تخفیف قیمت خوراک برای کاهش ضرر سهامداران پالایشی

8 آبان 1399 ساعت 14:57

اگر دولت اقدامی برای جلوگیری از زیان خریداران صندوق پالایشی انجام ندهد بی‌اعتمادی مردم به طرح‌های آتی دولت باعث خواهد شد صندوق‌های بعدی بدون مشتری باقی بماند.


به گزارش اخباربانک، حدود یک ماه قبل، دولت با اجرای طرح (ETF) از طریق فروش سهام برخی شرکت‌های پالایشی توانست بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کند. روش دولت برای عرضه این صندوق توزیع چند هزار میلیارد از سهام شرکت‌های پالایشی به‌صورت خرد در بازار بود؛ که البته این توزیع نیز با چند مورد بدقولی در عرضه و افزایش به پرتفوی خریداران مواجه بود.

بااین‌همه، حالا که تعدادی از مردم به امید تحقیق گشایش اقتصادی رییس ‌جمهور از طریق اخذ وام و فروش لوازم اضافی خود توانسته‌اند سهامدار این عرضه عمومی دولت شوند ریزش‌های اخیر بازار باعث شده این سهامداران حدود 15 درصد از اصل پول خود را از دست بدهند. درحالی‌که که تصور می‌شد این صندوق هم مانند صندوق اول سود جذابی را به سهامداران خود اعطا کند.

طبعاً اگر این مردم عادی، مانند دیگران بجای خرید صندوق دولتی به سراغ سکه یا ارز رفته بودند حالا لااقل از سود 50 درصدی سرمایه‌گذاری خود خرسند بودند.

حالا اگر دولت اقدامی برای جلوگیری از زیان خریداران این صندوق انجام ندهد بی‌اعتمادی مردم به طرح‌های آتی دولت باعث خواهد شد صندوق‌های بعدی بدون مشتری باقی بماند و عدم همراهی مردمی که کم هم نیستند به تیر خلاصی خواهد بود بر ایده‌ی فروش دارایی‌های دولت در بورس!

عده‌ای از فعالان بازار سرمایه اما راه‌حلی برای این مشکل اندیشیده‌اند. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند؛ دولت بخشی از منافع فروش این صندوق را به بازار گردانی نمادهای پالایشی اختصاص دهد یا اینکه وزارت نفت تخفیف خوراک شرکت‌های پالایشی را افزایش دهد. چراکه؛ در شرایط عدم امکان صادرات نفت، تخصیص خوراک با قیمت گزاف به پالایشگاه‌ها توجیه ندارد.
منبع:مشرق


کد مطلب: 77384

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/77384/تخفیف-قیمت-خوراک-کاهش-ضرر-سهامداران-پالایشی

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com