۰
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۱

شرایط عجیب دریافت وام ازدواج

با تصمیم مجلس بنا شده بود یارانه نقدی بتواند وثیقه وام ازدواج باشد با این حال با گفته‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی به نظر می‌رسید او رسما یارانه را عنوان وثیقه از رسمیت خارج کرده است.
به گزارش اخباربانک، حالا دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در گفتگویی شرایط دریافت وام ازدواج با وثیقه یارانه را شفاف کرد.

 صبح روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی از تریبون صدا وسیما بار دیگر اعلام کرد که یارانه نقدی می‌تواند یکی از انواع وثایق برای دریافت وام ازدواج باشد. شب همان روز اما رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه تلویزیونی خود آب پاکی را روی دست زوجین ریخت و گفت: « یارانه نقدی به خاطر نداشتن کفایت لازم نمیتواند وثیقه وام ازدواج باشد».

این دو گفته متناقض در یک روز تکلیف مردم را که روشن نکرد هیچ، زوجین را درباره شرایط استفاده از وام ازدواج سردرگم هم کرد.

 البته این ماجرای سرگردانی از تصمیم مجلس آغاز شد. تصمیمی که قرار بود در کنار افزایش مبلغ وام ازدواج، شرایط را هم برای دریافت وام ازدواج تسهیل کند یا به قول رئیس مجلس منابع را به سمت رفع نیازهای مردم و حمایت از خانواده‌ها سوق دهد.

 به نوشته تجارت نیوز، طبق آنچه مجلس گفته بود قرار بود امسال بانک‌ها برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت را بپذیرند.

توضیح بانکی‌ها
 اما از این همه گفته‌های متناقض و وعده‌وعیدهای بی‌پشتوانه که بگذریم، واقعا تکلیف مردم با پذیرش یارانه به عنوان وثیقه وام ازواج چیست؟

 علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی،پاسخ می‌دهد: یارانه نقدی فرد برای پوشش کل مبلغ قسط وام ازدواج کفایت نمی‌کند، پس یارانه فقط تا اندازه‌ای که پوشش می‌دهد می‌تواند وثیقه باشد.

 او توضیح می‌دهد: یارانه هر نفر ۴۵ هزارتومان است پس می‌تواند ضمانت وامی باشد که قسط آن در حد همین ۴۵ هزارتومان است. اگر وام ازدواج ۲۰ میلیون تومان بود یارانه جواب می‌داد اما حالا که به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است قسطش تقریبا یک میلیون تومان می‌شود که با مبلغ یارانه خیلی فاصله دارد.

 او با بیان این که ارائه چندین یارانه غیر منطقی است، ادامه می‌دهد: وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی تقریبا ۸۲۰ هزارتومان در ماه قسط دارد. یارانه سرپرست خانواده چهار نفره نهایتا ۱۸۰ هزارتومان است و مابقی باید ضامنی باشد که ۶۰ درصد درآمدش پوشش قسط را بدهد. اصل بر یک ضامن است با سفته معتبر، کافی نباشد بانک‌ها ممکن است ضامن بیشتری بخواهند.

 قیطاسی تاکید می‌کند: ضمانت وام می‌تواند به صورت ترکیبی باشد و یارانه فقط قسمتی از این ضمانت را تشکیل دهد.
https://akhbarbank.com/vdchmxn6.23nvidftt2.html
تازه ترین اخبار