۰
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۷

پیش بینی وضعیت شاخص بورس تا پایان سال

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با پیش بینی وضعیت شاخص تا پایان سال از اثر سه عامل بر این روند خبر داد.
پیش بینی وضعیت شاخص بورس تا پایان سال
به گزارش اخباربانک، عباس آرگون با بیان اینکه بورس بعد از رشدی که تجربه کرد نیاز به اصلاح داشت که انجام شد و طبیعی به نظر می‌رسید به ایرنا گفت: سال جاری ابتدا شاخص بورس بر روی کانال ٥١٢ هزار واحد بود اما در مدتی کوتاه به عددی بیش از دو میلیون واحد رسید و در واقع به بازدهی بیش از ٣٠٠ درصدی در بازه زمانی کمتر از پنج ماه دست پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه هر فراز پرشتابی بطور حتم با فرودی همراه می‌شود، افزود: یک سری از سهام در بازار حضور داشتند که بیش از حد معقول، رشد کردند به همین دلیل اینگونه سهم ها نیاز به اصلاح را در بازار پیدا کردند. بازار سرمایه همیشه با نوسان همراه بوده و جزو بازارهای پرریسک محسوب می شود به همین دلیل سهامداران نباید ترس چندانی را از آن داشته باشند.

این فعال اتاق بازرگانی ادامه داد: در چند ماه اول سال جاری با هجوم گسترده نقدینگی سهامداران و رکود در بازارهای رقیب مواجه بودیم. تورم مورد انتظار افزایشی و تشویق مردم برای ورود به بورس باعث افزایش اقبال بازار سرمایه میان سرمایه‌گذاران شد. این عوامل دست به دست یکدیگر دادند تا شاخص بورس در این مدت با رشدی شتابان همراه شود. بخش دیگری از رشد چند وقت گذشته شاخص بورس به ساز و کارهایی مانند دامنه نوسان مرتبط است که به رشد بیشتر بورس دامن زد.

علت افزایش عرضه در بازار
آرگون به عوامل تاثیرگذار که باعث افزایش عرضه در معاملات چند وقت گذشته بازار شد، اشاره کرد و گفت: ناهماهنگی‌ها برای عرضه سهام دولتی، آزادسازی ٣٠ درصد دوم سهام عدالت و محدود کردن برخی امکانات مانند سرمایه‌گذاری کارگزاری‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری منتج به اصلاح عمیق بازار سرمایه و کمرنگ شدن اعتمادها شد. ترس ایجاد شده برای سرمایه‌گذاری در بورس باعث شد تا سهامداران با کوچکترین نوسانی از بازار خارج شوند که این افزایش عرضه در بازار افت بیشتری را در شاخص با خود به همراه داشت.

وی با بیان اینکه در بازار سرمایه باید فضای عرضه و تقاضا حاکم باشد و سهامداران بتوانند با تحلیل وارد این بازار شوند و سهام در اختیار را خرید و فروش کنند، عنوان کرد: سهامداران نباید براساس صف‌های ایجاد شده دست به معامله بزنند زیرا این مسایل به افزایش هیجان در بازار دامن می‌زند. همچنین نباید انتظار داشته باشند بورس همیشه صعودی باشد. بورس دماسنج اقتصادی است که باید از وضعیت حاکم تبعیت کند و با شرایط اقتصادی همخوانی داشته باشد.

بازگشت روند صعودی به بورس تا پایان سال
نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: اکنون اندازه بازار بسیار متفاوت با چند سال گذشته است به همین دلیل نمی‌توان آن را با حمایت‌های کوچک سرپا نگه داشت بنابراین بازار باید خود به تعادل برسد و عرضه و تقاضا در بازار وابسته به ارزش سهام شرکت‌ها باشد. بازار تا پایان سال به روند صعودی باز خواهد گشت. عوامل مختلفی مانند نرخ دلار، افزایش صادرات کشورها و قیمت‌های جهانی بر بازار تاثیرخواهند داشت و روند را مشخص می‌کنند.

آرگون به سهامداران توصیه کرد: بورس بازاری پرریسک است بنابراین افرادی که وارد این بازار می‌شوند باید سرمایه‌های مازاد را وارد این بازار کنند و به هیچ عنوان نمی‌توانند براساس شانس و تصادف کسب سود کنند. به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این بازار نیاز به مشورت و کمک از فعالان حرفه‌ای بازار دارد و باید بازه زمانی میان‌ و بلندمدت را برای سرمایه‌گذاری در این بازار در نظر بگیرند.
https://akhbarbank.com/vdci5vay.t1aq52bcct.html
تازه ترین اخبار