۰
تعطیلی ۶ روزه پایتخت در حالی بازار ارز را به تعطیلی کشاند که روند کاهش قیمت ارز در روزهای ابتدایی هفته‌ای که گذشت، امیدها را برای بازگشت قیمت دلار به کانال ۲۳ هزار تومان تقویت کرده بود.
به گزارش اخباربانک، روند رو به کاهش قیمت ارز که از اواخر هفته پیشین آغاز شده بود، با آغاز تعطیلی شش روزه تهران از روز سه شنبه، ناتمام ماند.

در نگاه تحلیلگران فنی بازار ارز، پس از ناامیدی بازار ارز در افزایش قیمت دلار از سقف ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان در هفته‌های گذشته و شکسته شدن کف ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی برای دلار در هفته پیشین، این خوش‌بینی ایجاد شده بود که اگر دلار بتواند از سطح ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان هم کاهش قیمت داشته باشد، می‌تواند به کانال ۲۳ هزار تومان بازگردد. پیش‌بینی که هر چند در حال محقق شدن بود، اما تعطیل شدن بازار آن را متوقف کرد.

شروع فعالیت بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، همچنان با حفظ روند نزولی قیمت‌ها همراه بود که در هفته پیشین و پس انتشار اخبار امیدوار کننده درخصوص احیای برجام و خصوصا آزاد سازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن ایجاد شده بود. این روند کاهشی تا جایی پیش رفت که در روز دوشنبه قیمت دلار به ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان، یعنی کمترین قیمت در ۲۰ روز گذشته نیز رسید و حتی انتشار خبر مهمی در روز شنبه که نشان می‌داد مذاکرات وین متوقف شده و در آینده، مذاکرات توسط دولت جدید ایران پیگیری خواهد شد، نتوانست شک افزایشی ایجاد کند و بازار بی‌تفاوت به این خبر، همچنان شیب نزولی خود را تداوم داد.

به گفته کارشناسان اقتصادی رفتار بازار تا پیش از تعطیلی شش روزه تهران، متاثر از عوامل متعددی همچون محدودیت‌های کرونایی برای فعالیت بازار تهران و شهرستان‌های بزرگ، تعطیلی بازارهای کشورهای همجوار به مناسبت عید قربان، کاهش تقاضای حواله‌ای و نزدیکی به فصل پایان مجامع شرکت‌ها بود.

در این میان برخی از معامله‌گران بازار ارز به دخالت بازارساز در کاهش قیمت ارز نیز اشاره می‌کنند. به اعتقاد این گروه از فعالان بازار، در روزهای انتقال قدرت از دولت دوازدهم به سیزدهم، بازارساز با عرضه زیاد تلاش دارد تا قیمت ارز را کاهش دهد.

هرچند بازار آزاد ارز فعالیت کم‌رمقی را در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه داشت، اما پیش‌بینی واکنش این بازار پس از شروع مجدد فعالیت آن روز دوشنبه هفته آینده پیچیده است. برخی کارشناسان به تداوم روند کاهشی قیمت‌ها اشاره می‌کنند و برخی دیگر نیز معتقد هستند که بازار به روند صعود خود باز خواهد گشت.
https://akhbarbank.com/vdcdsx0j.yt0fz6a22y.html
تازه ترین اخبار