۰
شرکت پالایش قطران ذغال سنگ با سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومانی در بازار اول معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد.
مشخصات شرکت ۱۵۰ میلیاردی درج شده و آماده عرضه ۱۵ درصدی
به گزارش اخباربانک، شرکت پالایش قطران ذغال سنگ پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۱۹ مرداد با نماد "قطران" در گروه محصولات شیمیایی به عنوان هفتاد و هشتمین شرکت در بازار اول فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد. همچنین تعهد عرضه ۵ درصد دیگر طی سه ماه بعد از عرضه اولیه از سهامداران عمده اخذ شده است.

معرفی شرکت
شرکت پالایش قطران ذغالسنگ پنجم آذر سال ۱۳۶۷ بصورت سهامی خاص تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسید و در ۸ اردیبهشت سال ۷۸ به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری شهرستان زرین شهر اصفهان منتقل شد و از ۱۲ آبان سال ۷۵ شروع به بهره برداری کرد. این شرکت در حال حاضر جزو شرکت های تجاری فرعی شرکت انرژی گستر سینا و واحد تجاری نهایی بنیاد مستضعفان محسوب می شود.

پروژه تولید محصولات مشتق از قطران استحصال شده از زغال سنگ مصرفی و ذوب آهن و سایر واحد های کک سازی، یکی از طرح هایی است که به عنوان ارتباط پسین صنعت فولاد از سال ۷۶ تحت عنوان شرکت پالایش قطران ذغالسنگ با سرمایه‌گذاری ۱۱.۶ میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسید و در طول سال های بهره‌برداری مخارج سرمایه ای به منظور نگه داشته و طرح‌های توسعه تا پایان سال ۹۹ بالغ بر ۲۳.۳ میلیارد تومان انجام پذیرفته است.

قطران خام به عنوان یک منبع با ارزش برای تامین مواد آروماتیک همواره مورد توجه جوامع صنعتی قرار داشته است. قطران محصول فرعی واحد کک سازی است و فرآیند تولید آن در گروه های کوچک سازی شامل عملیات خردایش و پیرولیز زغال سنگ در دمای بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد است. پیرولیز زغال سنگ فرایند پیچیده‌ای است که در آن زغال سنگ به مولکول های کوچک تر و خشک تبدیل می شود.

کیفیت محصولات این واکنش ارتباط زیادی با نوعی زغال سنگ مورد مصرف، دمای عملیاتی، حجم فضای خالی بالای باتری ها و طول فرایند حرارت دهی دارد. محصول اصلی واحد کک سازی ک متالورژی از جهت مصرف در شرکت های فولادسازی که روش کوره بلند و کنورتور استفاده می‌کنند تولید می شود.

موضوع فعالیت
موضوع فعالیت شرکت تصفیه و پالایش قطران ذغالسنگ، مواد نفتی، تخلیص مواد تا نیل به محصولات نهایی، امور بازرگانی، صادرات و واردات در ارتباط با فعالیت شرکت است. به‌موجب پروانه بهره برداری ۴ اردیبهشت سال ۹۵ توسط سازمان صنعت استان اصفهان صادر شده، ظرفیت اسمی پالایشگاه تولید ۱۰۰ هزار تن انواع روغن، نفتالین، انواع قیر، آنامل، فوق روان کننده بتن و نوار پوشش لوله های فلزی انتقال سیالات است.

سرمایه و ترکیب سهامداران
شرکت انرژی گستر سینا با ۵۱ درصد، شرکت ذوب آهن با ۴۰ درصد و بنیاد مستضعفان با ۹ درصد در ترکیب سهامداران شرکت حضور دارند.سرمایه اولیه این شرکت با ۱۲۹ نیروی انسانی در بدو تاسیس ۱۰۰ میلیون تومان بوده و طی ۱۲ مرحله افزایش سرمایه به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است. شرکت پالایش قطران زغال سنگ در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد.

نحوه قیمت گذاری مواد اولیه
نرخ خرید مواد اولیه در مقاطع زمانی مورد نیاز بر مبنای بررسی های بازار و وضعیت عرضه کنندگان بر اساس روش های زیر تعیین می شود:

خرید قطران زغال سنگ و روغن های پتروشیمی ( نفتالین دار) از طریق بورس انرژی صورت می گیرد. قیمت گذاری این ماده تابع قوانین بورس انرژی  عرضه و تقاضای محصول و قیمت های جهانی است.

بخشی از روغن های نفتی (بدون نفتالین) از طریق بورس انرژی صورت می‌گیرد. قیمت‌گذاری این محصولات تابع قوانین بورس انرژی، عرضه و تقاضای محصول و قیمت های جهانی است. مابقی آن از طریق خریدهای مستقیم بر اساس توافقات صورت گرفته فی مابین طرفین انجام می پذیرد.

نرخ خرید قطران زغال سنگ و روغن های نفتی شامل اکستراکت که از شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت و نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی و شرکت های تابعه آن خریداری می شود، طبق استعلام و پیش فاکتور دریافتی تعیین می‌شود.

نرخ خرید قیر (پیچ) خام قطرانی بر اساس عرضه و تقاضای بازار، قیمت های جهانی و نرخ ارز و همچنین کیفیت و استعلام دریافتی از تامین کنندگان قیمت‌گذاری می‌شود.

نحوه تحویل مواد اولیه
با توجه به اینکه ۴۰ درصد سهام شرکت متعلق به ذوب‌آهن است و با توجه به روابط خاص فی مابین، دسترسی به خوراک اصلی (قطران زغال سنگ) از طریق انتقال خط لوله فراهم است. قطران ماهیت مایع دارد و حمل و نقل جاده ای آن مستلزم رعایت الزامات خاصی است که از جمله آن می‌توان به ملاحظات بیمه‌ای جهت رعایت قوانین ایمنی و زیست محیطی اشاره کرد. این موارد هزینه های حمل و نقل را افزایش می دهد بنابراین ارسال و جابجایی قطران با خط لوله علاوه بر کاهش هزینه های حمل، رعایت الزامات زیست محیطی و ایمنی را نیز به دنبال دارد.

تحویل روغن های پتروشیمی و روغن های نفتی در انبار فروشنده است که به وسیله تانکر و با هزینه شرکت قطران حمل میشود. قراردادهای حمل و اساس کمیسیون مناسب و انتخاب پیمانکاران صلاحیت دار به جهت حمل بار معرفی می‌شوند. عموماً این قراردادها بلندمدت بوده تا حداقل نوسان قیمت به خوراک ورودی پالایشگاه وارد شود.

تحویل سایر مواد شامل پودر تالک، پودر زغال سنگ، پرگوت، نوار تیشو و سایر مواد کمکی در انبار فروشنده بوده و هزینه حمل آن به عهده شرکت پالایش قطران ذغال سنگ است.

پیش بینی صورت سود و زیان

صورت سود و زیان ۶ سال مالی اخیر

سیاست تقسیم سود

طرح های توسعه آتی
https://akhbarbank.com/vdcawyna.49n6a15kk4.html
تازه ترین اخبار