۰
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۲

سرنوشت طلا و سکه همچنان در هاله‌ای از ابهام

روزنامه همدلی: قیمت دلار، طلا و سکه در حالی در آخرین روز کاری هفته گذشته نزولی بود که نرخ طلا در بازارهای جهانی تحت تاثیر عقب‌نشینی دلار و بازده اوراق قرضه آمریکا و آمار بیکاری نامطلوب این کشور بیش از یک درصد افزایش یافت.

به‌طوری‌که بهای هر اونس طلا در روز پنج‌شنبه، برای تحویل فوری با ۱.۲درصد افزایش، به ۱۷۲۷ دلار و ۸۶ سنت رسید. از سوی دیگر، در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۷ درصد افزایش، در ۱۷۲۸ دلار و ۳۰ سنت بسته شد و برای کل هفته تنها ۰.۲ درصد کاهش نشان داد.

به گفته فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت بلو لاین فیوچرز، قیمت طلا در جهت صعودی، تصحیح شد و طلا می‌تواند پیش از اینکه بازده اوراق قرضه روند صعودی خود را از سربگیرد و قیمت این فلز ارزشمند را دوباره پایین ببرد، تا سطح ۱۷۴۰ دلار پیشروی کند. شاخص دلار از رکورد روز چهارشنبه که بالاترین حد پنج ماه اخیر بود، عقب نشینی کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر ساخت.

به گزارش رویترز، عامل دیگری که به جذابیت سرمایه گذاری در طلا افزود، آماری بود که نشان داد شمار متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا هفته گذشته رشد غیرمنتظره‌ای پیدا کرد. همچنین رونمایی برنامه اشتغال دو تریلیون دلاری جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که به نگرانی‌ها نسبت به رشد تورم دامن زد، عامل دیگری بود که از افزایش قیمت طلا پشتیبانی کرد.

اگرچه طلا پناهگاه امن دارایی در برابر تورم شمرده می‌شود اما بازده بالاتر اوراق قرضه، هزینه نگهداری این فلز را افزایش داده و به جذابیت سرمایه‌گذاری در آن لطمه می‌زند. جیمز استیل، تحلیل‌گر ارشد فلزات ارزشمند بانک HSBC در یادداشتی نوشت: عقب نشینی بازده اوراق قرضه همزمان با کاهش فشار تورمی، احتمال بهبود قیمت طلا را تقویت می‌کند. تحت چنین شرایطی رییس اتحادیه طلا نیز اظهارنظرهای قابل توجهی را در زمینه قیمت طلا در سال جاری مطرح کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به نوسان شدید قیمت طلا و سکه در سال۹۹ بیان کرد: «پیش‌بینی می‌شود نوسان قیمت طلا در سال جدید هم بیش از حد طبیعی که ۵درصد است، باشد».

ابراهیم محمدولی با اشاره به وضعیت بازار طلا در سال۹۹ اظهار کرد:«سال گذشته قیمت طلا تحت تاثیر بیماری کرونا و شرایط سیاسی که در نیمه دوم سال پیش آمد، نوسان زیادی را تجربه کرد و همین عوامل باعث شد تقاضا برای طلا و سکه هم به حداقل برسد».

او اضافه کرد: «قیمت طلا و سکه در سال ۱۴۰۰ کاملا تحت تاثیر شرایط اقتصادی دنیا و روند بیماری کرونا است، اگر واکسن‌های کشف شده نتیجه‌بخش باشند و این بیماری رو‌به بهبود برود مسلما بر ارزش طلای جهانی تاثیر مثبتی خواهد داشت که در این صورت شاهد کاهش قیمت طلا و سکه همپای دلار و اونس خواهیم بود».

به گفته محمدولی، با بهبود شرایط اقتصادی و بیماری کرونا، وضعیت صادرات و تولید طلا هم بهتر خواهد شد و پیش‌بینی شده در سال۱۴۰۰ شاهد رونق تولید و اشتغال صنعت طلا باشیم.

رئیس اتحادیه طلا درباره آینده قیمت طلا و سکه بیان کرد: «نوسان قیمت طلا در سال جاری بیش از حد طبیعی که حدود پنج درصد است، خواهد بود؛ البته قیمت طلا به عوامل دیگری از جمله نرخ ارز و تقاضا هم بستگی دارد، بنابراین اگر دلار در سال جدید همچنان نوسان افزایشی داشته باشد حتی باوجود کاهش ارزش اونس، قیمت طلا و سکه افزایش خواهد یافت.
https://akhbarbank.com/vdcds905.yt0nn6a22y.html
تازه ترین اخبار