۰
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۶

بازگشت آرام رونق به بازار مصنوعات طلا

بازار مصنوعات طلا در ماه‌های گذشته با رکود سنگین مواجه شده بود، اما اکنون رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از بازگشت تدریجی رونق به این بازار خبر می‌دهد.
در هفته جاری بازار طلا شاهد روند ملایم کاهش قیمت‌ها بود. «ابراهیم محمدولی»، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایرنا، درباره علل این کاهش قیمت گفت: مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازار طلا، تحولات حاکم بر قیمت انس جهانی و بازار ارز داخلی است. اما در تحولات روزها و هفته‌های اخیر باید به عامل تقاضا نیز اشاره داشت که هرچند اثرگذاری اندکِ بین ۵ تا حداکثر ۱۰ درصدی بر قیمت‌ها دارد، اما از اهمیت زیادی برای فعالان صنعت طلا برخوردار است.

وی افزود: در تابستان گذشته متناسب با افزایش روز افزون قیمت ارز در بازار طلا، شاهد افزایش شدید تقاضا در بخش مسکوکات و طلای آب‌شده نیز بودیم. در آن شرایط افرادی با نیت سرمایه‌گذاری به خرید طلا روی آورده بودند و برای کسب سود بیشتر از خرید مصنوعات طلا خودداری می‌کردند. بنابراین این افراد سرمایه خود را فقط برای خرید سکه و طلای خام اختصاص می‌دادند، اما خوشبختانه پس از آغاز آبان‌ماه این روند افزایشی متوقف شد.

این فعال با سابقه بازار طلا ادامه داد: بنابراین با کاهشی شدن روند قیمت‌ها در بازار ارز طی هفته‌های اخیر شاهد هستیم که خوشبختانه در بازار طلا هم روند قیمت‌ها در کل کاهش یافته است. این مسئله موجب کاهش تقاضا برای خرید طلای خام هم شده، به گونه‌ای که در ۲۰ روز گذشته تقاضا برای خرید طلای آب‌شده، افت قابل توجهی داشته است. خصوصا در هفته جاری می‌توان ادعا کرد که حضور افراد خارج از صنعت طلا در بازار طلای آب‌شده، بسیار کمرنگ بود.

محمدولی تاکید کرد: خوشحال‌کننده‌ترین خبر برای فعالان بازار طلا در هفته‌های جاری بازگشت آرام رونق به بازار مصنوعات طلا است. روندی که امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد.

وی یادآور شد: طی ماه‌های گذشته بازار مصنوعات طلا شرایط نامناسبی را از سر گذراند و عدم وجود تقاضا در این بازار، بسیاری از کارگاه‌های تولیدی مصنوعات طلا و افراد فعال در این صنف را دچار مشکل کرده بود. با این حال در هفته‌های اخیر شاهد هستیم مجددا تقاضا برای مصنوعات طلا ایجاد شده که به مرور در حال افزایش است، به گونه‌ای که اگر تقاضا برای مصنوعات طلا در آبان‌ماه با آذرماه را مقایسه کنیم مشخص می‌شود که رونق به این بازار بازگشته است. حتی انجام چنین قیاسی میان تقاضا در هفته جاری با هفته گذشته نیز نتیجه مشابه دارد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر ایران تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن در ایام پایانی سال و رسیدن موعد مراسم‌ها و مناسک‌هایی که به طور سنتی مردم در این ایام برپا می‌دارند، انتظار می‌رود همچنان روند تقاضا در بازار مصنوعات افزایشی باشد و اگر اتفاق غیرمترقبه در بازار ارز رخ ندهد، این روند ادامه‌دار خواهد بود.

محمدولی در پایان به وضعیت بازار سکه پرداخت و گفت: تقاضا در بازار سکه مطابق روند معمول خود وجود دارد و شاهد تغییر قابل توجهی در این بخش از بازار نیستیم. به همین دلیل همچنان بازار سکه با حباب قیمتی در محدوده یک میلیون تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مواجه است که انتظار داریم در ادامه این روند مثبت در بازار طلا، این حباب قیمتی هم کاهش پیدا کند.
https://akhbarbank.com/vdcjy8ea.uqeotzsffu.html
تازه ترین اخبار