۰
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۵

بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بورس

گرچه طی روزهای اخیر بازار سرمایه باز هم به روند ریزشی خود ادامه داده است اما برخی کارشناسان تاکید دارند که در حال حاضر با توجه به کف رسیدن قیمت در بازار بورس بهترین زمان برای سرمایه گذاری در آن بوده و باید با دید باز در آن خرید کرد، اکنون به هیچ عنوان زمان مناسبی برای فروش نیست و سرمایه گذاران دیگر جایی برای باخت ندارند پس بیایند و پله پله خرید کنند.
به گزارش اخباربانک، شاخص بازار بورس که از چند ماه پیش روند رو به رشدی را طی کرد و از کانال دو میلیون هم رد شده بود، به تدریج با افت مواجه شده و به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید؛  ریزش تندی که پیش از آن کارشناسان نسبت به حرکت شارپی در بازار سرمایه هشدار داده و تا حدودی وضعیت فعلی را پیش بینی کرده بودند.

افت ۲۲ هزار واحدی شاخص
در روزهای اخیر که به طور طبیعی برخی بازارها در جهان تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار گرفته بود، بازار بورس نیز که روند ریزشی را اغلب طی می کرد طی دیروز و امروز نیز با کاهش مواجه شد؛ به طوری که روز گذشته تا ۲۸ هزار واحد و امروز تا ۲۲ هزار واحد شاخص بورس تهران ریزش داشت و در پایان معاملات امروز به یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحد رسید.  

اما اینکه طی این روزها و تحت تاثیر اخبار بین المللی و شرایط موجود، بازار سرمایه چه وضعیتی را پشت سر می گذارد و سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خرد باید چگونه در آن حرکت کنند، موضوعی است که در گفت و گو با مرتضی دلخوش - کارشناس بازار سرمایه - مورد بررسی قرار گرفت.  

بازارهای تحریک کننده بورس ریخت و فضا باز شد
وی در تحلیل این روزهای بازار سرمایه گفت که به هر حال خواه یا ناخواه اخبار بین المللی در بازارها تاثیرگذار است که در اهم آن بازارهای سرمایه از منفی یا مثبت شدن اخبار تاثیر می پذیرند. این در حالی است که طی روزهای گذشته بازارهای تحریک کننده بورس از جمله ارز، سکه و طلا همانطور که از پیش انتظار می رفت با افت شدیدی مواجه شد و ممکن است این روند رو به کاهش همچنان ادامه داشته باشد. از این رو فضایی ایجاد می شود تا نقدینگی موجود در بازارهای دیگر به سمت بازار دیگری حرکت کند که می تواند بورس بهترین محل برای تمرکز این سرمایه ها باشد.  

 اکنون بهترین زمان برای ورود به بازار سرمایه است
دلخوش با بیان اینکه در حال حاضر بازار سرمایه بهترین محل برای سرمایه گذاری است، گفت: نباید به ریزش های اخیر توجه کرده و از آن خارج شد. به هر حال اکنون شاهد کف قیمتی در بورس هستیم، جایی که شاخص ۹۰۰ هزار واحد کم شده و برخی سهم ها تا ۷۰ درصد افت کرده اند؛  بنابراین در کف قیمتی می توان ورود و در بازار سرمایه به درستی سرمایه گذاری کرد.  

حرف از افزایش سود بانکی نزنید
وی ادامه داد: اگر دولت اکنون بحث افزایش نرخ سود بانکی را مطرح نکند که مردم برای بردن سرمایه های موجود به سمت بانک ها اقدام نکنند و حتی اگر موضوع کاهش نرخ سود بانکی مطرح باشد آنگاه سرمایه گذاران نقدینگی های حاصل از افت قیمت خودرو، سکه، طلا و دلار را می توانند به سمت بازار سرمایه برده و آثار مثبتی در این بازار ایجاد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه فضای موجود و شوکی که ایجاد شده باید به درستی مدیریت شود، افزود: این فضا می تواند به بهترین نحو مورد استفاده قرار بگیرد و مسئولان به گونه ای بازار سرمایه را به سمتی حرکت دهند که ضمن جذب نقدینگی سایر بازارها، بسیاری از ضررهای ایجاد شده دیگر ترمیم شود.  

بارها به حرکت های شارپی هشداد داده شد
وی با اشاره به اینکه از مدتی پیش در رابطه با رشد بی رویه بازار سرمایه هشدار داده بودیم افزود: وقتی شاهد بودیم که حرکت های شارپی در بازار سرمایه در حال اتفاق افتادن است و زمانی سود به سقف می خورد و زمانی سرمایه گذار دچار ضرر بسیار می شود تاکید داشتیم که این رفتار غیرواقعی زمانی می تواند تمام سودها را به ضرر تبدیل کند و نوعی بی اعتمادی به بازار به وجود آورد. در حالیکه می توانستند با مدیریت صحیح اجازه ندهند فضای بازار سرمایه به این سمت حرکت کند.  با این وجود بسیار به فضای بازار سرمایه خوش بین هستم و اکنون فضایی ایجاد شده که مدیران می توانند با تصمیمات درست و ممانعت از رفتار سفته بازی یا اقدامات غیر واقعی و غیر حرفه ای از پتانسیل بازار سرمایه برای تامین مالی استفاده کنند.  

عجولانه با هر خبری تصمیم به خرید و فروش نگیرید
دلخوش همچنین به سهام داران خرد و غیرحرفه ای توصیه هایی داشت و گفت: افرادی که دچار ضرر شده اند اکنون نباید در تصمیم گیری خود عجولانه برخورد کنند و با شنیدن اخبارهای متناقض به سرعت نسبت به خرید یا فروش تصمیم گیری کنند. بلکه باید تحمل داشته و تامل کنند و در رفتارهای خود هیجانی برخورد نکنند و همواره در حال رصد خریدار و فروشنده در بازار سرمایه بوده و با تحلیلی درست اقدام کنند.  

 الان وقت فروش نیست
وی تاکید کرد: اکنون زمانی نیست که کسی بخواهد سهمی را بفروشد و از بازار خارج شود. به خصوص افراد غیر حرفه ای باید توجه داشته باشند که در حال حاضر بازار سرمایه به وضعیتی رسیده که جایی برای باخت ندارد بلکه باید ورود کرده و به صورت پله ای خرید کنند که با خرید پلکانی میانگین خرید آنها پایین آمده و وقتی که بازار برگردد سود به آنها منتقل می شود.  

وی یادآور شد: در حال حاضر سهمهایی که با افت مواجه بودند می توانند گزینه های مناسبی برای خرید باشند که می توان از جمله آنها به پالایشی ها، پتروشیمی، خودرو و فلزات اشاره کرد.  
 
https://akhbarbank.com/vdcgtn9u.ak9ut4prra.html
تازه ترین اخبار