نظر همتی درباره کاهش درآمد نفتی طی دو سال اخیر

12 اسفند 1399 ساعت 10:49

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه درآمد نفتی کشور در دوسال اخیر کمتر از ۲۰ درصد سالهای معمولی بوده است گفت: هرگونه قضاوت در خصوص عملکرد بانک مرکزی و سیستم بانکی در مورد تورم باید با توجه به شرایط سخت تحریم ها صورت گیرد.


به گزارش اخباربانک به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در آیین تجلیل از عملکرد شبکه بانکی در «طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی و بازسازی مناطق سانحه دیده در حوادث غیر مترقبه» گفت: نظام بانکی علی رغم شرایط سخت اقتصادی ناشی از فشار تحریم ها و شیوع کرونا عملکرد خوبی  در راستای کمک به اقشار مختلف مردم به ویژه طبقات محروم آسیب دیده داشته است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به پرداخت یک میلیون و 400 هزار میلیارد تومان تسهیلات از ابتدای سال جاری تاکنون توسط بانک ها گفت: از این میزان 30 درصد سهم بخش صنعت بوده است.

وی افزود: عملکرد شبکه بانکی نقش مهمی در رشد مثبت اقتصادی شش ماهه اول سال جاری داشته است.

همتی با اشاره به اقدامات نظام بانکی در طرح نوسازی و بهسازی واحدهای مسکن روستایی گفت: تاکنون حدود دو میلیون خانه در این طرح، نوسازی و بهسازی شده اند و همچنین نظام بانکی از سال 92 تاکنون 350 هزار فقره تسهیلات معادل 13 هزار میلیارد تومان بابت حوادث غیر مترقبه پرداخت کرده است.


وی افزود: در مجموع 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع داخلی بانک ها در راستای مسکن روستایی و حوادث غیر مترقبه پرداخت شده است.

همتی تاکید کرد: بازسازی و بهسازی و نوسازی حدود 2.3 میلیون واحد مسکن روستایی برابرِ کمک به تحول زندگی حدود 10 میلیون نفر از اقشار روستایی است.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه نظام بانکی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات بابت مساعدت به آسیب دیدگان از شیوع ویروس کرونا درنظر گرفته است، گفت: بانک ها در این شرایط سخت تمام مساعی خود را برای ارایه کمک به مردم به کار بستند.

وی تاکید کرد: دراین راستا 384 هزار فقره تسهیلات معادل 9 هزار میلیارد تومان به واحدهای اقتصادی آسیب دیده از کرونا، 215 هزار فقره وام کمک ودیعه مسکن معادل 4 هزار و 500 میلیارد تومان و همچنین 28 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به سرپرستان خانوار یارانه بگیر پرداخت شده است؛ لذا بانکها در سال جاری نقش خود را در کمک به دولت و مردم به خوبی ایفا کرده اند.

همتی با بیان اینکه درآمد نفتی کشور در دوسال اخیر به شدت کاهش یافته و کمتر از 20 درصد سالهای معمولی بوده است گفت: هرگونه قضاوت در خصوص عملکرد بانک مرکزی و سیستم بانکی در مورد تورم و ارزش پول ملی باید با توجه به شرایط سخت تحریم ها صورت گیرد.

همتی ادامه داد: آنچه از سال١٣٩٧ تاکنون در حال رخ دادن است از نظر حجم دشواریها به هیچوجه باهیچ دوره تاریخی قابل مقایسه نیست تا توفیق یا عدم توفیق کنترل تورم را بتوان ارزیابی کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نظام بانکی پایدار و مقتدر به عملکرد خود ادامه خواهد داد، افزود: عمده جهت گیری نظام بانکی در پرداخت تسهیلات، حمایت از اقشار آسیب دیده، محروم و روستایی است.

وی با اشاره به وقوع زلزله در منطقه سی سخت گفت: خوشبختانه دستورالعمل های لازم در خصوص کمک به مردم زلزله زده سی سخت به سرعت و در کمتر از یک هفته صادر شده و فرآیند پرداخت تسهیلات به آنها به زودی آغاز خواهد شد.


کد مطلب: 79387

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/79387/نظر-همتی-درباره-کاهش-درآمد-نفتی-طی-دو-سال-اخیر

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com