۰
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۹

به سقوط قیمت‌ها در بازار طلا و ارز دل‌خوش باشیم؟

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان‌رضوی گفت: سیر روند نزولی در بازار طلا و ارز از عوامل مختلفی سرچشمه می‌گیرد که تاثیرگذاری‌شان کاملا موقتی است و نمی‌توان به کاهش قیمت‌ها و بهبود و تعدیل بازار در درازمدت امیدی داشت.
به گزارش اخباربانک به نقل از ایسنا، شهرام مرصعی با بررسی شرایط و عوامل موثر بر بازار طلا و ارز اظهار کرد: اساسا وقتی که ما درباره قیمت و مسائل مربوط به آن صحبت می‌کنیم در واقع داریم در خصوص اقتصاد و شاخص‌ها و مولفه‌های آن حرف می‌زنیم . تحولات اقتصادی نمی‌توانند ناگهانی و در کوتاه مدت رخ دهند. بلکه بسیار زمان‌بر هستند و در دراز مدت پدید می‌آیند.بنابراین تحولات و بهبودی‌های اقتصادی همیشه با پارامترهایی سنجیده می‌شوند که یکی از ‌آنها زمان‌بر بودنشان است. این که ما هم‌اکنون شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم ما را وادار به بررسی عمیق دلایل این کاهش قیمت‌ها و پیش‌بینی چگونگی روند قیمت‌ها در آینده می‌کند.

وی به عوامل تاثیرگذار در کاهش قیمت ارز و طلا اشاره کرد و گفت : پیشروی در مذاکرات و احتمال بازگشت برجام، کم شدن تنش‌های سیاسی و اقتصادی و نوید بهبود روابط سیاسی با عربستان، از عوامل موثر بر قیمت طلا و ارز هستند و چون به سیاست مربوط می‌شود میزان اثرگذاری‌اش بیشتر می‌شود.

رییس انجمن طلا،جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان‌رضوی افزود: فعلا خبرهای خوبی از مذاکرات و دیگر عوامل ذکر شده به گوش می‌رسد و امیدمان به تعدیل بازار زیاد است اما این رویه قطعا پایدار نخواهد بود زیرا ما برای پایدار ماندن قیمت‌ها در وضعیت مناسب و ارزان باید یک سری اصلاحات عمیق و شدید اقتصادی را به کار بگیریم و متاسفانه در این زمینه شاهد حرکت قابل قبولی نیستیم.

مرصعی همچنین عواملی از جمله تعطیلی‌های بازار در چند وقت اخیر و کاهش تقاضا در بازار را در حرکت نزولی قیمت‌ها تاثیر گذار دانست و افزود : در بازارهای آزاد، عرضه و تقاضا مشخص کننده قیمت نهایی هستند و سیستم عرضه و تقاضا از موثرترین عوامل در تعیین قیمت است. اکنون ما هم در ماه رمضان و هم در تعطیلات هستیم و بازارها بی‌رونق و راکد هستند.

وی ادامه داد : درنهایت تمام این عوامل موثر و تاثیراتی که بر نزول قیمت‌ها می‎‌گذارند کاملا موقتی است و درازمدت نیستند. اکنون شاید فعالان اقتصادی که نوسان‌گیر هستند زمان خشنودی‌شان باشد چون می‌توانند از نوسانات ایجاد شده در قیمت طلا و ارز استفاده کرده و سود ببرند.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان‌رضوی در خصوص روند نزولی کاهش قیمت‎‌ها و موقتی دانستن این مسئله توضیح داد: ماهیت عواملی که اکنون باعث کاهش قیمت دلار، سکه و طلا شده است کوتاه مدت است. یعنی دلایلی که روند نزولی قیمت را در بازار به جریان می‌اندازد دلایل محکم و دارای اثرگذاری درازمدت نیستند.
 
https://akhbarbank.com/vdceoz8v.jh87fi9bbj.html
تازه ترین اخبار