۰
مدرس دوره تخصصی بازار سرمایه گفت: در چهار ماه اخیر شاهد ورود نقدینگی به بازار بورس نبودیم و علت اصلی آن خروج نقدینگی‌های وارد شده به بازار در ابتدای سال بود؛ بعید می‌دانم بازار به این زودی‌ها به سمت مثبت بازگردد و قطعاً تا یک ماه آینده بازار روند صعودی را تجربه نخواهد کرد.
سیدمهدی تقوی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شاخص بورس از ۲ میلیون واحد به سمت پایین ریزش کرد که البته این ریزش قابل پیش‌بینی بود و می‌بایست هرچه زودتر اتفاق می‌افتاد.

وی ادامه داد: علت اصلی رشد شاخص بورس ورود نقدینگی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و علت اصلی ریزش نیز خروج نقدینگی بود؛ اتفاق‌های دیگری مانند انتخابات آمریکا، شایعات و اخبار به این رشدها دامن زد ولی دلیل اصلی ورود و خروج نقدینگی بود.

این مدرس دوره تخصصی بازار سرمایه در مرکز آموزش جهاد دانشگاهی قزوین بیان کرد: وقتی ورود و خروج نقدینگی را از مرداد ۹۹ رصد می‌کنیم مشاهده می شود که تا به امروز کمتر از ۱۵ روز ورود نقدینگی توسط اشخاص حقیقی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: چهار ماه است اشخاص حقیقی که از ابتدای سال پول‌های خود را وارد بازار کرده بودند نقدینگی خود را از بورس خارج می‌کنند و نشانی از ورود به بازار مشاهده نمی‌شود. بعید می‌دانم بازار به این زودی‌ها بازگردد چون پول یا همان نقدینگی جدیدی وارد نشده است و به آینده بازار خوش‌بین نیستم؛ قطعاً تا یک ماه آینده بازار روند صعودی را تجربه نخواهد کرد.

وی در خصوص عرضه صندوق‌های دولتی بیان کرد: صندوق دارایکم در شفافیت کامل عرضه شد و تفاوت آن با دارادوم یا همان پالایش یکم در این است که هرچند در صندوق پالایشی یکم شرکت‌های پالایشی خوبی قرار دارند اما در پذیره نویسی این صندوق ناهماهنگی ایجاد شد و به‌دلیل تکذیب عرضه دارادوم بازار چند روزی منفی شد و اعتماد مردم نسبت به این صندوق از بین رفت.

تقوی افزود: علاوه بر عدم اعتماد مردم، بازار هم منفی شد و قیمت‌گذاری انجام شده برای این صندوق پالایش یکم بر اساس قیمت‌های بالای مرداد ماه بود و هر کسی که این صندوق را خرید ارزش سهامش روز به روز کاهش پیدا کرد. در این صندوق شرکت‌های پالایشگاهی بزرگ هستند و ارزش این صندوق وابسته به این چهار شرکت است اگر ارزش سهم‌ها رشد کند قیمت این صندوق‌ها هم باید رشد کند و اگر ریزش کند قطعاً صندوق هم ریزش پیدا خواهد کرد. در پذیره‌نویسی پالایش یکم قیمت واحدهایی که فروخته شد ثابت و قیمت شرکت‌ها ریزش پیدا کرد و صندوق گران‌تر از ارزش واقعی به مردم فروخته شد.

وی ادامه داد: در دارایکم و دارادوم ۲۰ درصد تخفیف دادند که جذابیت را زیاد می‌کرد ولی دیدیم که سهام پالایشگاه‌ها حدود ۵۰ درصد ریزش کرد و حتی با احتساب ۲۰ درصد تخفیف هم جذابیتی برای خرید ندارد.
این تحلیلگر بازارهای مالی عنوان کرد: در عرضه و پذیرش هر دارایی شرکت و صندوق چیزی به عنوان سوخت عرضه مطرح می‌شود و این بدان معناست که هیچ نهاد مالی، دارایی خود را در روند منفی بازار عرضه نمی‌کند حتی اگر ارزنده‌ترین سهم را در روند ریزشی بازار عرضه کنید کسی حاضر به خرید آن نخواهد بود و به قول معروف می‌گویند آن عرضه سوخت شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دقت کنید در سال‌های ریزشی بازار در ۹۲ و ۹۳ هیچ عرضه اولیه‌ای را شاهد نبودیم به‌خاطر اینکه بازار منفی بود و این منفی بودن کلیت بازار را دربرگرفت. اگر روند منفی بازار بورس ادامه پیدا کند قطعاً دولت هم عرضه‌ صندوق داراسوم و چهارم را به تأخیر خواهد انداخت و مانند دارادوم سوخت نخواهد کرد.

تقوی گفت: اگر قیمت دلار ۲۳ هزار تومان بماند بازار بورس قطعاً از کاهش دلار، اثر خواهد گرفت و اثر آن منفی خواهد بود. بورس روی صنایع صادرات‌محور بنا شده است و حتی برخی از صنایع محصول خود را در داخل کشور با نرخ‌های جهانی می‌فروشند به همین جهت سودآوری شرکت‌های بورسی با نرخ دلار ارتباط مستقیم دارد. زمانی که نرخ دلار پایین می‌آید سودآوری این شرکت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند و جذابیت خود را برای فعالان بازار از دست می‌دهد.

این تحلیلگر بازارهای مالی یادآور شد: همیشه رشد نرخ دلار از جمله موتورهای محرک برای رشد بازار بوده است؛ برخی از صاحب نظران می‌گفتند اگر دلار روی ۳۰ هزار تومان تثیبت شود شاید شاهد بازگشت بازار باشیم که البته تفکر درستی است. در حال حاضر جلوی رشد دلار گرفته شده است و این امر را نشان می‌دهد که فعلاً در بورس رشد مجدد را شاهد نخواهیم بود و پیش‌بینی می‌کنم تا انتهای سال دیگر شاخص ۲ میلیونی را نخواهیم دید.
https://akhbarbank.com/vdcbwsbz.rhbzspiuur.html
تازه ترین اخبار