۰
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۸

پیش بینی این هفته بورس و دو گروه بزرگ و کوچک

یک کارگزاری با اعلام اینکه بازار سهام تنها بازاری است که رشد نرخ ارز را باور ندارد ، وضعیت این هفته بورس و شرایط کلی دو گروه بزرگ و کوچک را پیش بینی و تحلیلی از اثر انتخابات آمریکا ارایه کرد.
پیش بینی این هفته بورس و دو گروه بزرگ و کوچک
به گزارش اخباربانک، در حالی شاخص بورس با عدم عبور قاطعانه از کانال 1.7 میلیون واحدی ، نتوانسته اعتمادهای از دست رفته سرمایه گذاران را اندکی برگرداند که کارگزاری آبان درباره روزهای گذشته و چهار روزکاری این هفته اعلام کرد: بازار در هفته گذشته با تعادل نسبی و بهبود روند معاملات و محسوس شدن گردش نقدینگی در گروه ها همراه بود اما فعالان همچنان میلی به خریدهای سنگین ندارند و نوسان گیری چند روزه تا کاهش ابهامات ادامه دارد.

براساس این گزارش ، کاهش دامنه نوسانات در بازارهای جهانی ادامه داشت و به نظر می رسد در هفته های پیش رو نیز ، وضعیت نوسانی تا مشخص شدن نتیجه انتخابات امریکا ادامه داشته باشد.  

در بازار ارز، دلار همچنان روندی صعودی دارد و صرافی ملی و سامانه نیما نیز در تعقیب بازار آزاد هستند و همچنان افزایش بی حد و مرز و پرسرعت نرخ ارز ادامه دارد . البته تبعات منفی این رشد حتی در صورت کاهش بعدی در بازارهای کالایی نیز ادامه دار است .

بازار سهام اما تنها بازاری است که رشد نرخ ارز را باور ندارد و درحالی که تمامی بازارهای وابسته درحال همراهی نرخ ارز و صعود پرشیب قیمت ها هستند در بازار سهام نقدینگی میلی به خرید ندارد و در بسیاری از گروه ها ، قیمت ها علیرغم رشد افسارگسیخته نرخ ارز عقب نشینی کرده است .

در این میان نقدینگی گروه های بزرگ درحال گردش بوده و پایان هفته نوبت به پالایشی ها رسید. این درحالی بود که موعد بازگشایی دومین صندوق ETF دولتی و مربوط به چهار پالایشگاه بورسی نزدیک می شود که از اوایل آبان اعلام شده است . بنابراین احتمالا روند صعودی این گروه در ابتدای هفته ادامه داشته باشد و در ادامه منجر به اقبال مقطعی بازار به گروه های دیگر شود .

در گروه های کوچکتر نیز وضعیتی مشابه حاکم است و با تغییر روند نماد "خودرو و خساپا" ، افت یکدست گروه در پایان هفته رخ داد و به نظر می رسد در این گروه ها نیز گردش نقدینگی محتمل ترین سناریو باشد.

به صورت کلی ، بازار سهام برعکس ماه های ابتدایی سال در مقایسه با بازارهای رقیب ، عملکردی جذاب نداشته و همین موضوع ، سرعت خروج پول به سمت بازارهای رقیب را افزایش داده است. بازارهای مالی در آستانه تحولی قابل توجه هستند و بحران های اخیر که مهمترین آنها کرونا است بر رویدادهای سیاسی و پیش بینی پذیری آنها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

بنابراین تا حدودی می توان دغدغه سهامداران در مقطع فعلی را درک کرد اما باید توجه داشت بررسی وضعیت بنیادی و گزارش های پیش رو می تواند تا حد زیادی به غربالگری بازار کمک کند.

فعالان بازار سهام در ماندگاری نرخ های کنونی ارز تردید دارند و به همین دلیل دست به عصا تر اقدام به خرید می کنند و بازار سهام که طی چند سال اخیر به محلی برای تامین نقدینگی دولتی تبدیل شده بود حال با تمایل اندک خریداران به حضور ، صرفا با فروشنده ای قوی دست و پنجه نرم می کند.

باید توجه داشت رشد نرخ ارز در مقطع فعای اثرات زیانباری برای اقتصاد به همراه دارد که حتی در صورت افت های بعدی نیز قابل جبران نخواهد بود. پیروزی حزب دمکرات در انتخابات پیش رو هرچند ممکن است از لحاظ روانی بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد اما گشایش های سیاسی-اقتصادی ناشی از این تحولات زمانبر خواهد بود و در کاهش قابل توجه ها محدودیت ها در کوتاه مدت تردیدی جدی وجود خواهد داشت. لذا فروشندگان افراطی سهام باید نگاهی منطقی به سناریوهای پیش رو در فضای بین الملل داشته باشند و روند اخیر بازار در جذابیت قیمت ها را در نظر داشته باشند.

نرخ بهره بانکی نیز از دیگر ریسک های بازار سهام بوده که با توجه به ساختار شکننده بانک ها و تجربه خلق نقدینگی سنگین که هم اکنون اقتصاد با آن دست به گریبان است، احتمال اجرای ناگهانی آن چندان زیاد نخواهد بود و پیاده سازی پله ای در میان مدت با احتمال بیشتری همراه است.
https://akhbarbank.com/vdcao6n0.49n0015kk4.html
تازه ترین اخبار