۰
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۳

سرمایه بانک‌های دولتی افزایش یافت

سرمایه بانک‌های دولتی از ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۸۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ افزایش یافت.
سرمایه بانک‌های دولتی افزایش یافت
به گزارش اخباربانک، وزارت امور اقتصادی و دارایی با انتشار گزارشی از اقدامات انجام شده در بازه زمانی شهریور ۹۸ تا مرداد ۹۹ در حوزه اصلاح نظام بانکداری اعلام کرد که راهکارهای اصلاح و بهبود نظام بانکی و راهکارهای حفظ و استمرار ثبات و سلامت نظام بانکی در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت تدوین و در شهریور ۹۸ تقدیم رییس جمهور شد.

واگذاری اموال مازاد بانک‌ها
یکی از اقدامات مهم در حوزه اصلاح نظام بانکداری واگذاری اموال مازاد بانک‌ها بوده است که در این راستا برنامه زمانبندی اموال مازاد بانک‌ها تنظیم و سامانه اطلاعات اموال مازاد بانک‌ها راه‌اندازی شد. بر این اساس در سال ۹۸ حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانک‌ها به فروش رسید که با این حساب میزان فروش اموال مازاد در بانک‌ها از دی ماه سال ۹۶ تا مرداد ماه سال ۹۹ به حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

ابلاغ سند تحول دیجیتال بانک‌ها
یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راستای اصلاح نظام بانکداری تدوین و ابلاغ سند تحول دیجیتال بانک‌ها بوده است که در راستای تحقق اقتصاد هوشمند انجام شد. این سند تحت عنوان «بانکداری آینده و تحول دیجیتالی؛ رویکرد سیاستی و چارچوب استقرار بانکداری دیجیتال مبتنی بر پارادایم اقتصاد هوشمند» از سوی معاون معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی به بانک‌ها ابلاغ شد.

اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی
اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی در راستای اصلاح نظام بانکداری در دستور قرار گرفته است که بر این اساس اقداماتی از جمله تحول در ساختار سازمانی بانک‌های دولتی، تفکیکی سمت مدیرعامل از رییس هیئت مدیره در بانک‌ها و انتزاع وظایف اجرایی از هیئت مدیره و محول کردن آن به هیئت عامل پیگیری و اجرایی شد.

افزایش سرمایه بانک‌ها
در راستای برنامه اصلاح نظام بانکداری و با هدف رفع مشکل کمبود سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها افزایش سرمایه بانک‌های ملی، کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن، توسعه صادرات و سپه انجام شد. بر اثر اجرای این برنامه سرمایه بانک‌های دولتی از ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۸۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ افزایش یافت. این در حالی است که طبق این گزارش سرمایه بانک‌های خصوصی از ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ کاهش یافته است.

واگذاری سهام دولت
همچنین با هدف مولدسازی دارایی بانک‌ها، واگذاری سهام دولت در دستورکار قرار گرفت و باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت، صادرات و شرکت‌های بیمه البرز و اتکایی امین در قالب صندوق‌های قابل معامله ETF انجام شد.

ادغام بانک‌ها
ادغام بانک‌ها وابسته به نیروهای مسلح در این بازه زمانی انجام شد و بانک‌های قوامین، انصار، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام شدند.

تعدیل شعب بانک‌ها
تعدیل شعب بانک‌ها نیز در بازه زمانی ذکر شده ادامه یافت. در این راستا ۹۰۳ شعبه بانک‌های دولتی و خصوصی در سال ۹۸ تعدیل شد. همچنین کاهش ۷۳۵ شعبه بانک در سال ۹۹ و ۱۳۹۵ شعبه در سال ۱۴۰۰ در راستای اجرای برنامه اصلاح نظام بانکداری برنامه‌ریزی شده است.
 
https://akhbarbank.com/vdccimqm.2bqes8laa2.html
تازه ترین اخبار