۰
يکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۰

آیا طلا در معرض ریزش قیمت قرار دارد؟

اونس طلا تلاش می کند سطح ۱۸۰۰ دلار را حفظ کند اما تحلیلگران نسبت به ریسک ریزش قیمت این فلز ارزشمند در پی قویتر شدن ارزش دلار آمریکا هشدار دادند.
به گزارش ایسنا، کریس وستون، مدیر تحقیقات شرکت پِپراستون گفت: یکی از عوامل کلیدی که باید در بازار طلا زیر نظر داشت این است که آیا طلا محدوده حمایتی ۱۷۹۷ تا ۱۷۹۰ دلار را می تواند حفظ کند.

رویداد مهم هفته جاری نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و پس از آن کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا خواهد بود که روز چهارشنبه برگزار می شود.

وستون به کیتکونیوز گفت: به نظر نمی رسد قرار باشد تصمیم سیاست پولی مهمی اعلام شود که بازار نرخهای آمریکا را چندان تکان دهد و ارتعاشات عمده ای در بازارهایی مانند دلار آمریکا، سهام و طلا داشته باشد. و اگرچه تورم آمریکا بالاتر از حد مطلوب است و شاخص قیمت مصرف کننده بر مبنای سالانه در ژوئن ۴.۵ درصد بوده است، وضعیت اشتغال همچنان نگرانی عمده بانک مرکزی آمریکا باقی مانده است.

در کنفرانس مطبوعاتی ژوئن، پاول مجددا تاکید کرد که بانک مرکزی آمریکا پیش از تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه یا افزایش نرخها، از قبل سیگنال ارسال خواهد کرد. با این حال وستون خاطرنشان کرد جزییات اهمیت دارد و حتی یک کلمه بازارها را تکان می دهد که نمونه آن واکنش بازار به پیش بینی ژوئن کمیته بازار آزاد فدرال درباره دو دور افزایش نرخهای بهره در سال ۲۰۲۳ بود.

به نظر نمی رسد پاول بازارها را بهم بریزد اما هر گونه احتمالی که نشان دهد سپتامبر زمان اعلام رسمی تعدیل برنامه محرک مالی بانک مرکزی آمریکا خواهد بود، ممکن است فروشندگان اوراق خزانه آمریکا را به بازار سرازیر کند که باعث تقویت دلار آمریکا و تاثیر منفی روی طلا خواهد شد.

یک مسئله برای طلا فقدان عوامل حمایت کننده جدیدی است که بتواند قیمتها را به بالاتر از سطح ۱۸۰۰ دلار حمایت کند. عملکرد هفته گذشته گواه دیگری بود که این فلز ارزشمند موفق نشده است با وجود سقوط بازارهای سهام و افت بازده اوراق خزانه آمریکا صعود کند.

دانیل گالی، استراتژیست کالای شرکت تی دی سکیوریتیز گفت: قیمت طلا با وجود تزلزل نرخهای واقعی، برای تحکیم تقلا می کند. ضعف مستمر این فلز ارزشمند در برابر بازده واقعی به ریزساختار آسیب پذیر اشاره دارد و همزمان نشان می دهد طلا با وجود فضای ریسک گریز، قادر به صعود نیست زیرا جریان سفته بازی ضعیف مانده است. نگرانیها نسبت به رشد کلان جهانی باعث تغییر دوباره انتظارات در خصوص افزایش نرخهای بهره بانک مرکزی آمریکا شده است اما طلا همچنان قادر به جذب خریدار نیست و پتانسیل عقب نشینی شدیدتر این فلز ارزشمند تقویت شده است. وی پیش بینی کرد اونس طلا تا مرز ۱۷۳۰ دلار عقب نشینی خواهد کرد.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی تی دی سکیوریتیز به کیتکونیوز گفت: طلا پس از این که با وجود نزول بازارهای سهام موفق نشد به سطح بالاتری صعود کند، همزمان با بهبود بازارهای سهام در معرض ریسک عقب نشینی قرار دارد. طلا در سطح ۱۷۳۰ دلار از حمایت برخوردار است اما ما انتظار نداریم امروز یا فردا به این سطح نزول کند.

با نگرانیهای فزاینده نسبت به اقتصاد آمریکا، تحلیلگران بیشتری درباره رکود تورمی صحبت می کنند. رکورد تورمی فضایی است که در آن تورم بالاتر و رشد اقتصادی آهسته تر است. به همین دلیل بازارها محتاطانه منتظر آمار تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم آمریکا هستند که پنج شنبه هفته جاری منتشر می شود و پیش بینی می شود این آمار رشد ۸.۶ درصدی را نشان دهد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، آمار اقتصادی دیگری که هفته جاری منتشر می شوند، شامل فروش خانه های جدید در روز دوشنبه، سفارش کالاهای بادوام و اعتماد مصرفی در روز سه شنبه، تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول در روز چهارشنبه و آمار متقاضیان بیمه بیکاری و فروش خانه به همراه تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم در روز پنج شنبه هستند.
https://akhbarbank.com/vdcgtx97.ak9qx4prra.html
تازه ترین اخبار