۰
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۳

توجیه همتی از اثر دو عامل موثر در نرخ تورم

رئیس کل بانک مرکزی، تورم فعلی را ناشی از محدودیت عرضه ارز و انباشت نقدینگی دانست و گفت: صادرات نفت نسبت به 5 ماه گذشته بیش از دو برابر شده است .
توجیه همتی از اثر دو عامل موثر در نرخ تورم
به گزارش اخباربانک، عبدالناصر همتی در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان فارس درباره وضعیت تورم گفت: مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی، حفظ و تقویت ارزش پول ملی است و این ادعا که تمایلی به کاهش نرخ ارز نیست ، صحت ندارد. چرا که افزایش نرخ ارز موجب افزایش هزینه‌های دولت می شود .

وی افزود: تورم فعلی ، ناشی از محدودیت عرضه ارز و انباشت نقدینگی است. لذا رشد ارز به دلیل محدودیت‌ها بر افزایش قیمت‌ها و تورم تاثیر زیادی دارد. سال گذشته از حدود 15 میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی، 7 میلیارد دلار از ذخایر و منابع بانک مرکزی تامین شد و سال جاری نیز از 8 میلیارد دلار ارز در نظر گرفته شده، 5 میلیارد دلار آن توسط این بانک تامین شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در شرایط تحریم و با کاهش درآمدهای دولت، بخشی از ارزهای صادراتی هم برنگشت. لذا وقتی تعادل عرضه و تقاضای ارز به هم می‌خورد، قیمت ارز افزایش می‌یابد.اگر بانک مرکزی مانع واردات بدون انتقال ارز نمی‌شد و سایر محدودیت‌ها را اعمال نمی‌کرد نرخ ارز می‌توانست بسیار بالاتر برود.

همتی گفت:  به دلیل مسائلی اعم از بدهی‌های دولت و بخش‌های مختلف به بانک‌ها که از سالیان گذشته وجود داشته و فشار تحریم‌ها، بانک ها که ۹۰ درصد تامین مالی را بر عهده دارند، دچار مشکل هستند.

وی افزود: صادرات نفت به رغم لغو تحریم‌ها، بهبود یافته و نسبت به 5 ماه گذشته بیش از دو برابر شده و روند صادرات فرآورده‌ها هم طی دو سه ماه اخیر بهتر شده است.

همتی ادامه داد: چهارشنبه گذشته ۲۵۰ میلیون دلار ارز توسط صادکنندگان در سامانه نیما عرضه شده که بی‌سابقه بوده است. طی سال جاری بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در چارچوب عملیات بازار باز عرضه شد و اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت، ۵۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی اضافه ایجاد می‌شد.
 
https://akhbarbank.com/vdcdnn05.yt0jf6a22y.html
تازه ترین اخبار