صعود طلا چراغ سبز گرفت

26 ارديبهشت 1400 ساعت 9:35

تحلیلگران با آغاز افزایش فشارهای تورمی و در شرایطی که دورنمای اقتصادی نامعلوم، بانک مرکزی آمریکا را مجبور می کند همچنان صبر کرده و سیاستهای پولی انبساطی را ادامه دهد، منتظر صعود طلا به سطح ۱۸۵۰ دلار هستند.


به گزارش اخباربانک، تحلیلگران می گویند طلا در موقعیت خوبی قرار دارد زیرا سرمایه گذاران به دنبال پناهگاه امن دارایی در برابر تورم هستند. تجدید علاقه به طلا پس از انتشار آماری روی داد که نشان داد شاخص قیمت مصرفی آمریکا در آوریل بر مبنای سالانه ۴.۲ درصد افزایش داشت که بزرگترین رشد در ۱۳ سال گذشته بود. در این بین، قیمت تولیدکننده آمریکا هم بر مبنای سالانه ۶.۲ درصد رشد کرد که بزرگترین رشد قیمت ثبت شده بود.

بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۱۴ دلار و ۱۰ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، در ۱۸۳۸ دلار و ۱۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۴ درصد رشد هفتگی ثبت کرد.

بارت میلک، مدیر استراتژی کالا در شرکت تی دی سکیوریتیز در گفت و گو با کیتکونیوز اظهار کرد: اگرچه تورم رشد کرده اما هنوز زود است بگوییم دائمی یا موقتی است. شرکت تی دی سکیوریتیز در حال حاضر بر این باور است که تورم موقتی است. اگرچه قیمتهای کالا همچنان بالاتر می رود اما در اقتصاد جهانی ظرفیت کافی برای پذیرش سیکل افزایشی قیمت وجود دارد. وی در ادامه افزود: با توجه به افزایش تورم و موضع بانک مرکزی آمریکا برای حفظ سیاست پولی فعلی، طولی نخواهد کشید که اونس طلا به بالای ۱۸۵۰ دلار صعود می کند. اگر این سطح قیمت که هدف اولیه در هفته جاری است، شکسته شود، هدف بعدی شکستن قیمت ۱۹۰۰ دلار خواهد بود.

شون لاسک، یکی از مدیران شرکت والش تریدینگ هم اظهار کرد: به افزایش قیمت طلا خوش بین است زیرا تورم واقعی است. اگرچه تورم بالاتر باعث رشد بازده اوراق قرضه می شود اما هر گونه کاهش قیمت طلا به دلیل رشد بازده اوراق قرضه، فرصتی برای خرید این فلز ارزشمند خواهد بود. وی ادامه داد: ابهامات فراوانی وجود دارد و به همین دلیل بانک مرکزی آمریکا برای تحکیم سیاست پولی مردد است و این موضوع به نفع طلا خواهد بود.

کارستن فریتچ، تحلیلگر فلزات ارزشمند کومرس بانک روز جمعه در یادداشتی نوشت: رشد بازده اوراق قرضه به ۱.۷ درصد مانع از این شده که اونس طلا بالای قیمت ۱۸۵۰ دلار را بشکند. با وجود این که بازده اوراق قرضه آمریکا تا رکورد ۱.۷ درصد صعود کرده اما همچنان ۲.۵ درصد پایینتر از نرخ فعلی تورم است. حتی اگر نرخ تورم در طول سال کاهش پیدا کند، نرخهای بهره واقعی به میزان قابل توجهی منفی می ماند. به همین دلیل تداوم سیاست پولی فوق تسهیلی هر گونه رشد بازده اوراق قرضه را محدود می کند. فریتچ اظهار کرد: اکنون که قیمتها برای صعود بیشتر چراغ سبز گرفته اند، انتظار دارد شاهد تجدید علاقه خرید طلا باشد.

به گفته لاسک، علاوه بر موضوع تورم، تقاضا برای دارایی امن تحت تاثیر تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، تقاضا برای خرید طلا در هفته جاری را تقویت خواهد کرد.

هر چند بازار طلا در فضای تورمی نیروی صعودی جدید را مشاهده می کند اما بعضی از تحلیلگران خاطرنشان کردند که این فلز ارزشمند با موانعی نظیر رقابت رو به رشد رمزارزها روبروست. مایک مک گلون، تحلیلگر ارشد کالای بلومبرگ اینتلیجنس در ایمیلی به کیتکونیوز اعلام کرد اگر به خاطر بیت کوین نبود، قیمت اونس طلا بالاتر می رفت. قیمت مس به رکورد بالایی صعود کرده و قیمت اونس طلا هم در واقع باید در حدود ۲۳۰۰ دلار معامله می شد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، در هفته جاری همه نگاهها به تورم دوخته شده و سرمایه گذاران منتظر انتشار گزارش جزییات نشست سیاست پولی آوریل بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه هستند. بازارها همچنین گزارشهای بیشتری درباره ساخت و ساز و فروش خانه و آمار تولید آمریکا دریافت خواهند کرد.


کد مطلب: 80341

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/80341/صعود-طلا-چراغ-سبز-گرفت

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com