نرخ رشد نقدینگی ۱۸درصد شد

9 آبان 1399 ساعت 16:59

رئیس کل بانک مرکزی خبر داد، برمبنای تقاضای فعالان اقتصادی بخش خصوصی و برای تسهیل برگشت هرچه بهتر ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد و تأمین مواد اولیه و نیازهای وارداتی واحدهای تولیدی ، مقررات موردنظر به تأیید ستاد اقتصادی دولت رسید.


به گزارش اخباربانک، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: "برمبنای تقاضای فعالان اقتصادی بخش خصوصی و برای تسهیل برگشت هرچه بهتر ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد و بطور ویژه ، تأمین مواد اولیه و نیازهای وارداتی واحدهای تولیدی کشور، مقررات موردنظر دراین خصوص به تأیید ستاد اقتصادی دولت رسید که جزئیات آن هفته آینده اعلام می شود.

همانگونه که قبلا اعلام وپیش بینی می شد، عرضه ارز در سامانه نیما به سرعت افزایش یافته و روند معاملات حواله های ارزی رشد خوب و قابل توجهی پیدا کرده است . در بسته جدید در کنار توسعه روش واردات در مقابل صادرات و واردات در مقابل ارز اشخاص، بر تقویت سامانه نیما به عنوان محور مبادلات مربوط به حواله ارزی تأکید شده است.

نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی علی رغم فشارهای وارده به بانک مرکزی به خاطر شرایط خاص کشور و نیز نیازهای مرتبط با کرونا، تا حد ممکن مدیریت و کنترل شده است. درپایان هفته سوم مهرماه 99 رشد پایه پولی و نقدینگی، نسبت به پایان سال قبل، به ترتیب 9.5 و ١٨ درصد ثبت شده است که رقم های نهایی آن درپایان مهرماه ، توسط بانک اطلاع رسانی خواهد شد.

همانگونه که قبلا گفتم ، با هدف کاهش ضریب فزاینده و کنترل بیشتر نقدینگی، نرخ سپرده قانونی از اول مهرماه به وضعیت ابتدای سال 99 برگردانده شد و اقدامات لازم احتیاطی برای ایجاد محدودیت در رشد ترازنامه بانکها در دستور کار قرار دارد که در تعدیل روند نرخ رشد نقدینگی در نیمه دوم سال مؤثر خواهند بود ."


کد مطلب: 77397

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/77397/نرخ-رشد-نقدینگی-۱۸درصد

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com