۰
يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۹

چرا طلا گیر افتاد؟

اونس طلا نمی تواند از محدوده معاملاتی وسیع بین ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ دلار خارج شود و در عین این که حمایت خوبی را حفظ کرده اما فاقد نیروی کافی برای صعود به کانال قیمت بالاتر است.
به گزارش اخباربانک، پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکومتالز اظهار کرد: هیچ چیز در یک خط ثابت نمی رود. طلا در حال تحکیم قیمت بوده و به دنبال عاملی برای ادامه روند صعودی است.

اونس طلا چهارشنبه گذشته که مراسم تحلیف جو بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا برگزار شد، افزایش غیرمنتظره ای پیدا کرد و تا مرز ۱۸۷۰ دلار پیش رفت اما این سطح مقاومت زیادی نشان داد و در نتیجه طلا به محدوده ۱۸۵۰ دلار بازگشت. اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک با ۹ دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، در ۱۸۵۶ دلار و ۲۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته ۱.۴ درصد رشد داشت.

روز چهارشنبه امیدها به تصویب سریع لایحه کمک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری بایدن باعث رشد قیمت طلا شد اما از آن زمان بازارها مقاومت بیشتر جمهوریخواهان با این پیشنهاد را هم در نظر گرفتند. همزمان بایدن هشدار داده که تا یک ماه دیگر ۱۰۰ هزار نفر دیگر ممکن است به شمار قربانیان کووید ۱۹ اضافه شوند.

به گفته جیم ویکاف، تحلیلگر ارشد کیتکو، اشتیاق معامله گران و سرمایه گذاران با تمرکز دولت بایدن روی همه گیری ویروس کرونا در آمریکا و نقاط دیگر جهان کمتر شد.

بسته کمک کرونایی ۱.۹ تریلیون دلاری بایدن محرک مناسبی برای صعود طلا به قیمت بالاتر خواهد بود به خصوص که کمیته دارایی سنای آمریکا به اتفاق آرا انتصاب جانت یلن به عنوان وزیر خزانه داری را تایید کردند.

پیتر هاگ خاطرنشان کرد: صعود قیمت طلا به این بستگی خواهد داشت که بسته کمک کرونایی چقدر سریع و به چه شکلی تصویب شود. در این بین، بازارهای سهام با سودگیری برخی از افراد و نقد کردن داراییشان تحت فشار قرار گرفته است.

همچنین تصویر اقتصاد کلان تغییر چندانی نکرده است و بسته محرک مالی بسیار تورم زا خواهد بود.

دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت آر جی او فیوچرز به کیتکونیوز گفت: بمحض تصویب بسته کمک کرونایی، تورم عامل کلیدی روند صعودی بعدی طلا خواهد بود. در گذشته که بانک مرکزی آمریکا تلاش کرده بود نرخهای بهره را به صورت مصنوعی پایین نگه دارد، به رشد تورم منجر شده است و بسته اخیر هم ممکن است نتیجه مشابهی داشته باشد. با این حال بازارها هنوز آماده چنین اتفاقی نیستند. بازار اوراق قرضه با رشد بازده، تورم بالاتر را نشان داده اما بازار سهام همچنان در تاریکی است.

وی در ادامه افزود: طلا در حال حاضر در بازه محدودی متوقف مانده اما تورم ممکن است باعث شود طلا به کانال قیمت بالاتری وارد شود. مشکل بازگشت تورم این است که بانک مرکزی پس از رشد تورم به بالای دو درصد ممکن است نتواند رشد آن را کنترل کند.

سطوح قیمت طلا
پیتر هاگ همچنان به رشد قیمت طلا خوش بین است اما بر این باور است که رشد قیمت این فلز ارزشمند تدریجی خواهد بود. هاگ پیش بینی کرد طلا در سطح ۱۸۲۵ از حمایت برخوردار است و اگر این سطح شکسته شود، سطح حمایت بعدی ۱۸۰۰ دلار خواهد بود. از نظر فنی همچنانی وضعیت نمودار فنی مثبت بوده و طلا ممکن است در معاملات هفته جاری به محدوده ۱۸۷۲ تا ۱۹۰۰ دلار صعود کند. زمانی که تصویر کلان روشنتر شود و بسته محرک مالی تصویب شود، مسیر فلزات ارزشمند صعودی خواهد بود و طلا از مرز ۱۹۰۰ دلار عبور می کند.

اما پاویلونیس درباره قیمت طلا فعلا نظر خنثی دارد و بر این باور است که تا زمان تاثیر بسته محرک مالی روی تورم، طلا در بازه محدودی معامله خواهد شد. وی گفت: معاملات اونس طلا در بازه بسیار گسترده ۱۷۶۶ تا ۱۹۶۵ دلار متغیر است و زمانی که طلا در بالای ۱۹۶۵ دلار بسته شود، آماده صعود خواهد بود. از سوی دیگر اگر پایین ۱۷۶۶ دلار بسته شود به معنای روند کاهشی خواهد بود.

تحولات اقتصادی مهم هفته جاری
هفته جاری نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا برگزار خواهد شد و برخی آمار اقتصادی مهم نظیر آمار مقدماتی تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ منتشر می شود. انتظار نمی رود در این نشست تغییرات قابل توجهی صورت بگیرد به همین دلیل بازارها منتظر کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در بعدازظهر روز چهارشنبه خواهند بود.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، آمار مهم دیگر شامل شاخص اعتماد مصرفی در روز سه شنبه، سفارش کالاهای بادوام در روز چهارشنبه، شمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در روز پنح شنبه و شاخص قیمت مصارف هزینه شخصی در روز جمعه خواهد بود. آمار مسکن شامل شاخص قیمت مسکن و فروش خانه های جدید از دیگر آماری خواهد بود که هفته جاری منتشر می شود.
https://akhbarbank.com/vdchk6nq.23n6zdftt2.html
تازه ترین اخبار