بانک ایران زمین در مسیر رشد

19 مهر 1400 ساعت 10:20

صنعت بانکداری در ایران به دلیل آنچه بانک‌محور بودن اقتصاد کشور خوانده می‌شود از اهمیت بسزایی برخوردار است. از همین رو است که انتظار می رود سهام بانکی ها در بورس اوراق بهادار به عنوان یکی از خانواده های پیشتاز در زمینه سوددهی باشد.


به گزارش اخباربانک به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین، البته در سال‌های اخیر و پس از وضع تحریم های نفتی و بانکی علیه جمهوری اسلامی ایران شاهد بروز مشکلاتی در بدنه بانکداری کشور بودیم که همچنان گریبان این صنعت را رها نکرده است. اما در این بین برخی از بانک های خصوصی و دولتی هستند که با وجود مشکلات بسیاری، عملکرد نسبتا خوبی را از خود به نمایش گذاشته اند که از آن جمله می توان به بانک ایران زمین اشاره کرد. این بانک که در سال ۱۳۸۷ تاسیس شده به عنوان یکی از اعضای مهم خانواده بانکی ها در بازار سهام محسوب می‌شود و با توجه به دارایی های کلانی که در اختیار دارد در زمره سهم‌های خوش آتیه بورس تهران دسته بندی شده است. این بانک که در سال ۸۹ و با نماد “وزمین” وارد بازار سهام شد توانسته جایگاه ویژه ای برای خود در پرتفوی فعالان باتجربه بازار دست و پا کند.

بانک ایران زمین با توجه به فعالیت های گسترده ای که در زمینه سرمایه گذاری در بخش مسکن داشته به عنوان یکی از بانک های پیشرو در این حوزه شناخته می شود، به گونه ای که انتشار فهرست دارایی های ملکی این بانک چشم انداز روشنتری را برای سهامداران “وزمین” ترسیم کرد. اما به طور کلی با توجه به گزارشات منتشر شده می توان گفت بانک ایران زمین در حال حاضر روزهای چندان خوبی را سپری نمی‌کند زیرا بورس بازان همزمان با ریزش های اخیر شاخص کل، شاهد افت قیمتی این سهم نیز بودند و این امر خوشایند معامله‌گران سهام در بورس تهران نیست.

اما کارشناسان معتقدند شرایط موجود به چند دلیل تداوم نخواهد داشت و سهام وزمین را به عنوان یکی از سهم‌های ارزنده در بورس تهران معرفی می‌کنند. یکی از مهمترین دلایل پیش بینی رشد ارزش سهام وزمین، انتشار فهرست دارایی های ملکی بانک ایران زمین است که از پر بودن دست این مجموعه در بازار املاک و مستغلات خبر می‌دهد. هرچند با نگاهی به آمار و ارقام مربوط به تعداد وثایق ملکی در اختیار بانک‌ها نیز متوجه قرار گرفتن ایران زمین در جایگاه مناسبی خواهیم شد که ریسک وصول نشدن مطالبات بانک را تا حد زیادی کاهش می دهد. این نکته نیز می تواند احتمال محقق شدن درآمدهای پیش بینی شده در سال ۱۴۰۰ را افزایش دهد زیرا بخش مهمی از درآمدهای یک بانک از محل بازگشت تسهیلاتی است که به مشتریان خود اعطا کرده و این وثایق نیز به عنوان تضمینی برای بازپرداخت اقساط ایفای نقش می‌کنند.

از طرفی هم به دلیل ارزشمند بودن دارایی های بانک به طور مداوم شاهد افزایش سود سرمایه‌گذاری بانک ایران زمین در بخش های مختلف هستیم. این مسئله باعث شده تا حقوقی ها نیز ترسی از آمار زیان انباشته این بانک نداشته باشند و با اتکا به ارزش بالای دارایی های مجموعه اقدام به نگهداری و حتی جمع کردن سهم از بازار کنند.

البته قدیمی‌های بازار سهام با تاکید بر دشوار بودن تشخیص سهم های ارزنده بنیادی از سهام زیان‌ده، بر لزوم مبذول داشتن دقت هرچه بیشتر از سوی سهامداران تاکید داشته و معتقدند وزمین به عنوان یکی از همان سهم‌های بنیادی است که به دلایل ذکر شده پتانسیل جهش قریب الوقوع را داشته و می‌تواند در سبد بلندمدت فعالان بورسی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد.

تحلیل تکنیکال وزمین
با نگاهی به نمودار نوسانات قیمت وزمین در بازار سرمایه، متوجه نوسانات پردامنه ای در ماه های اخیر می‌شویم که همین نکته برخی از نوسانگیران را برای خرید این سهم ترغیب می‌کرد اما در هفته های گذشته و پس از کلید خوردن روند ریزشی شاخص بورس شاهد ایجاد یک کف برای وزمین هستیم. به باور تحلیلگران این کف پس از خروج بازار از روند اصلاحی بار دیگر روند رو به رشد خود را در پیش خواهد گرفت به نحوی که حتی پیش بینی دستیابی وزمین به قیمت ۱۵۰۰ تومان (تا پایان سال۱۴۰۰) نیز دور از انتظار نخواهد بود.

البته با توجه به تحرکات حقوقی (جمع آوری سهم در کف قیمتی) در این سهم برخی از کارشناسان معتقدند وزمین می تواند تا پایان پاییز به سقف هایی دسترسی پیدا کند که حتی خوشبین ترین سهامداران این بانک نیز آن را غیرممکن می دانند.


کد مطلب: 82272

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/82272/بانک-ایران-زمین-مسیر-رشد

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com