۰
بانک ایران زمین تنها بانک خصوصی کشور بود که در حوزه شفافیت در مقایسه با سایر بانکهای کشور عملکرد بهتری را از خود نشان داد و این مسئله با محور قرار دادن جزئیات صورتهای مالی بانک کاملا قابل ارزیابی است.
به گزارش اخباربانک، انتشار صورتهای مالی شرکتها و بانکهای خصوصی در ۹ ماهه سال جاری به رقابت شفافیت تبدیل شده است. در حالیکه بسیاری از سازمانها هنوز از فهرست کامل صورتهای مالیشان خبری نیست و در سامانه کدال به بارگذاری گزارش تفسیری مدیریت بسنده کرده اند برخی از شرکتها و بانکها در این زمینه با اتکاء به شفافیت حداکثری صورتهای مالی کامل خود را منتشر و در دسترس عموم قرار داده اند که این موضوع در درجه اول اهمیت جایگاه شفافیت را برای یک سازمان نشان می دهد و در درجه دوم مدیریت و زمان سنجی را قابل توجه می کند.

اینکه چرا هنوز با نزدیک شدن به آخر سال صورتهای مالی بسیاری از شرکتها با جزئیات در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته تا ثمره فعالیتشان مورد ارزیابی درست قرار گیرد سؤالی است که باید از مدیران نظارتی و شرکتهای خاطی پرسید. انگشت شماری این شفافیت آنقدر در دوره ۹ ماهه سال جاری زیاد بود که می توان به صورت موردی چند شرکت و بانک را نام برد که با اهتمام به موضوع روشنگری جزئیات کاملی از صورتهای مالی خود را در اختیار قرار دادند. با توجه به اهمیت موضوع بانکداری در کشور و بانک محور بودن اقتصاد در ابتدا به سراغ بانکهای خصوصی رفتیم.
 
توجه به شفافیت
 
بانک ایران زمین تنها بانک خصوصی کشور بود که در حوزه شفافیت در مقایسه با سایر بانکهای کشور عملکرد بهتری را از خود نشان داد و این مسئله با محور قرار دادن جزئیات صورتهای مالی بانک کاملا قابل ارزیابی است.
 
افزایش درآمدهای مشاع بانک نسبت به درآمدهای غیرمشاع
 
در نگاه اجمالی به صورتهای مالی بانک ایران زمین دو مسئله قابل توجه است افزایش درآمدهای مشاع بانک و فاصله قابل توجهی که از درآمدهای غیرمشاع دارد که طبیعتاً نشان دهنده عملکرد بهتر بانک است و دوم افزایش سپرده های بانکی که اعتماد مردم را مخابره می کند. در پایان نه ماهه سال جاری درآمدهای مشاع به ۱۴.۳۹۰ میلیارد ریال رسید که فاصله قابل توجه ۱.۰۵۹ درصدی با درآمدهای غیرمشاع دارد. برای درک بهتر این موضوع باید گفت:
درآمدهای بانک به دو دسته کلی درآمدهای مشاع و غیر مشاع تقسیم می‌شود. درآمدهای مشاع به درآمدهایی گفته می‌شود که از مجموع سود تسهیلات اعطایی و سود و زیان حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها حاصل می‌شود. از سوی دیگر درآمدهای غیرمشاع نیز مجموع درآمدهای حاصل از کارمزد، مبادلات ارزی و سایر فعالیت‌های مشاوره‌ای بانک‌ها است. به عبارت دیگر درآمدهای مشاع بانک‌ها شامل سود تسهیلات اعطایی، سود سپرده‌گذاری‌ها در بانک‌های دیگر، سود اوراق مشارکت و سرمایه‌گذاری‌ها و وجه التزام (خسارت) دریافتی بابت تسهیلات اعطایی است. بقیه درآمد بانک‌ها با سپرده‌گذاران سرمایه‌گذاری مشترک نبوده و مختص خود بانک تحت عنوان درآمد‌های غیر‌مشاع است. به‌عنوان مثال درآمدهای حاصل از کارمزد، مبادلات ارزی و سایر فعالیت‌های مشاوره‌ای بانک‌ها جزئی از درآمدهای غیرمشاع بانک‌ها را شامل می‌شود. و  هرچقدر سهم بانک از درآمدهای مشاع بیشتر باشد نشان‌دهنده عملکرد بهتر بانک است.
 
 
افزایش ۱۱ درصدی تسهیلات به بخش خصوصی
افزایش ۱۱ درصدی تسهیلات به بخش خصوصی و کاهش ۴۰ درصدی بدهی به بانکها و مؤسسات اعتباری از دیگر مواردیست که باید به آن اشاره کرد. ایران زمین در پایان ۹ ماهه امسال ۳۹.۴۰۲ میلیارد ریال به بخش خصوصی تسهیلات پرداخت کرده که نسبت به پایان سال ۹۸ رشد ۱۱ درصدی دارد.
 
۸۷ درصد بدهی های بانک ایران زمین مربوط به افزایش سپرده های بانکی است
 
اعتماد و توجه مردم و سپرده گذاران آنجا در صورتهای مالی بانک بیشتر به چشم می آید که به میزان بدهی بانک ایران زمین توجه کنیم زیرا همانطور که می دانیم سپرده های بانکی در علم حسابداری ماهیت بدهکار دارند. با توجه به این موضوع و رقم ۴۶۳.۱۸۱ میلیارد ریال سپرده های بانکی ایران زمین این رقم ۸۷ درصد بدهی های بانک را شامل می شود. با کم کردن این رقم از مجموع بدهی های بانک به رقم ۶۷.۴۷۵ میلیارد می رسیم که این موضوع تنها ۱۶ درصد دارائیهای بانک را شامل می شود که در مقایسه با بسیاری از بانکها عملکرد بسیار قابل قبولی است.
 
برآورد مالی نسبت سه ماهه پایانی سال:
با توجه به آنچه گفته شد باید گفت اگرچه زیان انباشته بانک در ۹ ماهه سال جاری افزایش پیدا کرده اما مطالبه قابل توجه از بانک مرکزی و سایر بانکها که احتمالا بخشی از آن تا پایان سال جبران می شود و همینطور کاهش بدهی به بانک ها و مؤسسات اعتباری وضعیت زیان بانک رو به بهبودی باشد. ضمن اینکه با توجه به تصمیمات اخیر سازمان بورس می توان انتظار داشت که وضعیت فعلی سود و زیان نماد بانک در بازار سرمایه از وضعیت قعلی خارج شود.
 
https://akhbarbank.com/vdci5uay.t1a332bcct.html
تازه ترین اخبار