۰
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۰

رویارویی یک عرضه اولیه با بازار قرمز بورس!

سهامداران بورسی درحالی قرار است روز آینده بعد از مدت ها شاهد یک عرضه اولیه در بازار فرابورس باشند که بازار سرمایه روزهای پرچالشی را پشت سر می گذارد و فشار عرضه و فروش بر فشار خرید غلبه کرده است.
به گزارش اخباربانک به نقل از ایسنا، عرضه اولیه های بورسی از یک طرف به دلیل بازدهی که داشتند و دیگر به دلیل صعود شارپی بازار سرمایه، در ماه های ابتدایی سال قبل با استقبال بی نظیر سهامداران مواجه می‌شدند و صف های طولانی برای خرید آن ها شکل می‌گرفت اما با آغاز فرایند ریزش بازار از جذابیت این عرضه ها نیز کاسته شد و گواه این امر کاهش تعداد شرکت کننده ها در خرید این سهم ها است. به طوریکه میزان مشارکت در خرید عرضه اولیه ها از بیش از پنج میلیون نفر در شهریور سال گذشته به بیش از دو میلیون نفر در اوایل اسفند سال گذشته (عرضه اولیه اپال) رسید.

در چنین شرایطی و درحالی که بازار سرمایه روزهای پرچالشی را پشت سر می گذارد و درحالی که نه تنها سازمان بورس بلکه سران قوا با مصوبات گوناگون دست به دست هم داده اند، بلکه صف های فروش بازار جمع یا حداقل تعدیل شود، شاهد یک عرضه اولیه هستیم.

بر این اساس، قرار است فردا، عرضه اولیه سهام شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان در نماد «فگستر» انجام می‌شود که تعداد ۶۵ میلیون سهم در این روز به عموم خریداران عرضه می‌شود و ۱۰ میلیون سهم نیز به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص می‌یابد. دامنه قیمت در این عرضه نیز از ۵۶۱۷ ریال تا ۶۱۷۹ ریال تعیین شده و حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی تعداد ۱۳۰ سهم اعلام شده است.

هرچند اعلام شده است که ناشر این سهام با هدف حمایت از این سهم، اوراق اختیار فروش تبعی با نرخ حدود ۲۰ درصد منتشر می‌کند اما به نظر نمی‌رسد درحالی که همچنان بسیاری از سهم های ارزنده و بنیادی بازار صف فروش هستند، این عرضه اولیه مانند عرضه های سال قبل مورد استقبال قرار بگیرد.

البته مسئولان ابزار امیدواری کرده اند که این عرضه اولیه نه چندان بزرگ، یک پتانسیل جدید در بازار سهام محسوب می‌شود که می‌تواند روحیه امیدواری را به بازار به واسطه بازدهی معمولی که عرضه‌های اولیه کسب می‌کنند، بازگرداند.
https://akhbarbank.com/vdcevw8v.jh87fi9bbj.html
تازه ترین اخبار