۰
گروه مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا با سرمایه ۲ هزار میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد.
مشخصات هلدینگ ۲ هزار میلیاردی و آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی
به گزارش اخباربانک، شرکت گروه مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۱۷ شهریور با نماد "ومپنا" در گروه عرضه برق؛ گاز، بخار و آب گرم به عنوان صد و پنجاه و ششمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام قرار گیرد.

معرفی شرکت
گروه مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا ۲۵ خرداد سال ۹۵ در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسید و شامل ۸ شرکت نیروگاهی تولید آب و برق قشم مپنا، تولید انرژی های تجدید پذیر، تولید برق توس مپنا، تولید برق سنندج مپنا، تولید برق عسلویه مپنا، تولید برق غرب کارون مپنا، تولید برق گناوه مپنا و صندوق سرمایه گذاری پروژه آرمان پرند مپنا است‌.  هدف از تاسیس این شرکت، اصلاح ساختار مالی گروه مپنا و به دنبال آن ایجاد یک هلدینگ نیروگاهی به منظور تمرکز بیشتر بر فعالیت آن است.

سرمایه و ترکیب سهامداران
مالکیت ۹۹.۹ درصدی سهام این شرکت به گروه مپنا تعلق دارد. سرمایه شرکت در بدو تاسیس ۵ میلیارد تومان بوده و طی یک مرحله از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به دو هزار میلیارد تومان رسیده است.

برنامه‌های در دستور کار
۱. احداث، توسعه و بهره برداری از انواع نیروگاه ها از جمله گازی، سیکل ترکیبی و بخاری. در حال حاضر بخش بخار نیروگاه عسلویه و توس در حال احداث است به نحوی که هر سه واحد بخار نیروگاه پرند تکمیل شده و در نیروگاه های توس و عسلویه، یک واحد از سه واحد بخار با شبکه سراسری سنکرون شدند.

۲. در نیروگاه های قشم مپنا بخش تولید آب، تجدید پذیر مپنا و غرب کارون مپنا، قرارداد خرید تضمینی به مدت ۲۰ سال منعقد شده به نحوی که تعرفه های برق در آنها هر ساله با نرخ تورم و ارز تعدیل می شود. در نتیجه در صورت عدم نیاز شبکه به برق قابل تولید، بخش عمده‌ای از تعرفه انرژی با آماده بودن نیروگاه تحت هر شرایطی دریافت می شود.

۳. در نیروگاه های سنندج و گناوه به دلیل سیکل ترکیبی بودن در اغلب ساعات سال در تامین برق شبکه مشارکت دارند به نحوی که ضریب در مدار بودن ۸۳.۴ و ۸۹.۴  و ضریب بهره برداری ۶۸.۵ و ۶۹.۴ است.

۴. با توجه به سیکل ترکیبی شدن کامل نیروگاه پرند تا پایان سال جاری و اتمام پروژه احداث بخش بخار نیروگاه های توس و عسلویه ظرف دو سال آینده به دلیل افزایش قابل توجه ضریب بهره برداری واحدهای فوق نه تنها سهم آنها در تامین برق شبکه افزایش می یابد بلکه درآمد نیروگاه ها نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت. طبق آمار تفضیلی صنعت برق، سهم نیروگاه پرند در تامین برق شبکه در سال ۹۸ بالغ بر دو درصد بوده و این در شرایطی است که واحد ۳ بخار هنوز با شبکه سراسری سنکرون نشده بود.

۵. علاوه بر نیروگاه های سیکل ترکیبی سنندج و گناوه و غرب کارون که دارای قرارداد های متفاوتی هستند، قرارداد بخش بخار واحدهای نیروگاه پرند، عسلویه و توس از نوع بیع متقابل است به نحوی که پس از احداث واحدهای فوق بخشی از سرمایه گذاری صورت گرفته از طریق میزان صرفه جویی در مصرف سوخت طی مدت حداکثر دوسال صورت پذیرفته، عودت می شود و منافع معادل ارزی قابل‌توجهی را نصیب نیروگاه‌های فوق می کند.

مبنای قراردادهای این سه نیروگاه بند ق تبصره ۲ بودجه سال ۹۳ است که در سال ۹۴ به صورت دائمی در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر ابلاغ شد. پس از اتمام قرارداد بیع متقابل این نیروگاه ها می توانند تمام ظرفیت را در بازار برق و بورس انرژی عرضه کنند. ضمن اینکه با سیکل ترکیبی شدن نیروگاه درآمد کسب شده به مراتب بیش از زمانی خواهد شد که نیروگاه در حالت سیکل باز، بهره برداری می شد. پیش بینی می شود ضریب بهره برداری واحدها حداقل به میزان ۵۰ درصد افزایش یابد کما اینکه ضریب بهره برداری نیروگاه پرند نسبت به زمانی که واحد‌های بخار احداث نشده بودند از ۵۳ به ۸۵ درصد افزایش یافت.

از هشت عضو هلدینگ، شش عضو نیروگاه حرارتی سیکل ترکیبی، یکی انرژی های تجدیدپذیر و دیگری تولید همزمان برق و آب است که مجموعه‌ای بی‌نظیر در پرتفوی یک هلدینگ انرژی را متبلور می سازند.

۶. در حال حاضر به منظور متنوع کردن سبد درآمدی هلدینگ حدود ۵۲۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌ها از طریق قراردادهای دو جانبه و بورس انرژی فروخته می شود. ضمن اینکه با توجه به مصوبه هیات وزیران در بیستم مهر سال ۹۹ و متعاقب آن آیین نامه اجرایی ابلاغ شده توسط وزیر نیرو مبنی بر الزام تامین برق صنایع با دیماند بالای ۵ مگاوات از طریق انعقاد قراردادهای دو جانبه، پیش بینی می‌شود حجم قراردادهای دو جانبه افزایش یابد.

۷. در حال حاضر حدود ۴۰۰ مگاوات از برق مورد نیاز شرکت آلومینیوم المهدی توسط نیروگاه های هلدینگ تأمین و پیش‌بینی می‌شود طی سال آتی این میزان به ۵۰۰ مگاوات افزایش یابد.

۸. بررسی امکان مشارکت در توسعه صنایع انرژی بر از جمله آلومینیوم، فولاد، پتروشیمی ،رمز ارز، خودرو برقی، آب شیرین کن و انتقال آب و حمل و نقل ریلی از طریق تامین انرژی مورد نیاز آنها به عنوان بخشی از برنامه توسعه در دستور کار هلدینگ قرار دارد. از برنامه های توسعه می توان به امکان صادرات برق به کشورهای همسایه در صورت فراهم شدن امکان اخذ مجوزها اشاره کرد. در حال حاضر با توجه به درخواست توانیر جهت شرکت در مناقصه تامین برق در ترکیه این هلدینگ نقش فعالی در این زمینه می تواند ایفا کند.

صورت سود و زیان شرکت اصلی

 
https://akhbarbank.com/vdcdsj0j.yt0fo6a22y.html
تازه ترین اخبار