۰
۲
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۲

همتی: افزایش نرخ سود سپرده بانکی شایعه است

رئیس کل بانک مرکزی ، شایعه افزایش نرخ سود سپرده بانکی را تکذیب کرد و از تعدیل روند نرخ سود بین بانکی از طریق ابزارهای در اختیار خبر داد .
همتی: افزایش نرخ سود سپرده بانکی شایعه است
به گزارش اخباربانک، عبدالناصر همتی در واکنش به شایعه اخیر مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده بانکی با انتشار مطلبی با عنوان "اهداف و ابزار بانک مرکزى" در اینستاگرام اعلام کرد: در طول حدود دو سال گذشته، بانک مرکزى تحت فشار فزاینده‌اى بوده که دلیل اصلى آن شدت گرفتن تحریم‌ها و شوک منفى عرضه آن‌هم در شرایطی که نیروى انباشته شده نقدینگى هم در حال تخلیه شدن روى قیمت‌ها بود.

مشکلات دیگر از جمله کرونا و کسرى بودجه نیز به تشدید اجتناب‌ناپذیر رشدنقدینگى منجر شده است. سیاست گذاری پولى براى مقابله با شوک منفى عرضه حتى در شرایط معمول هم دشوار است تا چه برسد به اقتصاد ایران که با انبوهى از مشکلات ساختارى نیز مواجه است.

وظیفه اساسى بانک مرکزى ثبات قیمت‌ها و پس از آن جلوگیرى از رکود و کاهش تولید است. واضح است مطابق نظریه اقتصادى، امکان دستیابى به هدف‌های زیاد با تعداد محدودى ابزار وجود ندارد.

نظر به خطرى که تشدید نگران کننده تورم به صورت آسیب‌های جدی به دهک‌هاى متوسط و پایین جامعه و ایجاد عدم اطمینان و نیز ممانعت از تداوم فعالیت‌ هاى تولیدى دارد، منطقی است که توقع جامعه بر تمرکز بانک مرکزی بر کنترل تورم باشد.

با وجود درد و رنجى که ملت از تحریم‌ها دیده است، اقتصاد ایران آن‌طور که آمریکا تصور می‌کرد دچار فروپاشى نشده و نشانه‌هاى فاصله گرفتن از عمق رکود را نمایان ساخته و تمام تلاش بانک مرکزى باید معطوف به کنترل تورم به هر طریق ممکن و تداوم وضعیت روبه بهبود بخش حقیقى باشد.

بانک مرکزی به خوبی واقف است که با توجه به وجود شوک منفی عرضه، ناترازی بانک ها و نیاز مالی دولت، امروز افزایش نرخ سود بانکی سیاستی نیست که توفیق قطعی داشته باشد و برهمین اساس به دنبال روش های دیگری برای کاهش فشار تورمی در بازارها است. البته با ابزارهای در اختیار، روند نرخ سود بین بانکی نیز تعدیل خواهد شد.
https://akhbarbank.com/vdcjvtea.uqea8zsffu.html
مشاهده نظر مخاطبان
علی مطیعی بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
آقای همتی بدجوری داری هم به سپرده گذارها وهم باروش غلط خودت به کل مصرف کنندگان وخانوارها فشارمی آوری..فراموش نکن چون ما فراموش نخواهیم کرد.
سیدمجمدموسوی ازخرمشهر
Iran, Islamic Republic of
رئیس بانک مرکزی یک نگاهی به کارنامه دوره تصدی گری خود بکندوببیند با اقتصاد مملکت وقدرت خرید مردم چه کرده است؟
تازه ترین اخبار