۰
سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۱

یک عرضه اولیه در راه است

هشتمین عرضه اولیه سال جاری با یک هفته تاخیر ناشی از تعطیلی شش روزه پایتخت فردا (چهارشنبه) صورت می‌گیرد.
یک عرضه اولیه در راه است
به گزارش اخباربانک، سهام شرکت سرمایه گذاری هامون صبا در نماد "وهامون" قرار بود سه شنبه هفته قبل در بازار فرابورس عرضه اولیه شود که به دلیل تعطیلی استان های تهران و البرز به تعویق افتاد و به فردا موکول شد.

بر این اساس، تعداد ۴۵۰ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا معادل ۱۵درصد سهام این شرکت، فردا (ششم مرداد ماه) به‌ عنوان هشتمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه با نماد معاملاتی "وهامون" در بازار اول فرابورس ایران عرضه می‌شود.
تعداد سهام قابل عرضه به عموم ۴۲۰ میلیون سهم و سهم صندوق‌ها ۳۰ میلیون سهم است.

همچنین بازه قیمت در این عرضه  ۱۷۵۰ تا ۱۹۰۲ ریال است و هر کد بورسی می‌تواند ۸۴۰ سهم خریداری کند.

بنابراین حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای خرید این عرضه، یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال است.
 
مدیرعامل سرمایه‌گذاری هامون صبا ضمن اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی، وجه تمایز این شرکت را پرتفوی سرمایه‌گذاری متنوع و بازدهی متوسط ۱۴۴ درصدی طی سه سال اخیر دانست.
 
 جلسه معرفی سرمایه‌گذاری هامون صبا برای بررسی آخرین وضعیت مالی و عملکردی با حضور محسن صادقی باطانی مدیرعامل برگزار شد تا این شرکت آماده عرضه اولیه 15 درصدی سهام در بازار اول فرابورس برای فردا باشد.
 
براین اساس، محسن صادقی باطانی با اشاره به اینکه 100 درصد از سهام شرکت در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین و زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی است، گفت: شرکت در سال 84 تحت عنوان سهامی عام ثبت شد و از سال 93 فعالیت را آغاز کرد. موضوع فعالیت، سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق بهادار پذیرفته‌شده در بورس است و در حوزه‌های دیگر و خارج از بورس فعالیت نمی‌کند.

وی افزود: سال گذشته سرمایه شرکت از رقم 80 به 300 میلیارد تومان افزایش یافت. این در حالی است که در سال 95 سرمایه شرکت 30 میلیارد تومان بود. وجود پرتفوی سرمایه‌گذاری متنوع و کسب بازدهی متوسط 144 درصدی طی سه سال اخیر، جزو وجه تمایز این شرکت بشمار می رود. "وهامون" با اندازه ای متوسط در حال فعالیت است که برای سرمایه‌گذاران خرد جذابیت دارد. از آنجا که شرکت در سهام و اوراق بهادار قابل معامله در بورس سرمایه‌ گذاری می‌کند این موضوع ریسک نقدشوندگی را نسبت به دارایی‌های خارج از بورس کاهش می‌دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: سال 97 بازدهی 100 درصدی کسب شد در حالی که بازدهی شاخص کل 86 درصد بود. سال 98 بازدهی شاخص و شرکت 187 و 177 درصد و سال 99 بالغ بر 155 و 163 درصد بود. میزان تغییرات شاخص هم‌ وزن تا 31 خرداد منفی 16 درصد و شاخص کل منفی 11 درصد بود که در همین مدت میزان تغییرات و بازدهی پرتفوی سرمایه‌گذاری هامون صبا نیز منفی 9 درصد بود. اکنون بازدهی شاخص به صفر رسیده ولی بازدهی شرکت مثبت 4 درصد است که نشان می‌دهد در دوره نزول شاخص میزان کاهش سودآوری پرتفوی کمتر بوده و در دوره بهبود بازار نیز میزان بازدهی آن بیشتر از شاخص کل محقق شده است.

صادقی باطانی در خصوص ترکیب پرتفوی در صنایع مختلف بازار سرمایه توضیح داد: 18 درصد از پرتفوی از صنعت فلزات اساسی و 17.5 درصد در صنعت محصولات شیمیایی، 13 درصد در صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری، 9.5 درصد در استخراج کانه‌های فلزی، 6 درصد در شرکت‌های چند رشته‌ای، 5 درصد در صنعت دارویی و 3 درصد در صنعت فرآورده‌های نفتی قرار دارد.

 
https://akhbarbank.com/vdcaiuna.49n6y15kk4.html
تازه ترین اخبار