ورق پالایشی یکم برگشت؟

4 بهمن 1399 ساعت 12:26

هر واحد دومین صندوق سرمایه گذاری دولت یا همان ETF که طی هفته های اخیر به نصف قیمت روز پذیره نویسی رسیده بود، دو روز است که صعودی شده و از صف فروش به صف خرید تغییر وضعیت داده است.


به گزارش اخباربانک به نقل از ایسنا، پالایشی یکم باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه بود که از همان ابتدا و پیش از پذیره نویسی به دلیل مخالفت وزارت نفت و اختلاف وزارت خانه های نفت و اقتصاد با حاشیه های زیادی همراه بود.

این صندوق در نهایت و درحالی که اختلافات مذکور تاثیر خود را روی شاخص کل و حتی شاخص کل با معیار هم وزن بازار گذاشته بود، با قیمت هر واحد ۱۰ هزار تومان پذیره نویسی شد و دولتمردان از هر شیوه ای برای تشویق مردم برای مشارکت در این پذیره نویسی استفاده کردند. از اعمال تخفیف بگیر تا وعده توزیع ثروت با این صندوق!

آغاز معامله این صندوق نیز با حاشیه همراه بود و به جای اینکه طبق قانون بعد از یک ماه قابل معامله شود، تقربا دو ماه بعد از پذیره نویسی قابل معامله شد. نکته جالب در معامله این صندوق این بود که در ۱۶ روز نخست پس از قابل معامله شدن این صندوق فقط سه روز مثبت به خود دید و در باقی روزها روندی نزولی شد.

این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که ارزش هر واحد این صندوق نصف شد و به پن هزار تومان رسید. این درحالی بود که بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که پالایشی یکم آخرین پله اعتماد مردم به دولت برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه بوده و روند منفی این صندوق باعث از بین رفتن این اعتماد و بیرون کشیدن سرمایه های خرد از این بازار شد.

با همه این اوصاف حدود دو روز است که ورق پالایشی یکم برگشته و صف فروش این نماد به صف خرید تغییر وضعیت داده است. البته این اتفاق متاثر از مثبت شدن بازار از روز چهارشنبه هفته قبل و روند صعودی نمادهای پالایشی بوده است. درحال هرواحد پالایشی یکم با قیمت حدودا ۶۷۰۰ تومان داد و ستد می شود که اگر همین روند ادامه یابد ممکن است قیمت مذکور نیز افزایش یابد. با اینحال هنوز تا قیمت روز پذیره نویسی فاصله بسیاری دارد.


کد مطلب: 78806

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/78806/ورق-پالایشی-یکم-برگشت

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com