طرح مالیات بر املاک بالای ۵ میلیارد تومان تقدیم هیات رئیسه مجلس شد

23 دی 1399 ساعت 9:42

طرح دریافت مالیات سالانه از املاک لوکس و دارای ارزش بیش از 5 میلیارد تومان در سه ماده توسط تعدادی از نمایندگان تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.


به گزارش اخباربانک، در پی پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس ، طرح مالیات سالانه املاک لوکس و دارای ارزش بیش از 5 میلیارد تومان در سه ماده توسط برخی نمایندگان تقدیم هیات رئیسه مجلس شد .

بر اساس این طرح یکی از راه‌های اساسی کاهش فاصله طبقاتی، اخذ مالیات از قشر ثروتمند و سرمایه دار جامعه همچون مالیات بر املاک گران و لوکس است. اگر چه در قانون بودجه 99 این مسئله دیده شده اما تاکنون اجرا نشده است. از آنجا که قوانین بودجه، سالانه بوده و به سالهای دیگر قابل تسری نیستند لازم است این موضوع ضمن دقیق تر شدن مواد آن در قوانین دائمی به تصویب برسد.

این طرح در صورت اجرا گام مهمی جهت اخذ مالیات از کاخ‌ها، قصرها، خانه‌های مجلل و املاک لوکس با هدف کاهش فاصله طبقاتی خواهد بود.

متن طرح مالیات بر خانه‌های لوکس:
ماده 1 - کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به جمع ارزش روز املاک مسکونی اعم از خانه ، آپارتمان و زمین با کاربری مسکونی و فرزندان صغیر تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آنها بیش از 5 میلیارد تومان باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه املاک خواهند بود.

- تا مبلغ 7 میلیارد تومان نسبت به مازاد 5 میلیارد تومان، دو در هزار
- تا مبلغ 15 میلیارد نسبت به مازاد 7 میلیارد تومان، سه در هزار
- تا مبلغ 25 میلیارد  نسبت به مازاد 15 میلیارد تومان، چهار در هزار
- تا مبلغ 40 میلیارد نسبت به مازاد 25 میلیارد تومان، پنج در هزار
- نسبت به مازاد 40 میلیارد تومان، شش در هزار

تبصره 1- منظور از ارزش روز موضوع این ماده، ارزش املاک مسکونی بر اساس معادل ضرایبی از ارزش معاملاتی موضوع ماده 64 قانون مالیاتهای مستقیم است که توسط سازمان امور مالیاتی قبل از لازم الاجرا شدن این ماده در سال اول و از سال های بعد تا پایان دی ماه هر سال برای اجرا در همان سال تعیین و اعلام خواهد شد.

در مواردی که مؤدی نسبت به ارزش تعیین شده معترض باشد، هیأت حل اختلاف مالیاتی می تواند با درخواست و تقبل هزینه مربوطه از طرف وی، تعیین ارزش روز را بر اساس نظر کارشناس رسمی دادگستری مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

تبصره 2- حکم این ماده نسبت به املاک اشخاص موضوع ماده 2 قانون مالیات‌های مستقیم و نیز خوابگاه های دانشجویی دانشگاههای دولتی و غیردولتی، جاری نخواهد شد.

ماده 2- کلیه اشخاص مشمول مالیات این فصل مکلف هستند مالیات سالانه املاک هرسال و فرزندان صغیر تحت تکفل را تا پایان اردیبهشت سال بعد به حساب سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. در غیر این صورت مشمول جریمه ماده 190 این قانون خواهند بود.

تبصره 1 - اشخاصی که دارای یک واحد مسکونی بوده و درآمد سالانه آنها کمتر از180 میلیون تومان باشد، می توانند حداقل 10 درصد مالیات متعلق هر سال را پرداخت و مابقی را تا زمان نقل و انتقال ملک به تعویق اندازند. در این صورت در زمان پرداخت مالیات معوقه، مالیات متناسب با نرخ تورم افزایش می یابد و وصول خواهد شد.

تبصره 2- املاک در حال ساخت تا زمان نصب کنتور برق مشمول مالیات این فصل نخواهند شد.

ماده 3- سازمان امور مالیاتی مکلف است با توجه به پایگاه های اطلاعات سایر اشخاص که به نحوی اطلاعات مربوط به املاک اشخاص را در اختیار دارند نسبت به تکمیل سامانه ثبت اطلاعات املاک اقدام و مالیات متعلق را تعیین و به اشخاص مشمول اعلام کند. عدم همکاری اشخاص دارنده اطلاعات موجب مسئولیت تضامنی در پرداخت مالیات خواهد بود.


کد مطلب: 78634

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/78634/طرح-مالیات-املاک-بالای-۵-میلیارد-تومان-تقدیم-هیات-رئیسه-مجلس

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com