۰
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۲

خبر مهم برای گیرندگان و دارندگان چک

همزمان با الزامی شدن ثبت اطلاعات چک‌های جدید در سامانه صیاد در راستای اجرای قانون جدید چک، رییس کل بانک مرکزی از اتصال خودپردازها به این سامانه در آینده نزدیک خبر داد.
خبر مهم برای گیرندگان و دارندگان چک
به گزارش اخباربانک، مرحله تازه‌ای از قانون جدید چک که شامل الزامی شدن ثبت اطلاعات چک‌های جدید در سامانه صیاد می‌شد از ابتدای امسال اجرایی شده و در حال حاضر بر اساس اظهارات مسوولان بانک مرکزی، روزانه ۳۰ هزار فقره چک در این سامانه ثبت می‌شود.

با اجرایی شدن این مرحله از قانون جدید چک، لازم است تا صادرکنندگان چک، اطلاعات چک خود را در سامانه صیاد ثبت کنند و گیرندگان چک هم با مراجعه به این سامانه، نسبت به تایید اطلاعات اقدام کنند. با انجام این کار فرآیند صدور چک در بانک مرکزی متمرکز می‌شود و شعب بانک صرفا به عنوان مجری فرآیند صدور چک نقش‌آفرینی می‌کنند.

تاکنون بر دسترسی مردم به سامانه صیاد و ثبت یا تایید اطلاعات چک مسیرهای مختلفی در نظر گرفته شده که به دو صورت حضوری یا غیرحضوری تقسیم می‌شود. در روش حضوری مشتری برای ثبت یا تایید اطلاعات چک باید به شعب بانک مراجعه کند و با کمک متصدی امور بانکی این کار را انجام دهد اما در روش غیرحضوری نیازی به مراجعه به شعب بانک نیست و مشتریان می‌توانند با استفاده از اینترنت‌بانک و برنامه‌های آنلاین‌پرداخت نسبت به ثبت و تایید چک اقدام کنند.

تسهیل استفاده مردم از سامانه صیاد چه از مسیر اتصال خودپردازها به سامانه صیاد باشد و چه از مسیر اطلاع‌رسانی پیامکی صدور چک، موضوعی است که توسط مسوولان بانک مرکزی و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دنبال می‌شود و احتمالا در آینده محقق خواهد شد.

در این میان نکته حائزاهمیت، تسهیل استفاده مردم از سامانه صیاد در آینده نزدیک است تا در همین ماه‌های اولیه اجرای مرحله جدید از قانون جدید چک، مشکلی برای مشتریان پیش نیاید و آنها بتوانند با اطمینان و به آسانی از خدمات سامانه صیاد استفاده کنند. در این زمینه لازم است بانک مرکزی در کنار شبکه بانکی زیرساخت‌های لازم بر تسهیل استفاده مردم از سامانه صیاد را فراهم و هر چه سریع‌تر نسبت به اجرایی کردن سازوکارهای مطرح شده اقدام کند.
https://akhbarbank.com/vdcdss0j.yt0zz6a22y.html
تازه ترین اخبار