۰
شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۸

مشخصات شرکت آماده عرضه اولیه ۲۰ درصدی

کارخانجات پنبه و دانه های روغنی خراسان با سرمایه ۵۴ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۲۰ درصدی سهام بایستد.
مشخصات شرکت آماده عرضه اولیه ۲۰ درصدی
به گزارش اخباربانک، کارخانجات پنبه و دانه های روغنی خراسان پس از احراز کلیه شرایط پذیرش در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر به عنوان صد و پنجاه و یکمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۲۰ درصدی سهام بایستد. همچنین تعهد عرضه ۵ درصدی ظرف مدت سه ماه پس از عرضه اولیه از سهامدار عمده اخذ شده است.

معرفی شرکت
"غدانه" ۱۶ فروردین ۱۳۳۴ به صورت سهامی تاسیس و در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی مشهد به ثبت رسید و مرکز اصلی شرکت، ۱۵ اردیبهشت ۹۱ از مشهد به شهرک صنعتی خیام نیشابور منتقل شد. در حال حاضر شرکت جزو واحدهای تجاری فرعی سازمان اقتصادی کوثر و واحد نهایی گروه بنیاد است.

موضوع فعالیت
موضوع اصلی فعالیت تولید ،تصفیه و بسته بندی انواع روغن های خام، بکر و خوراکی( روغن کلزا، سویا، کنجد، ذرت، مخلوط، آفتابگردان، سرخ کردنی و ...) و سایر محصولات فرعی استحصالی حاصل از عملیات روغن کشی و تصفیه روغن، تولید و بسته بندی انواع پروتئین ها شیر های خوراکی گیاهی جهت مصارف انسانی، تولید و بسته بندی انواع محصول اعم از کنسانتره و خوراک دام و آبزیان و خوراک انواع طیور، خرید و فروش انواع دانه های روغنی، روغن خام، روغن بکر و تصفیه شده، کنجاله، خوراک دام و طیور و آبزیان می‌شود. موضوع فعالیت اصلی شرکت سال های مالی ۹۸ و ۹۹ روغن کشی از دانه های روغنی بوده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران
۷۱ درصد سهام این شرکت با ۷۳ نیروی انسانی به سرمایه گذاری توسعه صنعت کوثر صبا و ۲۸.۷ درصد سهام به سازمان اقتصادی کوثر تعلق دارد. سرمایه شرکت در بدو تاسیس ۴۰۰ هزار تومان بوده و طی ۹ مرحله افزایش سرمایه به ۵۴ میلیارد تومان رسیده است.

ماده اولیه اصلی
ماده اولیه اصلی شرکت دانه سویا است که در سال ۹۷ به میزان ۲۱.۷ میلیارد تومان خریداری شده است. دو شرکت کشت و صنعت اکسون و تولیدی بسته بندی پاکدیده ۸۰ درصد از نیاز شرکت را در این زمینه تامین کردند. در سال ۹۸ از این ماده اولیه به میزان ۱۱۲.۸ میلیارد تومان خریداری شده که ۸۵ درصد از آن توسط دو شرکت تولیدی بسته بندی پاکدیده و صبا پیشرو کالا تامین شده است. در سال ۹۹ ماده اولیه دانه سویا به مبلغ ۸۹.۱ میلیارد تومان خریداری شده که ۷۵ درصد آن از شرکت گرین تری روسیه و ۲۵ درصد از شرکت های صبا پیشرو کالا و تولید و بسته بندی پاک دیده تامین شده است.

قیمت نهاده ها
قیمت نهاده ها به منظور تنظیم بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین می شود و با توجه به اینکه عمده محصولات این شرکت کنجاله و روغن سویا است و جهت واردات دانه سویا کماکان ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می یابد، قیمت مصوب دارد و با توجه به واردات مواد اولیه و نیاز داخل به نهاده ها،صادرات ممنوع است.
در حال حاضر دو پارت ۱۷ هزار تنی از کشور روسیه ثبت سفارش شده که اقدامات لازم جهت تخصیص ارز در جریان است

اثرات حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در واردات دانه سویا: با توجه به اینکه محصولات استحصالی از دانه سویا( روغن و کنجاله) جز مصارف ضروری است و به هر قیمتی که ارز شود نیاز به مصرف آن وجود دارد خروج ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات دانه های سویا که منجر به افزایش قیمت مواد اولیه خواهد شد به همان نسبت افزایش قیمت فروش محصولات را نیز در پی خواهد داشت لذا این افزایش ها صرفاً از نظر ریالی درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده درآمد های عملیاتی را به یک نسبت افزایش خواهد داد و تاثیر در حاشیه سود ناخالص محصولات نخواهد داشت.

ظرفیت های تولید

رقبای اصلی
عمده رقبای شرکت در حوزه روغن کشی در منطقه شرکت روغن طلایی نیشابور و در شرکت های گروه، شرکت کشت و صنعت خاوردشت و در سطح کشور شرکت‌های ماهی دشت کرمانشاه، ناب دانه سمنان ،کلهر بندر امام خمینی، به پاک بهشهر، نوید خلیج فارس و صنایع روغن کشی خرمشهر است.

جایگاه شرکت در صنعت
بنابر گزارش انجمن صنفی صنایع روغن کشی، شرکت پنبه و دانه های روغنی خراسان در سال ۹۲ با روغن کشی به میزان ۲۷ هزار تومان توانست ۷ درصد میزان روغن کشی کل کشور را به خود اختصاص دهد. در سال ۹۳ نیز روغن کشی داخلی با ۱۲ درصد ظرفیت فعال به میزان ۵۳۹ هزار تومان انجام شده که سهم این شرکت با روغنکشی ۳۱ هزار تن بالغ بر ۶ درصد بود.

در سال ۹۴ با ۴۰ درصد ظرفیت فعال صنایع روغن کشی ۱۸۸۰ هزار تن روغن کشی انجام شده که سهم شرکت پنبه و دانه های روغنی خراسان ۶۵ هزار تومان بوده است. در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ این شرکت به ترتیب ۴۷، ۶۲، ۹۱ و ۹۸ هزار تن از روغن‌کشی کل کشور انجام داده است. با برنامه ریزی دقیق و هدف گذاری صحیح جهت افزایش سهم بازار اقدام به تولید محصولات نهایی با برند اختصاصی لی فود شده است. این شرکت در حوزه روغن کشی از دانه کنجد، جرم جوانه ذرت، گلرنگ، کتان و هسته انگور پیشتاز بوده که نقطه عطف و وجه تمایز ای با دیگر شرکت های روغن کشی است.

صورت سود و زیان ۶ سال اخیر


سیاست تقسیم سود

 
https://akhbarbank.com/vdcb8sbw.rhb8zpiuur.html
تازه ترین اخبار