۰
در چند سال اخیر حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده تا به تامین مالی طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های تعیین شده اختصاص پیدا کند.
به گزارش اخباربانک، عمده منابع صندوق توسعه ملی به صورت ارزی در قالب تسهیلات جهت تامین مالی در بخش های تعیین شده در چارچوب مقررات آن اختصاص پیدا می کند ولی در کنار آن سالانه بخشی نیز به ریال تبدیل می شود.

این در حالی است که از ابتدای تاسیس در سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳، قردادهای عاملیت ریالی با بانک‌های عامل منعقد می شد که طی آن بر مبنای درخواست بانک و تا سقف مبلغ تعیین شده توسط صندوق، بانک مجاز به تامین مالی ریالی طرح‌های دارای مورد تایید بود.

اما از سال ۱۳۹۴ به بعد دیگر قرارداد عاملیت ریالی منعقد نشد و به سمت سپرده‌گذاری ریالی رفت.

قرارداد ریالی در ۲۱.۱ هزار میلیارد متوقف شد
بررسی تازه ترین گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی  تا پایان آذرماه سال گذشته در حوزه ریالی نشان می دهد ک ابتدای تاسیس صندوق تا پایان سال ۱۳۹۳ و براساس قوانین بودجه سنواتی، ۲۱.۱ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق، در قالب قراردادهای عاملیت ریالی با بانک‌های عامل منعقد شده است که از محل آن و براساس نظام‌نامه ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات ریالی، ۱۱.۸ هزار میلیارد به بیش از ۱۳ هزار طرح معرفی شده از طرف این بانک‌ها اختصاص و به حساب آنها واریز شده است که در این جریان بیش از ۵۶ درصد منابع نسبت به کل مبلغ قراردادهای منعقده، توسط این بانک‌ها جذب شده است.

جریان سپرده گذاری در ۲۶ بانک
اما از سال ۱۳۹۴ به بعد که سپرده گذاری ریالی از منابع صندوق توسعه ملی شروع شد، در ۲۶ بانک  دولتی، خصوصی و موسسه مالی سپرده گذاری صورت گرفته که به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان می رسد.

منابع سپرده گذاری شده جهت اجرای طرح های تعیین شده در قوانین مربوطه تخصیص یافته که بررسی ها نشان می دهد بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان آن برای اجرای قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) بوده است.

از مجموع ۵۰ هزار میلیارد سپرده گذاری شده در این بخش ،بیش از ۶۴ درصد معادل ۳۲.۸  هزار میلیارد تومان توسط بانک‌های عامل جهت تامین مالی حدود ۹۷ هزار طرح به متقاضیان تخصیص داده شده است.

همچنین حدود ۸.۱ هزار میلیارد تومان از محل قراردادهای فعال به عنوان منابع آزاد قابل تخصیص نزد بانک‌های عامل موجود است.

سپرده ۵۰ هزار میلیاردی به کدام بخش ها رسید؟
از کل مبلغ ۵۰ هزار میلیارد سپرده گذاری در این بخش ، ۵۵ درصد در بخش صنعت و معدن، حدود هفت درصد در گردشگری، ۱۰ درصد در صنایع تبدیلی و تکمیلی و ۲۸ درصد در بخش آب و کشاورزی سپرده‌گذاری شده است.

همچنین از این منابع سپرده‌گذاری شده، ۵۶ درصد به قراردادهای ویژه سرمایه در گردش و ۴۴ درصد به قراردادهای ویژه سرمایه ثابت (طرح) اختصاص یافته که میزان جذب این قراردادها به ترتیب ۷۱ و۵۷ درصد است.

۹۷۰۰ میلیارد برای حمایت از اشتغال روستایی و عشایری
اما از مجموع ۶۰ هزار میلیارد تومان سپرده گذاری شده در بانک‌ها، حدود ۹۷۰۰ میلیارد تومان هم برای اجرای تکلیف قانون بودجه و اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستائی و عشایری اختصاص پیدا کرده است./ایسنا
https://akhbarbank.com/vdcgzy97.ak9zz4prra.html
تازه ترین اخبار