجوز صادر نمی‌شود.

وی کاهش استعلام­‌ها از ۸ به ۴ را از تغییرات دیگر این ابلاغیه دانست و اضافه کرد: این موضوع کمک زیادی به بررسی و نهایی شدن درخواست­ ها می‌کند. زیرا پرونده‌های بسیاری بلاتکلیف مانده بودند و موضوع مذکور، مانع صدور مجوز برای آنها شده بود در حالی‌که آنان رأی قطعی دریافت نکرده بودند. موضوع استعلام پولشویی از دبیرخانه مبارزه با پولشویی سازمان بورس از دیگر تغییرات است که فقط به منظور رعایت موارد مرتبط با شناسایی مؤسسین و سهامداران طبق مقررات مربوطه انجام می ­شود. در این راستا در مصوبه جدید، موسسین و سهامداران نهادهای مالی ملزم به امضای تعهدنامه‌ای در خصوص رعایت مقررات مبازره با پولشویی شدند.

رئیس اداره امور نهادهای مالی خدمات‌دهنده سازمان بورس درخصوص مهمترین تغییر بند یک این ابلاغیه توضیح داد: "نداشتن بیش از ۵ درصد سهام به همراه اشخاص وابسته در سایر نهادهای مالی با موضوع فعالیت مشابه" به "نداشتن بیش از ۲۰ درصد از سهام یا توانایی تعیین یک عضو هیات‌مدیره به همراه اشخاص وابسته در سایر نهادهای مالی با موضوع فعالیت مشابه توسط ذی‌نفعان تا سطح یک لایه سهامداری" برای اشخاص حقوقی متقاضی تأسیس یا سهامداری نهادهای مالی تغییر یافت.

به گفته عرب‌زاده، این شزط تنها در سطح یک لایه برای ذینفعان موسسین یا سهامدارن حقوقی نهادهای مالی است. این تغییر، تسهیلاتی را برای موسسین و سهامداران هلدینگ­ ها و شرکت‌های بزرگ حقوقی فراهم می‌کند. زیرا تعدد در داشتن شرکت‌های زیرمجموعه، مانع از اخذ مجوز نهادهای مالی برای این هلدینگ­ ها و شرکت‌ها شده بود.
 


کد مطلب: 82424

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/82424/شرایط-موسسین-یا-سهامداران-نهادهای-مالی-اصلاح

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com