۰
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۳

در انتظار صعود دلاری بورس باشیم؟

دنیای اقتصاد نوشت: آیا پس از افزایش قیمت دلار در بازار ارز سهام بورسی از این نوسان قیمت متاثر خواهند شد؟ انتظار سهامداران برای رشد شاخص بورس چقدر واقعی است؟

علی صادقین، مدرس و پژوهشگر اقتصادی می‌گوید:‌ صعود پر قدرت شاخص بورس تهران در پی افزایش نرخ ارز سامانه نیما در کنار همبستگی بالای بورس و دلار، طی روزهای آتی دور از ذهن نیست. با این حال سرمایه‌گذارانی که دید بنیادی و استراتژی نگهداری سهام را در دستور کار معاملاتی خود قرار دادند می‌توانند برندگان این روزهای منفی بورس باشند.

وی ادامه می‌دهد: طی یک دهه اخیر بررسی‌های زیادی در این زمینه انجام داده‌ام. همبستگی بالای ۹۵ درصد بین دلار و شاخص کل بورس تهران داریم. به‌طور معمول با افزایش نرخ ارز شرکت‌های صادرات محور به‌طور مستقیم، شرکت‌های واردات‌ محور و تورم محور به‌طور غیر مستقیم از طریق افزایش نرخی که به واسطه افزایش نرخ ارز می‌گیرند EPS اسمی آنها شروع به رشد می‌کند. این همبستگی به عقیده بنده هیچ‌گاه منفی نبوده و به هیچ عنوان از بین نرفته است اما با یک وقفه اثر خود را در بازار سهام خواهد داشت.

صادقین تصریح کرد:بخشی از اتفاقاتی که این روزها در بازار رخ می‌دهد اعم از نوع حمایت، ‌ خرید و فروش، معاملات و رفتار حقوقی‌ها به نظر می‌رسد که دستوری و هدایت از سوی سیاست‌گذار بوده و بخش دیگر هم عزمی دست جمعی که این روزها در بین سهامداران حقیقی بازار به وجود آمده است. رفتار این دست از سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که غالبا تمایل زیادی به ذخیره سود دارند. به‌هرحال اظهارنظرها و سیاست‌های متناقض و بعضا اشتباهی که سیاست‌گذاران اقتصادی طی یک ماه گذشته نسبت به بازار سرمایه داشتند بازار را دستخوش تغییراتی کرد. متغیر نرخ ارز، ‌ تورم و قیمت‌های جهانی که بیش از ۹۰ درصد رشد بازار سهام کشور را تضمین می‌کند زیر سایه ترس و عزم دسته‌جمعی بازار سهام پنهان شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به روند فعلی بازار ارز به ویژه در روزهای آتی، افزایش نرخ ارز سامانه نیما به تبع رشد نرخ ارز در بازار آزاد می‌تواند منجر به رشد دیگری در بازار سرمایه شود. صعود شاخص پرقدرت و احتمالا سقف‌های قبلی شاخص کل بورس تهران به‌طور مجدد تجربه شود. تا زمان انتخابات آمریکا رابطه بین نرخ ارز، ‌ رابطه بین قیمت‌های جهانی، تورم، رشد نقدینگی، کسری بودجه زیر سایه ترس ناشی از سیاست‌های متناقض و ریزش بازار در بین سهامداران است، اما چندان به این متغیرها توجه نمی‌شود. به عقیده بنده حرفه‌ای‌های بازار با رسیدن دلار به نزدیکی رقم ۲۷ هزار تومان خیلی فروشنده نخواهند بود.
https://akhbarbank.com/vdci5qay.t1aqq2bcct.html
تازه ترین اخبار