۰
معرفی 10 گوشی موبایل که در تاریخ ماندگار شدند
دو نفر از مهندسان موتورولا به نام‌های مارتین کوپر و جان میچل زمانی که اولین تماس را با گوشی موبایل در ۳ آوریل ۱۹۷۳ برقرار می‌کردند، احتمالا هیچ ایده‌ای نداشتند که اختراع آن‌ها چه تأثیری برای تمام بشریت خواهد داشت. اولین گوشی موبایل جهان یعنی موتورولا DynaTAC در حد و اندازه‌های یک آجر بود و ۴۰۰۰ دلار قیمت داشت. اما در گذرها سال‌ها، گوشی‌های بسیار کوچک‌تر و ارزان‌تر این اختراع جدید را محبوب‌تر کردند. اما برای انتخاب تأثیرگذارترین گوشی‌های موبایل باید چه معیارهایی در نظر گرفته شود؟

مطمئنا فقط بحث آمار فروش نمی‌تواند تنها معیار مهم باشد. یک گوشی برای اینکه تأثیرگذار در نظر گرفته شود، باید ویژگی جدید، کاربرد جدید یا روش کاملا جدید برای انجام کارها ارائه کند. چنین گوشی‌هایی باید تأثیر پایداری برای گوشی‌های بعد از خود داشته باشند. در ادامه به ۱۰ گوشی تأثیرگذار می‌پردازیم که در تاریخ این محصولات اهمیت بسیار زیادی دارند و ماندگار شده‌اند.
 
۱۹۹۶- موتورولا StarTAC
 
تأثیرگذارترین گوشی‌های موبایل
موتورولا StarTAC بدون شک یکی از تأثیرگذارترین گوشی‌های موبایل تاریخ است که با وجود داشتن قیمت ۱۰۰۰ دلاری مورد استقبال زیادی قرار گرفت. این اولین گوشی تاشوی محبوب بود که میزان فروش جهانی آن از مرز ۶۰ میلیون هم عبور کرد. موتورولا StarTAC طی اواخر دهه‌ی ۹۰ میلادی در چندین فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی هم ظاهر شد و همین موضوع شهرت آن را دوچندان کرد.
موتورولا چندین مدل مختلف از این گوشی را راهی بازار کرد و از امکاناتی مانند دریافت و ارسال پیامک، ویبره و تعویض باتری بهره می‌برد. این گوشی با داشتن وزن فقط ۸۸ گرم، برای زمان آن گجت بسیار کوچک و سبکی بود. روی هم رفته تأثیرگذاری موتورولا StarTAC بر نسل‌های بعدی گوشی‌های تاشو را نمی‌توانیم کتمان کنیم.
 
۱۹۹۶- نوکیا ۹۰۰۰ Communicator
 
تأثیرگذارترین گوشی‌های موبایل
نوکیا ۹۰۰۰ Communicator از زمان خود بسیار جلوتر بود و به همین خاطر آن را در لیست تأثیرگذارترین گوشی‌های موبایل تمام دوران قرار داده‌ایم. از نظر ویژگی‌های مختلف، به نوعی پدر گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود ولی از نظر شکل ظاهری هیچ شباهتی به گوشی‌های مدرن ندارد زیرا از طراحی تاشوی افقی بهره می‌برد. به طور کلی طراحی آن یادآور لپ‌تاپ‌ها است که در کنار این موضوع باید به بهره‌گیری از مودم هم اشاره کنیم.
قلب تپنده‌ی این گوشی پردازنده‌ی ۲۴ مگاهرتزی اینتل بود که در کنار آن ۸ مگابایت حافظه برای اپلیکیشن‌ها و داده‌های کاربران در نظر گرفته شده بود. این گوشی همچنین از کیبورد QWERTY کامل به همراه نمایشگر مبتنی بر رزولوشن ۶۴۰ در ۲۰۰ بهره می‌برد. در ضمن با داشتن وزن ۳۹۷ گرم، گوشی بسیار سنگینی محسوب می‌شد.
نوکیا ۹۰۰۰ Communicator با قیمت هزار دلار راهی بازار شد و این شرکت چند مدل مختلف از آن را به دست کاربران رساند. این گوشی به طور کلی نوعی پیش‌درآمد برای گوشی‌هایی بود که در اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ با امکانات پیشرفته برای ارسال و دریافت پیامک معرفی شدند.
 
۲۰۰۰- نوکیا ۳۳۱۰
 
نوکیا 3310
شاخص بودن نوکیا ۳۳۱۰ به دو دلیل اصلی برمی‌گردد؛ یک اینکه جان‌سخت بود و برای دلیل دوم هم به ارائه‌ی برخی امکانات مشابه اپلیکیشن‌های چت برای پیامک‌ها اشاره کنیم. اگرچه ۳۳۱۰ یک به‌روزرسانی برای گوشی ۳۲۱۰ بود، اما نوکیا توانست جذابیت آن را دوچندان کند.
نوکیا این گوشی را به‌عنوان یک گجت جان‌سخت در تبلیغات معرفی نمی‌کرد اما بخشی از شهرت آن به همین موضوع برمی‌گردد. این گوشی همچنین از بدنه‌های مختلفی پشتیبانی می‌کرد و کاربران به‌راحتی می‌توانستند شکل و شمایل گوشی خود را تغییر دهند. این گوشی ارسال پیامک تا حداکثر ۴۵۹ کاراکتر را امکان‌پذیر کرد که حدود ۳ برابر اندازه‌ی یک پیام استاندارد بود. به همین خاطر این گوشی بین طرفداران ارسال و دریافت پیامک بسیار پرطرفدار شد.
از بین دیگر ویژگی‌های آن می‌توانیم به برنامه برای یادآوری، کرنومتر، ماشین حساب و چندین بازی مانند مار اشاره کنیم. اگرچه نوکیا موفق شد ۱۲۶ میلیون ۳۳۱۰ به فروش برساند، اما نتوانست آمار فروش ۱۶۰ میلیونی ۳۲۱۰ را شکست دهد اما به لطف داشتن ابزارهای پیام‌رسان جذاب، یک گوشی تأثیرگذارتر بود.
 
۲۰۰۲ – گوشی Palm Treo 180
 
تأثیرگذارترین گوشی‌های موبایل
گوشی‌های سری Treo ویژگی‌های نوآورانه‌ی زیادی داشتند اما این مدل ۱۸۰ بود که کامپیوتر جیبی (PDA) را با گوشی ترکیب کرد و این یک گام بزرگ برای شرکت Palm بود. این گوشی دارای نمایشگر سیاه‌وسفید لمسی و کیبورد QWERTY بود و همچنین یک پنل محافظ متحرک هم برای نمایشگر طراحی شده بود که به‌عنوان اسپیکر مکالمه هم انجام وظیفه می‌کرد.
از دیگر ویژگی‌های آن می‌توانیم به ۱۶ مگابایت حافظه و پردازنده‌ی ۳۳ مگاهرتزی Dragonball اشاره کنیم. این گوشی به پایه و اساس مدل‌های بعدی سری Treo به‌خصوص گوشی‌های Treo 600 و ۶۵۰ تبدیل شد که در دهه‌ی ۲۰۰۰ بین کاربران حرفه‌ای بسیار محبوب بودند.
 
۲۰۰۴ – موتورولا ریزر
 
موتورولا ریزر
موتورولا ریزر از آن دست گوشی‌هایی است که در زمان خود بیشتر کاربران خواهان استفاده از آن بودند و احتمالا کمتر کسی به حضور آن در لیست تأثیرگذارترین گوشی‌های موبایل تاریخ اعتراض دارد. این گوشی ۴۰۰ دلاری فرم تاشو را با طراحی خیره‌کننده و بدنه‌ی فلزی جذاب چند سطح بالاتر برد.
در رابطه با محبوبیت این گوشی هم باید بگوییم که بیش از ۱۳۰ میلیون واحد از آن به فروش رسید. مانند StarTAC، این گوشی هم در بین بازیگرها و سلبریتی‌ها بسیار محبوب شد و همین موضوع شهرت آن را دو چندان کرد. همانطور که احتمالا می‌دانید، موتورولا سال گذشته اولین گوشی دارای نمایشگر تاشوی خود را بر مبنای طراحی این گوشی خاطره‌انگیز عرضه کرد.
 
۲۰۰۷ – بلک‌بری Curve
 
تأثیرگذارترین گوشی‌های موبایل
بلک‌بری هم گوشی‌های خاطره‌انگیز و تأثیرگذار زیادی عرضه کرده است ولی برای لیست تأثیرگذارترین گوشی‌ها، بلک‌بری Curve را انتخاب کرده‌ایم که در زمان عرضه سروصدای زیادی راه انداخت. ترک‌بال موجود در گوشی بلک‌بری Pearl به گوشی Curve هم راه پیدا کرد ولی این شرکت موفق شد در گوشی جدید تجربه‌ی کاربری این مشخصه را بهبود ببخشد.
بلک‌بری Curve دارای کیبورد QWERTY کامل بود و همچنین از نمایشگر رنگی بهره می‌برد. از دیگر مشخصه‌های مهم نباید پردازنده‌ی ۳۱۲ مگاهرتزی، ۶۴ مگابایت حافظه، ۱۶ مگابایت رم و یک دوربین اصلی را از قلم بیندازیم. برخی از مدل‌های این گوشی دارای وای‌فای بودند و برخی دیگر همراه با چیپ GPS عرضه شدند.
 
۲۰۰۷ – آیفون
 
آیفون
گوشی آیفون شاید تأثیرگذارترین گوشی موبایلی باشد که تاکنون راهی بازار شده است. اولین آیفون نه پرفروش‌ترین گوشی تاریخ بود و نه برای زمان خود از بهترین سخت‌افزارها بهره می‌برد، اما در عوض مبتنی بر مجموعه‌ای از ایده‌های جذابی بود که برای اولین بار در یک گجت کنار یکدیگر به‌خوبی عملی شدند.
مهم‌ترین ویژگی این گوشی اتکا به نمایشگر لمسی و حذف کیبورد بود. اگرچه در آن دوران هم تعدادی از گوشی‌ها هم از نمایشگرهای بزرگ بهره می‌بردند، اما بسیاری از آن‌ها برای کنترل بخش‌هایی از رابط کاربری متکی به تعدادی از دکمه‌ها بودند. این در حالی است که کاربران برای ارتباط با رابط کاربری آیفون باید فقط از نمایشگر لمسی آن استفاده می‌کردند. مثلا دکمه‌ی هوم آن فقط برای خروج از برنامه‌ها و برگشتن به هوم‌اسکرین استفاده می‌شد.
یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آیفون هم مرورگر قدرتمند آن بود. این مرورگر در مقایسه با دیگر گزینه‌های موجود در گوشی‌های رقیب، امکانات بسیار بیشتری را ارائه می‌داد. اولین آیفون بستر را برای نسل‌های بعدی این گوشی و مهم‌تر از آن اپ استور فراهم کرد و در نهایت نحوه‌ی استفاده‌ی کاربران از گوشی‌های موبایل برای همیشه عوض شد.
 
۲۰۰۸ – گوشی HTC Dream
 
تأثیرگذارترین گوشی‌های موبایل
در فهرست تأثیرگذارترین گوشی‌های موبایل تاریخ بدون شک باید اولین گوشی اندرویدی هم قرار داشته باشد. گوشی HTC Dream که از جانب اپراتور مخابراتی T-Mobile به‌عنوان G1 فروخته شد، اولین گوشی اندرویدی بود که به دست کاربران رسید. با این حال، نمی‌توانیم انواع و اقسام مشکلات این گوشی را کتمان کنیم.
نمایشگر کشویی این گوشی تجربه کاربری دلچسبی را ارائه نمی‌کرد و کیبورد QWERTY این گوشی هم کیفیت بالایی نداشت. اگرچه این گوشی در کل از نظر عملکردی حرف زیادی برای گفتن نداشت، اما HTC با ساخت آن و دیگر گوشی‌های اندرویدی نام خود را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های این اکوسیستم ثبت کرد و HTC Dream به‌عنوان اولین گوشی اندرویدی در تاریخ ماندگار شد.
 
 ۲۰۱۰ – گوگل نکسوس وان
 
گوگل نکسوس وان
گوشی نکسوس وان اگرچه توسط HTC تولید شد، ولی گوگل در طراحی آن نقش مهمی داشت و به عنوان گوشی گوگل در سال ۲۰۱۰ به دست کاربران رسید. گوگل با استفاده از این گوشی قصد داشت عملکرد نسخه‌ی خام اندروید را به کاربران نشان دهد. گوگل این گوشی را به‌صورت آنلاک شده راهی بازار کرد و این یعنی کاربران می‌توانستند سیم‌کارت خود را درون این گوشی قرار دهند. این در حالی است که در آن زمان بیشتر گوشی‌ها توسط اپراتورها به فروش می‌رسیدند و در این زمینه کاربران با محدودیت مواجه بودند.
این گوشی همچنین پایه و اساس گوشی‌های نکسوس (و بعدا گوشی‌های پیکسل) را تشکیل داد. در اکوسیستم اندروید، نکسوس وان اهمیت بسیار زیادی داشت. در هر صورت در لیست مربوط به تأثیرگذارترین گوشی‌های موبایل نمی‌توانیم نام این گوشی را از قلم بیندازیم.
 
۲۰۱۱ – گلکسی نوت
 
گلکسی نوت
در نهایت باید به اولین گوشی سری گلکسی نوت سامسونگ بپردازیم که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. این گوشی یک گام بزرگ برای سامسونگ بود. در آن زمان بیشتر گوشی‌های هوشمند نمایشگرهای کوچکی داشتند اما سامسونگ برای گلکسی نوت تصمیم گرفت نمایشگر بزرگ به همراه قلم استایلوس را ارائه کند. طی این سال‌ها چندین نسل مختلف از گوشی‌های نوت راهی بازار شده که هر کدام از آن‌ها از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حرف تازه‌ای برای گفتن داشته‌اند.
مدتی بعد از معرفی اولین گوشی نوت، روند افزایش اندازه‌ی نمایشگر گوشی‌های هوشمند آغاز شد. در نهایت حتی اپل هم به این روند پیوست و با معرفی آیفون ۶ پلاس تلاش کرد توجه کاربران طرفدار نمایشگرهای بزرگ را جلب کند./ دیجی مگ
https://akhbarbank.com/vdcbagbw.rhb89piuur.html
تازه ترین اخبار