۰
عضو شورای عالی بورس با اعلام وضعیت نامناسب تقارن اطلاعاتی در بازارسرمایه ایران از مسئولان سازمان بورس به دلیل ممنوع شدن معاملات الگویتمی سهام انتقاد کرد.
حسین سلاح‌ورزی درباره گلایه‌ سهامداران حقیقی مبنی بر نبود اطلاعات عادلانه و دسترسی زودتر عده‌ای به این اطلاعات به دنیای اقتصاد گفت : بازار سرمایه ایران از حیث تقارن اطلاعاتی ، وضعیت مناسبی ندارد و داده‌های با ارزش به‌ صورت عادلانه و منصفانه و به‌ موقع در دسترس همه بازیگران قرار نمی‌گیرد که نکته مهمی است.

وی ادامه داد:یکی دیگر از اتفاقات اخیر نیز تصمیم‌گیری‌های یک‌شبه و عجولانه مسوولان بورس از جمله ممنوع شدن معاملات الگوریتمی است که موجب به هم ریختگی بازار می‌شود.  تعدد و تکثر و تکرر مقررات‌گذاری و تصمیم‌سازی در حوزه بازار سرمایه هم ، عیب و ایراد اساسی بوده و باعث ایجاد تنش، فضای نا اطمینان و غیرقابل پیش‌بینی شدن وضعیت می‌شود.

این عضو شورای عالی بورس با اشاره به دو بحث مربوط به ممنوعیت معاملات شامل خرید الگوریتمی و روبات‌های به اصطلاح سرخط‌زن هم توضیح داد: اگر در روشی که با استفاده از ابزاری در قیمت دستکاری و در بازار اختلال می‌شود نظارت شود عمل درستی است اما معامله الگوریتمی که در ‌ساز و کار بازار گردانی و بازارسازی روشی متداول و مرسوم دنیا است تصمیم‌گیری یک‌شبه کار درستی نیست.

سلاح ورزی ادامه داد: معاملات الگوریتمی یعنی استفاده از برنامه‌های رایانه‌ای برای ارتقای کارآیی و تحلیل در انجام معاملات اما چرا سازمان بورس استفاده از این ابزار را منع کرد؟ خیلی ساده است. چون با ارتقای کارآیی بازار، نمادهای فراوانی که دچار بیش‌ قیمت‌گذاری بوده‌اند به ارقام واقعی ارزش نزدیک شده و مسئولا احتمال می‌دهند شاخص با افت بیشتری مواجه شود.

وی گفت : موضوع غم‌بار این تصمیم غلط نیست. آنچه فعالان بخش خصوصی را از آینده بازار سرمایه ناامید می‌کند مشاهده انحراف رفتاری است که سازمان بورس، وظیفه ذاتی در حمایت از ارتقای کارآیی بازار را وانهاده تا مشغول حفظ سطح شاخص شود. حوزه ایی که اساسا نباید در آن مداخله‌ای باشد .
 
https://akhbarbank.com/vdcaoan0.49ni615kk4.html
تازه ترین اخبار