"پالایشی یکم" ثروت توزیع می‌کند؟!

27 دی 1399 ساعت 11:28

ریزش ارزش "پالایشی یکم" همچنان ادامه دارد؛ همان صندوقی که به گفته مسئولان قرار بود فرصتی برای توزیع ثروت بین آحاد ایرانی باشد.


به گزارش اخباربانک به نقل از ایسنا، بازار سرمایه در هفته ای که گذشت روزهای چراغ قرمزی را تجربه کرد و شاخص کل فقط برای یک روز صعودی بود. به طوریکه این شاخص مجددا و برای دومین مرتبه طی چند روز به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، یعنی همان جایی که بعد از ریزشی که از مردادماه آغاز شده به آن رسیده بود، عقب گرد کرد.

در این میان پالایشی ها سهم عمده ای در ریزش بورس داشتند. سهم هایی که صندوق پالایشی یکم را تشکیل داده اند (باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه های تبریز، بندرعباس، تهران و اصفهان) و روند کاهشی این سهم ها باعث شد ارزش واحدهای این صندوق از ۱۰ هزار تومان به ۶۰۰۰ تومان کاهش پیدا کند.

هرچند نوسان در ذات بازار سرمایه است و نمی‌توان همواره از این بازار توقع روندی صعودی داشت اما وعده های داده شده پیش از آغاز پذیره نویسی این صندوق تاثیر زیادی به ترغیب افراد برای سرمایه گذاری روی این صندوق گذاشت.

وزیر اقتصاد بارها تاکید کرد که این صندوق فرصت خوبی برای توزیع ثروت بین آحاد ایرانی است. همچنین تخفیف ۲۰ درصدی که این صندوق دارد که اگر فردی پنج میلیون تومان پالایشی یکم بخرد، یک میلیون تومان تخفیف خواهد گرفت و در واقع به میزان یک میلیون تومان از ثروت بهره مند خواهد شد.

بر این اساس اعتماد مردم برای خرید این سهام جلب شد و حدود چهار میلیون نفر در پذیره نویسی این صندوق مشارکت کردند اما اکنون سرمایه‌هایشان ریزشی شده است. در این میان سوال مطرح می‌شود که آیا دولت سهام خود در شرکت‌های پالایشگاهی را که قرار بود توزیع بهینه ثروت بین آحاد مردم باشد با قیمت بالا به مردم فروخته است؟


کد مطلب: 78697

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/78697/پالایشی-یکم-ثروت-توزیع-می-کند

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com