۰
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۱

انتقاد از یک طرفه شدن بازار بورس

رئیس اسبق سازمان بورس با ابراز تاسف از یک طرفه شدن بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر و صعود و سقوط‌های متعدد در آن به افراد غیرحرفه‌ای توصیه کرد که برای معاملات خود از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام و از هرگونه رفتار هیجانی که آثار مخربی بر بازار دارد خودداری کنند.
انتقاد از یک طرفه شدن بازار بورس
به گزارش اخباربانک به نقل از ایسنا، علی صالح آبادی در رابطه با ارزیابی خود از وضعیت طی شده در بازار سرمایه در ماه های گذشته اظهار کرد: متاسفانه رفتارهای هیجانی در بازار زیاد است؛ چه زمانی که شاخص رشد مثبت داشته و چه زمانی که با کاهش مواجه می‌شود، شاهد رفتارهای هیجانی هستیم و عده‌ای برای جا نماندن از افزایش قیمت شتاب زده وارد بازار می‌شوند و یا حتی زمانی که بازار رو به کاهش می‌رود عده‌ای دیگر به سرعت اقدام به فروش می‌کنند که این رفتار برای بازار سرمایه مناسب نیست و آثار مخربی به همراه دارد.

وی با بیان این که متاسفانه طی ماه‌های اخیر بازار سرمایه یکطرفه بوده است گفت: به طوری که یا به سمت بالا و یا به سمت پایین حرکت کرده و رفتار متعادل در آن کمتر دیده می شود، این در حالی است که نیاز است بتوان از طریق سازوکارهایی از جمله نهادهای بازارگردان و یا سهام خزانه سازوکاری برای نقدشوندگی بازار و به ویژه ایجاد تعادل در آن ایجاد کرد.

صالح آبادی توصیه‌هایی به سهامداران غیر حرفه‌ای داشت و افزود: نباید سرمایه گذار غیر حرفه‌ای به صورت مستقیم برای معامله سهام در بازار اقدام کند. آنها باید از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری در موردشان مدیریت حرفه‌ای اعمال می‌شود اقدام به سرمایه گذاری کنند.

نهادهای بازارگردان را تقویت کنید
وی که در حال حاضر مدیر عامل بانک توسعه صادرات است در ادامه به موضوع ورود بانک‌ها به سرمایه گذاری و حمایت از بورس نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به حجیم شدن بازار سرمایه و افزایش حجم معاملات معتقدم در حال حاضر وجود نهاد بازارگردان در بازار سرمایه یک ضرورت است که البته سازمان بورس بازارگردان برای سهم‌های مختلف الزامی کرده و در گذشته در مورد برخی از سهام‌ها وجود داشت اما با توجه به تغییر سایز بازار اکنون وجود بازارگردان‌ها متناسب این بازار نیست و باید تعهدات آنها اضافه شود.

رئیس اسبق سازمان بورس با بیان این که تقویت نهاد بازارگردان در بازار سرمایه یک ضرورت است، افزود: در این حالت بانک‌ها و نهادهای حقوقی و هر مجموعه‌ای که قرار است از بازار سرمایه حمایت کند می‌تواند در قالب نهاد بازارگردان و در چارچوب آن به وظایف حمایتی خود عمل کند.

سهام خزانه فراموش نشود
صالح آبادی راهکار دیگری نیز برای حمایت از بازار سرمایه مطرح کرد که به سهام خزانه برمی‌گردد و در این رابطه گفت: زمانی که در سازمان بورس بودم در قانون رفع موانع تولید ماده‌ای لحاظ شد که طبق آن شرکت‌ها می‌توانند تا 10 درصد سهام خود را با مقررات مصوب شورای عالی بورس بخرند که این یک ضرورت در بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: براین اساس اگر شرکت‌ها تشخیص دهند که سهام آنها به قیمت مناسبی رسیده که می‌توانند خودشان آن را بخرند این مجوز از سوی قانونگذار وجود دارد که در قالب سهام خزانه سهام خود را خریداری کرده و در زمانی که به قیمت مناسبی می‌رسد آن را عرضه کنند، بنابراین فعال کردن سازوکار سهام خزانه می‌تواند به نقدشوندگی بازار کمک کند.

اوراق فروش تبعی؛ راهکار حمایتی دیگر
وی این را هم گفت که اوراق اختیار فروش تبعی هم در جهت حمایت از سهامداران است و هر زمان که تصور کنند سهام آنها ارزنده شده می‌تواند با سازوکار مربوطه جلوی ریزش غیر منطقی سهام خود را گرفته و در راستای نقدشوندگی بازار حرکت کنند.

وظیفه دولت و سایر نهادها
صالح آبادی در ادامه به سازوکارهای بیرون بازار برای حمایت نیز اشاره داشت و افزود: امیدآفرینی و نوع تصمیمات کلان که بر بازار سرمایه اثرگذار است و همچنین تصمیمات خارج از بازار سرمایه چه در سطح بین الملل و چه داخلی می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهند و در جای خود موجب مثبت شدن بازار و رونق گرفتن آن باشند، بنابراین در اتخاذ تصمیمات نیز باید دقت لازم لحاظ شود.

وی همچنین در رابطه با نقش دولت در حمایت از بازار سرمایه افزود: دولت باید همواره از بازار سرمایه حمایت کند؛ به طوری که به ویژه از صنایع حاضر در بازار سرمایه را پشتیبانی کرده و در بحث هایی مانند قیمت گذاری، تعرفه، صادرات و واردات شرکت‌هایی که در بورس قرار دارد را در اولویت قرار دهد.

وی یادآور شد: سازمان بورس نیز وظیفه اصلی در حمایت از بازار برعهده داشت و باید با اقداماتی نظیر شفاف سازی و اطلاع رسانی به موقع و توقف و بازگشایی به موقع نمادها بازار را تحت حمایت قرار دهد.
 
https://akhbarbank.com/vdcen78f.jh8fpi9bbj.html
تازه ترین اخبار