۰
شاخص درحالی امروز با رشد ۹۱۶۹ واحدی به معاملات روزانه پایان داد که از نظر فعالان بازار سرمایه، سطوح ۱.۸ و ۲ میلیون واحدی به‌عنوان مقاومت قوی ارزیابی شده و شکسته شدن این سطوح دور از ذهن نیست.
شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی معاملات اولین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در معاملات هفته گذشته شاهد بودیم سازمان بورس با حمایت حقوقی‌ها کف‌سازی مهمی انجام داد. این حمایت اگرچه تضمینی بر صعود نیست اما می‌تواند تا حدودی متضمن عدم ریزش شدید باشد.

تجربه‌ای که ریزش اخیر برای بازار به همراه داشت این است که احتمالا حقوقی‌ها به ویژه حقوقی های وابسته به دولت در فروش‌ها بیشتر احتیاط خواهند کرد و حقیقی‌ها هم محافظه‌کاری بیشتری در تصمیمات لحاظ کنند. این محافظه کاری از جانب حقیقی ها در معاملاتِ هیجانی امروز قابل مشاهده بود.

در معاملات امروز تعداد زیادی از نمادها در حالی با صف فروش به کار پایان دادند که در ابتدای معاملات صف خرید داشتند.

اگرچه در معاملات امروز شاهد افزایش شدت عرضه ها بودیم لکن در فرایند بازگشت اعتماد به بازار بارها شاهد متعادل شدن و افزایش حجم بودیم. اکنون از نظر اهالی بازار سرمایه سطوح 1.8 و 2 میلیون واحدی شاخص کل به‌عنوان مقاومت قوی ارزیابی می‌شود که با توجه با ارزش معاملات بالا این انتظار دور از ذهن نیست که به زودی این سطوح مقاومتی شکسته شوند و به سمت اهداف بالاتر حرکت کنیم.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با افزایش 9169 واحدی به کانال یک میلیون و 727 هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش 4459 واحدی به کانال 462  هزار و 497 واحد رسیدند. 

نماد‌های " فارس، فولاد، فملی " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 24.2 و  6.6 هزار میلیارد تومان بود که یک عدد قابل توجه محسوب می شود.  بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای " شستا، شپنا" با 2.44 و 2.42 هزار میلیارد تومان بود. خالص تغییر مالکیت بورس تهران 902 میلیارد تومان از حقوقی به حقیقی بود.

در گروه بانکی نماد "وبملت" همچنان متوقف بود. "وبصادر، وتجارت " با صف خرید به کار پایان دادند. در گروه فلزات، "فملی " با تقاضای سنگین روبرو شد و با  حجم معامله بی نظیر 569 میلیون سهم در نهایت با صف خرید معاملات را به پایان رساندند. "فولاد" نیز مورد توجه اهالی بازار بود و معاملات آن با صف خرید به پایان رسید.

نمادهای گروه  پالایشگاهی همچون "شبندر، شتران، شپنا" با معاملات سنگینی همراه  شدند. "شبندر و شپنا" در نهایت با صف خرید به کار پایان دادند. نماد" شتران" اما نوسان زیادی را تجربه کرد و در انتها با قیمت پایانی  مثبت 1.5 درصد معاملات آن خاتمه یافت.  معاملات "شستا" نیز نوسان زیادی را تجربه کرد و با کاهش 3 درصدی قیمت به کار پایان داد.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:
در اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها با نوسان اندک سبز پوش هستند . مس در محدوده 6675 دلار، روی به 2514  و هر انس طلا به 1971 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 46.5 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز به 443.5دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 23 هزار و 800 تومان معامله می‌شود. امروز صرافی ملی نرخ فروش دلار را 23 هزار و 150 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 11 میلیون و 165 هزار تومان گزارش شده است.  
بررسی چند رویداد:
سعید اسلامی عضو شورای عالی بورس با تاکید بر بازگشت حجم معاملات به روال قبلی گفت: در دو ساعت اول بازار امروز، حجم معاملات به ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید که روند خوبی بوده است.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد گفت: در دهه فجر بورس هوشمند رونمایی خواهد شد. بازار سرمایه فرهنگ ریسک را جایگزین فرهنگ نفتی کرده است. از تمام توانمندی ها استفاده می‎کنیم تا اعتماد از بازار سرمایه رخت برنبندد.

حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس از ورود ۹۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار سرمایه خبر داد و گفت: ورود این حجم نقدینگی اتفاق بزرگی در اقتصاد بشمار می رود و باید به عنوان فرصتی برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی به آن نگاه کرد.

تعداد کدهای بورسی از ۹ میلیون و ۸۶ هزار مورد در پایان مرداد سال گذشته با احتساب کدهای مربوط به سهام عدالت به ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کد در مرداد سال جاری افزایش یافت.

روح اله لطیفی سخنگوی گمرک گفت: مبادلات تجاری ایران با کشور‌های خارجی در مرداد به ۹ میلیون و ۸۲۲ هزار تن و ارزش ۵ میلیارد و ۳۷ میلیون دلار رسید که سهم واردات ۲ میلیون و ۴۱ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار و سهم صادرات نیز ۷ میلیون و ۷۸۱ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار بوده است.

مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران در خصوص رونق تولید اعلام کرد: متغیر موجودی مواد اولیه خریداری شده به کمترین رقم در سه‌ ماه اخیر رسیده است.

سلیمی عضو هیأت‌رئیسه مجلس گفت: دولت طی نامه‌ای که ابلاغ کرده، بنا دارد در چند روز آینده و در آغاز کشت زمستانه، قیمت کود شیمیایی را ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش دهد.

رکورد جدید بزرگترین عرضه اولیه سهام جهان توسط زیرمجموعه علی‌بابا با ۳۰ میلیارد دلار در دو بورس‌ شانگ های و هنگ‌کنگ شکسته می شود.

بازنگری شرایط اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال حاکی از بیشترین افت فعالیت اقتصادی در تاریخ ثبت شده این کشور بوده و این در حالی است که ضربه ناشی از کووید-۱۹ در این بازنگری به شدت برآورد اولیه نیست.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تایید کرد دولت این کشور قصد دارد در دو یا سه ماه آینده به میزان قابل توجهی از تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در عراق بکاهد.
 
https://akhbarbank.com/vdcgww9u.ak9374prra.html
تازه ترین اخبار