۰
۱
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۸

همتی: پرداخت سود سپرده کوتاه مدت به تدریج حذف می شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وضعیت ارزی کشور در سمت عرضه و تقاضا برعکس سال گذشته است و معتقدم نرخ دلار نزولی خواهد بود.
همتی: پرداخت سود سپرده کوتاه مدت به تدریج حذف می شود
به گزارش اخباربانک، همتی در جمع فعالان بازار سهام با بیان اینکه اداره مالیات درباره تسعیر ارز بانک ها از جمله بانک ملت زیاده خواهی می کند، گفت: بانک های عامل حدود ۱۰ میلیارد دلار بابت تفاوت نرخ ارز از صندوق توسعه ملی طلب دارند ولی این طلب قابل وصول نیست.معتقدم مالیات ناحقی از بانک ها بابت تسعیر ارز دریافت می شود و نباید سهامدار زیر بار این موضوع برود.

وی ادامه داد: پرداخت سود سپرده کوتاه مدت به تدریج حذف می شود و فقط به سپرده های بلند مدت و یکساله سود پرداخت می شود.

همتی با بیان اینکه من سال گذشته مخالف فروش صندوق های دولتی و دارا یکم بودم، افزود: دولت می خواست با فروش سهام همچنان در بانک ها مدیر بماند!راه اندازی صندوق دارایکم و پالایشی یکم با اصرار وزارت اقتصاد بود.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی در خیلی از رخدادهای بازار سهام دخیل نبوده و نیست. اختیارات بانک مرکزی از آنچه که تصور می کنید کمتر است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این نکته که بورس خود را با دلار ۱۸۰۰۰ تومان تطبیق داده است، گفت: روزهایی را می گذرانیم که دلار تقاضایی ندارد و تنها متقاضی دلار اکنون خود بانک مرکزی است که آن هم در نقش بازارساز است.دیروز ۳۰۰ میلیون دلار در سامانه نیما با نرخ ۲۰۳۰۰ تومان خریداری نداشت.

وی ادامه داد: پشت پرده رشد ۲۰ درصد واحد پایه پولی در بهمن و اسفند ۹۸ کسری بودجه ۶۰ میلیارد تومانی دولت بود.پولی که قرار شد در قالب ۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود. پولی که اصلا وجود نداشت و پشتوانه نداشت.متعاقب این اتفاق به دلیل کرونا ۷۵ هزار میلیارد تومان نیز بابت خسارت و بیکاری ناشی از کووید ۱۹ در قالب وام‌های یک میلیون تومانی با نرخ ۱۲ درصد پرداخت شد که این نقدینگی با ضریب فزاینده ۷.۵ درصد رشد کرد. پولی که بانک‌ها به دلیل شرایط خاص کرونا نتوانستند با آن کاری کنند.بخشی از این پول به بورس آمد و آن شرایط عجیب در ماه‌های نخستین سال ۹۹ رقم خورد.

همتی ادامه داد: برای این که رشد پایه پولی را درک کنید باید بدانید که از اول ۹۸ تا بهمن ۹۸ رشد پایه پولی ۱۰ واحد درصد پایه پولی بود، دقت کنید این رشد در  بهمن و اسفند ۹۸ شد ۲۰ واحد درصد پایه پولی.در نهایت در بهار ۹۹ معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان عرضه مازاد پول ایجاد شد و کشور تاب تحمل چنین نقدینگی فاقد پشتوانه ای را نداشت.

 
https://akhbarbank.com/vdcb9abw.rhbg8piuur.html
مشاهده نظر مخاطبان
سیدعلی شمخی
Iran, Islamic Republic of
همتی بجای اینکه بگوید سود سپرده کوتاه مدت را بتدریج حذف میکنیم بهتراست بگوید چه موقع ارزش پول ملی را ازاین فلاکتی که خودش مقصرش بودنجات خواهد داد.مطمئنا میگوید از توان من خارج است ومن فقط توانائی خراب کردن دارم وبس.
تازه ترین اخبار