۰
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۶

ایران به جرگه دارندگان ارز دیجیتال می‌پیوندد

ارز دیجیتال ملی ایران حالا با توجه به اتمام بررسی پروژه توسط بانک مرکزی امکان انتشار و رونمایی دارد اما سئوال مهم اینجاست که این ارز دیجیتال ملی یا ریال دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد؟
ایران به جرگه دارندگان ارز دیجیتال می‌پیوندد
به گزارش اخباربانک، با استقبال گسترده از ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا اقداماتی را جهت ساخت و عرضه این ارزهای دیجیتال صورت داده‌اند؛‌ چین یکی از کشورهایی است که در سال های اخیر در تولید و عرضه یوان دیجیتال بسیار موفق عمل کرده است و اخیرا نیز قرار شده است بانک مرکزی این کشور به مبلغ ۶٫۲ میلیون دلار، پول دیجیتال چینی به شهروندان خود در پکن بدهد.

در میان سایر کشورهایی که در چند سال اخیر نسبت به خلق ارز دیجیتال ملی اقداماتی صورت دادند می‌توان به کشورهای اکوادور، سنگال، سوئد، روسیه، ژاپن و ونزوئلا اشاره کرد؛ گزارش‌های سی ان بی سی حاکی از آن است که اکوادور در سال ۲۰۱۵ اولین کشوری در دنیا بود که ارز دیجیتال ملی را در شیوه‌های پرداخت خود ثبت کرد.

بحث ارز دیجیتال ملی این روزها در ایران نیز بسیار داغ است. سعید خوشبخت، کارشناس از دیجیتال، در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر فنی ایران قادر است به ارز دیجیتال ملی دست یابد؛ گفت: این پروژه در سال گذشته توسط شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی انجام شد و به پایان رسید و حال ما در هر زمان که خواستیم می‌توانیم با تهیه زیرساخت های مناسب در بانک مرکزی ارز دیجیتال ملی را در اختیار داشته باشیم.

این کارشناس ارز دیجیتال در ادامه افزود: ضوابط قانونی و تاثیرات اقتصادی دو امر حائز اهمیت در بحث ارز دیجیتال ملی هستند؛ به لحاظ قانونی طبیعتا باید ضوابط مشخصی برای ارز دیجیتال ملی در نظر گرفته شده باشد و تاثیرات اقتصادی این موضوع که یک مدیا تازه برای انتشار و جابه جایی ریال ساخته شده باشد نیز مسئله ای است که کارشناسان اقتصادی باید در خصوص آن به اظهار نظر و بررسی بپردازند، ولی به لحاظ تکنیکال حداقل در کوتاه و میان مدت تولید و عرضه ارز دیجیتال ملی در ایران چالش ساز نخواهد بود.

تولید و عرضه ارز دیجیتال ملی در تشدید بحران برق نقشی خواهد داشت؟
خوشبخت در ادامه در پاسخ به این پرسش که نقش ارز دیجیتال ملی در تشدید بحران برق چقدر پررنگ خواهد بود؛ افزود: در اینجا باید به یک اشتباه تاریخی بپردازیم؛ ما یک پدیده‌ای داریم به نام بیت کوین که تولید آن در اختیار شخص خاصی نیست بلکه در اختیار پروتکل شبکه است و برای تولید آن باید هزینه سنگینی در نظر گرفته شود چراکه برق بالایی را مصرف می‌کند اما ارز دیجیتال بانک مرکزی پدیده‌ای پابلیک نیست و در دنیا به عنوان ارزی که بانک مرکزی آن را تولید می‌کند تعریف می‌شود دقیقا مانند ریال در ایران و در نتیجه تولید آن در اختیار بانک مرکزی است و الگوریتم‌ها و روش هایی که برای رسیدن به اجماع در شبکه بلاکچین از آن استفاده می‌شود مانند الگوریتم‌ها و روش‌هایی که بسیار پرهزینه و انرژی بر هستند و در شبکه بیت کوین و امثال آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند نیست چراکه این شبکه‌ها به اصطلاح پرایویت و یا شناسا هستند به این معنا که بازیگرهای کلیدی این شبکه‌ها شناخته شده هستند. در نتیجه روش‌های رسیدن به اجماع و الگوریتم‌های رسیدن به ارز دیجیتال ملی بسیار کم هزینه است و به هیچ عنوان مسائلی که در حول محور بیت کوین به وجود می‌آید در این دنیا نمی‌گنجد؛ بیت کوین به این دلیل که می‌خواهد بین‌المللی شود و ناشناس باقی بماند و غیرمتمرکز باشد طبیعتا نیاز دارد به روش‌های خیلی پیچیده‌تری استخراج شود و در اینجا اما ما انگار که در حال دیجیتال کردن پول ملی خود هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که ارز دیجیتال ملی می‌تواند در دور زدن تحریم‌ها موثر واقع شود یا خیر، افزود: قطعا خیر. ارز دیجیتال بانک مرکزی و یا پول دیجیتال بانک مرکزی اصلا تعریف این چنینی ندارد و برای دور زدن تحریم‌ها ساخته نشده است و دقیقا همان ریالی است که استفاده میکنیم منتها در تولید آن از زیر ساخت‌های بلاکچینی استفاده شده است و برای مجموعه‌ای از مزایایی که سمت مردم نیست و قابلیت‌های حاکمیتی دارد ساخته شده است؛ مانند قابلیت رهگیری بهتر، مبارزه با پولشویی به صورت بهتر و یا ایجاد سیستم‌هایی که به لحاظ فنی پایداری بیشتری داشته باشند. از میان مزایای مختلف دیگر آن می توان به استفاده از آن در توسعه‌پذیری و امکان سرویس دهی به سینتک‌ها اشاره کرد و اصلا این ابزار برای دور زدن تحریم‌ها ساخته نشده است و همان قدر که با ریال می‌توان تحریم دور زد همان قدر نیز با ارز دیجیتال بانک مرکزی می‌توان تحریم‌ها را دور زد.

این کارشناس در بخش دیگری ز سخنانش به مسئله ماینینگ اشاره کرد و گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که مبارزه با ماینینگ کمکی به بهبود اوضاع صنعت برق ایران نمی کند؛ اصلا یکی از دلایلی که فاجعه صنعت برق ایران هنوز کاملا رخ نشان نداده است این است که کشور ما در حال حاضر در رکود جدی است و تولید در آن خوابیده است و اصلا مصرف برق ما در سال‌های اخیر به طور چشمگیری زیاد نشده است و در نتیجه قطعی‌های اخیر برق اصلا چیزی نیست و ما باید در سال‌های آینده منتظر بدتر از اینها باشیم.

به گفته وی قانونگذاری و قرارگیری این صنعت جدید در چارچوب قابل مدیریت مهم‌ترین اقدامی است که باید صورت گیرد.

خوشبخت در ادامه افزود: در واقع اگر ما در حال حاضر در رکود نبودیم و واحدهای صنعتی مشغول فعالیت با ظرفیت بالا بودند این بحران برق بسیار گسترده تر بود. تنها راه برون رفت از این بحران این است که صنعت برق نوسازی شود و سرمایه‌گذاری‌های جدی در این حوزه انجام شود و در این میان تنها راهی که به جذب افراد بیشتر در صنعت برق کمک می‌کند این است که نیروگاه‌ها بتوانند ۲۴ ساعته کار کنند و مطمئن شوند که تولید آنها همیشه و در تمام ایام سال خریدار دارد و همچنین مطمئن شوند که دستمزدشان را به موقع می‌گیرند و اینطور نباشد که ۲۰ درصد توانشان را تولید کنند و آن را به دولت بفروشند و دو سال دیگر پول خود را بگیرند.

وی در آخر افزود: دلیل اصلی اینکه کشور ما با بحران برق مواجه است این است که صنعت برق ایران چند سال است که ظرفیتش به طور جدی افزایش پیدا نکرده است چراکه بازگشت سرمایه نیروگاه‌های ایران را کاملا غیرقابل تولید کرده است به عبارت دیگر اگر شما کل صنعت ماینینگ را از ایران ریشه کن کنید سال دیگر بحران برق پرقدرت‌تر نمایان خواهد شد. در حال حاضر نیز سایت‌ها در ایران خاموش هستند پس چرا بحران برق داریم و اصلا بحران برق ایران بر می‌گردد به این موضوع که کسی در صنعت برق ایران حاضر به سرمایه‌گذاری نیست و بالعکس می‌توان از ماینینگ به عنوان یک راهکار برای کمک به توسعه صنعت برق در ایران بهره گرفت.
منبع:خبرآنلاین
https://akhbarbank.com/vdciypav.t1azu2bcct.html
تازه ترین اخبار