۰
يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۴

طلا در حلقه محاصره اخبار کرونا

دنیای اقتصاد نوشت: به نظر می‌رسد طلا در هفته اخیر، در یک بازی جمع صفر گرفتار شده است. بازی جمع صفر به این معنا است که هرچه اخبار مثبت درباره واکسن‌های مختلف کرونا و درصد موفقیت آزمایش‌های آنها به بازار مخابره می‌شود، به قیمت طلا فشار وارد می‌کند.
 
از سوی دیگر افزایش مجدد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای مختلف از جمله آمریکا این فشار قیمتی را خنثی می‌کند. بازدهی این فلز ارزشمند در دو هفته اخیر نیز تردید طلا در میانه امیدواری‌ها و نگرانی‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.
در حالی طلا در هفته گذشته بازدهی ۱۷/ ۰ درصدی را به ثبت رساند که در هفته قبل از آن بازدهی منفی ۲۲/ ۰ درصدی را رقم زده بود، در دو هفته‌ای که بازارها پس از پشت سر گذاشتن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بیشتر تحت‌تاثیر اخبار مربوط به واکسن و همچنین تعداد مبتلایان زیاد کرونا و نگرانی از بازگشت محدودیت‌های اجتماعی بودند.

اما در هفته‌های گذشته لقب برنده بازارها به مهم‌ترین رمزارز جهان یعنی بیت‌کوین تعلق می‌گیرد. در هفته‌ای که گذشت بیت‌کوین در ادامه مسیر صعودی هفته‌های اخیر ۱۶ درصد دیگر افزایش قیمت را به ثبت رساند و برای لحظاتی تا قیمت ۱۸ هزار و ۹۶۶ دلاری نیز پیشروی کرد. بیت‌کوین که هفتمین هفته متوالی صعودی خود را رقم زده است اکنون فاصله چندانی با قله قیمتی خود در طول تاریخ ندارد. تحلیلگران دو دلیل عمده را پشتیبانان اصلی صعود قیمت بیت‌کوین می‌دانند؛ در درجه اول اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین به چشم یک سرمایه‌گذاری امن نگاه می‌کنند و از سوی دیگر تصمیم سیستم پرداخت آنلاین PayPal برای استفاده از این رمز ارز در پلت‌فرم خود نوید آینده بهتری را برای رمزارزها می‌دهد. گروهی نیز معتقدند که نسل جدید سرمایه‌گذاران همان دیدی را به رمزارزها از جمله بیت‌کوین دارند که نسل سرمایه‌گذاران قدیم به طلا داشتند.

طلا در محدوده مرز ۱۸۵۰ دلار
سرمایه‌گذاران بازار طلا این روزها از یک‌سو در حال ارزیابی احتمال اعمال قرنطینه و محدودیت‌های اجتماعی جدید و از سوی دیگر چشم‌انداز مثبت واکسن کرونا هستند. تحلیلگران کمپانی ING در این مورد معتقدند که این دوگانگی در شرایط کنونی بازارها می‌تواند منجر به خنثی کردن دو طرف شود و در نهایت فعلا یک بازی با جمع صفر را برای طلا رقم بزند. در هفته‌ای که گذشت صندوق‌های قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا شاهد خروج شدید سرمایه بودند که این موضوع فشار زیادی بر قیمت طلا وارد کرد. با این وجود طلا توانست ارزش خود را در بالای مرز ۱۸۵۰ دلاری حفظ کند و در نهایت کار خود را در هفته‌ای که گذشت با قیمت ۱۸۷۱ دلاری به پایان برساند. در مورد هفته پیش‌رو هم اجماع تحلیلگران بر این است که طلا احتمالا در بازه ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ دلاری نوسان کند. از نظر تحلیلگران در حال حاضر کاتالیزور قدرتمندی در فضای بازارها وجود ندارد که سبب شود قیمت طلا افزایش یا کاهش چشمگیری داشته باشد. کاتالیزوری که در فضای کنونی می‌تواند سبب افزایش چشمگیر قیمت طلا و صعود به بالای مرز ۲ هزار دلاری شود، بسته‌های حمایتی هستند. بسته‌هایی که به نظر می‌رسد تا پیروزی بایدن در انتخابات و مستقر شدن او در کاخ سفید یعنی ماه ژانویه خبری از آن نباشد.

از سوی دیگر کارشناسان هشدار دادند که سرعت خروج سرمایه از صندوق‌های قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا می‌تواند نشان‌دهنده ریسکی بزرگ برای این فلز ارزشمند باشد. از ابتدای ماه نوامبر تاکنون این صندوق‌ها شاهد خروج خالص ۵۰ تنی طلا بوده‌اند که از ماه آوریل سال ۲۰۱۹ بدترین عملکرد آنها محسوب می‌شود. یکی از دلایل این خروج سرمایه افزایش نگرانی‌ها به وضع قرنطینه جدید است.
https://akhbarbank.com/vdcc1mqm.2bqmo8laa2.html
تازه ترین اخبار