تحقق بودجه ۶ ماه اول دولت بدون کسری

8 مهر 1399 ساعت 9:54

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت بودجه نیمه اول سال دولت بدون کسری و از محل فروش سهام و اسناد خزانه و اوراق محقق شده آخرین تحرکات مربوط به حمایت از بورس را اعلام کرد.


به گزارش اخباربانک، فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت اقتصاد چه اقداماتی برای جلوگیری از انتشار اوراق بدهی با هدف جبران کسری بودجه انجام داده به فارس گفت: پیش‌بینی می‌شد درآمد و منابع بودجه سال جاری دولت در برخی از حوزه‌ها مثل نفت تحقق نیابد.

وی ادامه داد: بنابراین سوال اینجا است که در 6 ماه گذشته ، چگونه دولت توانسته است که این کسری تحقق منابع بودجه را جبران کند، ضمن اینکه بخش خصوصی و برخی صاحب‌نظران هم نگران فشار مالیاتی و استقراض از بانک مرکزی بودند.اما خبر خوب این است که دولت با تدابیری در 6 ماه گذشته ، توانست کسری منابع را از محل فروش اوراق و سهام شرکت‌ها و دارایی‌ها تقریبا جبران کند و از فشار برای استقراض از بانک ها یا فشار مالیاتی جلوگیری شود . 

این مقام مسئول افزود: در سال جاری درآمد ناشی از واگذاری‌ها با حدود 33 هزار میلیارد تومان ، بسیار درخشان بود. همچنین حدود 90 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه و اوراق منتشر و سعی شد در صورت تحقق کسری بودجه ، منجر به افزایش تورم و نقدینگی و پایه پولی نشود. این درحالی است که طی 7 سال اخیر دولت هیچ گاه از بانک مرکزی استقراض نکرده است . 

دژپسند با اشاره به جلسه بررسی مصوبه شورای عالی بورس برای حمایت از بازار سهام هم توضیح داد: بانک‌ها اقداماتی برای بازارگردانی انجام داده‌اند و سازمان تامین اجتماعی و شستا هم طبق دستور وزیر رفاه ، وارد شده‌اند. بعضی از حقوقی‌ها نیز کار در آستانه انعقاد قرارداد هستند و تا اواسط  هفته آینده عملیاتی می شود. 

وی ادامه داد: علاوه بر میزان سهام ETF  ها افزایش می یابد و اگر قبلا قرار بود به عنوان مثال 10 سهم داده شود به 11 سهم خواهد رسید .


کد مطلب: 76880

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/76880/تحقق-بودجه-۶-ماه-اول-دولت-بدون-کسری

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com