صرافی‌ها مجوز معامله رمزارزها را ندارند

27 ارديبهشت 1400 ساعت 12:53

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ اعلام کرد: صرافی‌های داخل کشور مجوزی برای معاملات رمزارزها ندارند اما تعدادی از صرافی‌ها با هماهنگی بانک مرکزی این کار را انجام می‌دهند.


 به گزارش ایسنا، سرهنگ علی ولیپور گودرزی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در محل پلیس امنیت اقتصادی فاتب برگزار شد، گفت: پلیس امنیت اقتصادی از جدیدترین یگان‌ها در مجموعه ناجاست که وظایف متعددی را برعهده داشته و با وجود عمر کمی که داشته، اقدامات بزرگی انجام داده است.  مقابله با جرائم اقتصادی مانند زمین‌خواری، تبانی در معاملات دولتی، رصد بازارهای سرمایه، رصد بازار ارز و سکه، بازداشت بدهکاران کلان بانکی و ... از جمله وظایف این پلیس است.
راه‌اندازی پلیس گمرک تهران، بزودی
وی با بیان اینکه در سال ۹۹ این پلیس دستاوردهای خوبی داشته و به پرونده‌های مهمی رسیدگی کرده است، گفت:  در سال گذشته حدود ۳۲ میلیون انواع کالای قاچاق و حدود دو میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی قاچاق توسط پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ کشف شد همچنین بیش از ۵۰۰۰ متهم درباره کالای قاچاق بازداشت شدند.

رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه  در سال گذشته نسبت به سال ۹۸، بیش از ۸۰ درصد افزایش کشفیات داشتیم، گفت: در سال گذشته پلیس گمرک در ناجا راه‌اندازی شد و امسال نیز راه‌اندازی پلیس گمرک تهران به تصویب رسید و که به زودی راه اندازی خواهد شد.

 بیش از ۱۰۰۰ انبار در تهران شناسنامه‌دار شد
ولیپور گودرزی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از هزار انبار در تهران شناسنامه‌دار شد، گفت:  بیش از ۱۰ هزار انبار در تهران وجود دارد که ۲۰۰۰ عدد از آنها، از جمله انبارهای مهم و بزرگ محسوب می‌شوند که البته پلیس بر آنها نظارت داشته و خوشبختانه متصدیان آنان عمدتا همکاری خوبی با پلیس دارند.  اگر کالایی هم در انباری به صورت مغرضانه نگهداری شود، شامل احتکار شده و با مالک آن اقلام برخورد می‌شود.

به گفته وی، در سال گذشته و دو ماه ابتدایی سال جاری، اقدامات خوبی صورت گرفته است. ۳۲ میلیون و ۲۳۹ هزار انواع کالای قاچاق به ارزش ۱۲ هزار میلیارد ریال کشف و ضبط شد، بیش از ۵۰۲۰ نفر متهم در حوزه کالای قاچاق شناسایی و دستگیر شده‌اند. همچنین ۴۰۰ دستگاه خودروی حامل توقیف و بیش از ۵۰۰۰ پرونده تشکیل شده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ ادامه داد: علاوه بر پایش انبارها و باراندازها، شهرک‌های صنعتی را نیز رصد می‌کنیم، تعدادی کارگاه در این شهرک‌ها با کاربری تولیدی وجود دارد که نباید تغییر کاربری دهند.

رییس پلیس امنیت اقتصادی درباره اولویت‌های پلیس امنیت اقتصادی در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: ساماندهی و کنترل باراندازهای قاچاق کالا، پایش الکترونیکی و رصد محمولات جاده ای و راه‌اندازی پلیس گمرک در تهران از جمله این اولویت‌هاست.

کشف یک میلیون و ۷۴۱ هزار انواع کالای قاچاق طی دو ماه اخیر
وی با اجرای طرح‌های مقابله با قاچاق به صورت هفتگی و ماهیانه خبر داد و گفت: این طرح‌ها با مشارکت سایر رده‌های پلیس مانند یگان امداد و پیشگیری اجرا می‌شود و در دو ماه گذشته حدود یک میلیون و ۷۴۱ هزار انواع کالای قاچاق و ۱۳۰ هزار فرآورده نفتی کشف شده و ۲۶ دستگاه خودروی حامل کالای قاچاق توقیف شده است همچنین در این رابطه ۱۷۰ متهم بازداشت شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد افزایش کشفیات داشتیم.

ولیپور گودرزی با بیان اینکه در پیگیری پرونده‌های اقتصادی تعامل خوبی میان پلیس و دستگاه قضایی وجود دارد، گفـت: در  سال گذشته بیش از ۱۰۰ متهم را که در سنوات قبل اقدام به ثبت شرکتهای صوری کرده بودند، بازداشت کردیم. برخی از این متهمان با اجیر کردن افراد کم بضاعت مدارک آنها را گرفته و اقدام به اخذ کارت بازرگانی و ثبت شرکت صوری کرده بودند.

انهدام باند زمین خواران غرب تهران
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با اشاره به پرونده‌های زمین خواری نیز گفت: در بحث پرونده‌های زمین‌خواری اشراف کامل داریم، در یکی دو هفته گذشته باند ۶ نفره در رابطه با زمین‌خواری بازداشت شدند که حدود ۲۰۰ جلد سند دفترچه‌ای از این افراد کشف شد. اعضای این باند با جعل مهرهای ارگانهای مختلف از جمله شهرداری، مکانی را برای جعل اسناد درنظر گرفته و تمام تجهیزات لازم را داشتند. 

وی ادامه داد: بیشتر اقدامات صورت گرفته از سوی این افراد در غرب تهران صورت گرفته بود البته با کشف پرونده، از ادامه اقدامات این متهمان و کلاهبرداری بیشتر آنها جلوگیری شد.

استخراج بیت‌کوین غیرقانونی است
وی در مورد بازداشت دلالان ارز و معاملات فردایی نیز گفت: در سال گذشته بحث بازداشت دلالان ارزی را داشتیم و خوشبختانه با اقدامات انجام شده امسال این بازار به ثبات رسیده است. البته با همکاری اتحادیه مربوطه، پایش تصویری در حال انجام است و با افراد خاطی برخورد می شود.

رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ به موضوع خرید و فروش رمز ارزها  نیز اشاره کرد و گفت: شهروندان برای انجام این معاملات باید به صرافی‌های مورد تایید و اعلام شده از سوی بانک مرکزی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه استخراج بیت‌کوین غیرقانونی است، گفت: با افرادی که این کار را انجام دهند، برخورد می‌شود.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ افزود: از ابتدای سال جاری در تهران، برای ۱۰ نفر به دلیل استخراج غیرقانونی بیت‌کوین پرونده تشکیل شده، این افراد این کار را در مزارع یا ساختمانهای مسکونی انجام می‌دادند.  شهروندان به این موضوع نیز توجه کنند که با توجه به اینکه بستر این معاملات در خارج از کشور است، ممکن است سرمایه‌گذاران در این حوزه، در مدت کوتاهی سودی کنند اما احتمال از دست رفتن مال آنها نیز بسیار بالاست.

گودرزی تضریح کرد: در همین راستا به شهروندان توصیه می‌کنیم هموطنان به دلیل عدم اشراف موجود، در بازار رمز ارزها سرمایه‌گذاری نکرده و پولهای خود را در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند.

صرافی‌های داخل کشور مجوزی برای معاملات رمزارزها ندارند
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ ادامه داد: صرافی‌های داخل کشور مجوزی برای معاملات رمزارزها ندارند اما تعدادی از صرافی‌ها با هماهنگی بانک مرکزی این کار را انجام می‌دهند اما هنوز مجوزی برای معاملات ارزهای دیجیتال در کشور صادر نشده است البته به دنبال هدفمند و قانونمند کردن این کار هستند.

وی با اشاره به پرونده کامیون داران گفت: برخی از این کامیون داران به دو نفر برای خرید خودروی سنگین اعتماد کرده که این افراد اقدام به کلاهبرداری کرده بودند یک نفر از آنها که یک متهم فراری بود ، شناسایی و دستگیر شده است و در حال استرداد اموال به شاکیان این پرونده هستیم که حدود صد نفر هستند.

وی همچنین درباره برخورد با احتکار کالا گفت: ما با کمبود کالا مواجه نیستیم اما در بحث عرضه با مشکلات مواجه هستیم که با اشراف اطلاعاتی در حال شناسایی انبارها هستیم کالاهای احتکار شده نیز پس از کشف در اختیار مردم از طریق فروشگاه های معتبر قرار می گیرد.
 


کد مطلب: 80376

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/80376/صرافی-ها-مجوز-معامله-رمزارزها-ندارند

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com