۰
پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۷

چشم‌انداز بورس در هفته آینده

دنیای اقتصاد نوشت: قیمت سهام در بورس تهران به محدوده ارزندگی رسیده است. همزمان با پذیره‌نویسی صندوق ETF «دارا دوم» سهام پالایشگاهی‌ها در محدوده جذاب قیمتی قرار دارند و به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه مسیر سهام دارای پتانسیل از سایرین تفکیک می‌شود.

بازاری که تمام صنایع و شرکت‌ها به صورت یکدست با افزایش قیمتی همراه بودند اکنون سهام بدون پشتوانه، برای معامله‌گران آن چندان ایجاد جذابیت نخواهد کرد.

در این میان تازه‌واردانی که با سازوکار معاملاتی بورس تهران آشنایی نداشتند سبز شدن نماگر اصلی را فرصتی برای خروج در نظر می‌گیرند. این دست از سرمایه‌گذاران که عمدتا ریسک گریز هم هستند با توجه به شرایط فعلی اقتصادی، مامنی برای هدایت سرمایه‌ خود نخواهند یافت، چرا که برنده سناریوی اصلی سرمایه‌گذاری با دید بلندمدت، یقینا بازار سرمایه کشور است.

بازاری که بازدهی به مراتب بیشتر از سایر بازارها را برای سرمایه‌گذاران خود در بلندمدت به ارمغان آورده است. سرمایه‌گذارانی که با استراتژی وارد جریان معاملات می‌شوند و بدون در نظر گرفتن تحلیل و ریسک‌های سیستماتیک معامله‌ نمی‌کنند.

به باور صاحبنظران اقتصادی همچنان جو بازار ارز امنیتی است. ورود هنگفت سرمایه‌ به این بخش به‌منظور کسب سود علاوه بر اینکه غیرقانونی است، هزینه و ریسک سرمایه‌گذاری از جمله حمل و نگهداری را افزایش می‌دهد. از سویی قانون‌گذار اخذ کارت ملی در زمان خرید طلا و سکه را در راستای کنترل تقاضا در این بازار مصوب کرده است. این رویداد می‌تواند تا حد زیادی داد و ستدها را در این بازار ساماندهی کند.

در بازار مسکن نیز در پی تصویب اخذ مالیات از خانه‌های خالی توسط مجلس شورای اسلامی، بستر لازم برای ورود نقدینگی به این بازار چندان فراهم نخواهد بود.

بر این اساس، ایجاد محدودیت در بازارهای غیر مولد و کانالیزه‌ کردن نقدینگی به بورس با توجه به معافیت‌های مالیاتی و شفاف بودن این بازار می‌تواند بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شود.

بررسی معاملات در هفته جاری حاکی از این است که سازمان بورس حقوقی‌ها را ملزم به حمایت کرد. طی دو روز پایانی معاملات بازار سهام، ورق بازار برگشت و صف‌های خرید جایگزین صف‌های فروش شدند. دماسنج بازار کف حمایتی خود را پیدا کرد و مجددا روند صعودی را در پیش گرفت.

۳ پارامتر رشد بورس
یاسر شریعت، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سریع‌ترین ریزش در تاریخ بازار سرمایه بعد از رشد شارپی این بازار رخ داد به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: روند ریزشی بازار سهام از سهم‌های کوچک و متوسط حدود ۴هفته گذشته شروع شد و طی ۲ هفته اخیر به سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز رسید. بنابراین افت همه‌جانبه در بازار رقم خورد.

به گفته او، در اواسط هفته جاری حقوقی‌ها وارد بازار شدند و به نوعی از جریان معاملات حمایت کردند. این اقدام موجب رشد قیمتی در بسیاری از سهم‌ها طی ۲ روز پایانی هفته شد. این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است فروش مستقیم یا غیرمستقیم بیش از ۶۰درصد بازار سرمایه با ارزش دلار مرتبط است. بنابراین تداوم رشد تدریجی نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد در میان مدت می‌تواند اثرگذار باشد. بر این اساس رشد قابل ملاحظه قیمت‌های جهانی طی ۲ هفته اخیر به همراه موارد مذکور موجب رسیدن بازار به ثبات نسبی شد. شریعت با ارزیابی سمت و سوی جریان معاملاتی طی هفته آتی نیز گفت: بازار پر حجم اما مثبت پیش‌رو خواهیم داشت. خیلی از شرکت‌های حقوقی که به صورت حمایتی وارد بازار شده و خرید کردند به دلیل شارژ منابع و آمادگی برای ورود مجدد احتمالا بخشی از منابع را از بازار خارج کنند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: هفته آینده سه‌ روز کاری خواهیم داشت و این موضوع می‌تواند حجم بازار را تحت تاثیر قرار دهد و تا حدودی کاهشی کند.

او افزود: به طور معمول زمانی که بازار به ثبات نسبی می‌رسد مجددا به کف قبلی (یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد) بازمی‌گردد. در صورتی که کف قبلی شاخص محکم تشخیص داده شود در روند بعدی یقینا با قدرت بیشتری حرکت خواهد داشت.

به اعتقاد شریعت، اکنون بازار به ثبات نسبی رسیده و روند حرکتی گروه‌ها از یکدیگر تفکیک خواهد شد. این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به میزان اثرگذاری پذیره‌نویسی «دارا دوم» در معاملات بورس تهران گفت: به‌دلیل افت قیمتی که در گروه پالایشی رخ داد، احتمال افزایش استقبال از این صندوق بیشتر خواهد شد. از طرفی تخفیف ۲۰ درصدی نسبت به قیمت پایانی روز سه‌شنبه می‌تواند موجب جذابیت صندوق شود.

صندوق «دارا سوم» متشکل از گروه‌های فلزی و خودرویی در راه بازار سرمایه است. طبیتا به دلیل اعتمادی که اشخاص حقیقی به دولت در نتیجه «دارا یکم» پیدا کردند، در مدیریت صندوق «دارا دوم» نیز این مهم لحاظ خواهد شد.

خروج پول سمی
ندا کریمیان، کارشناس بازار سرمایه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید:‌ بازار در هفته‌های اخیر نوسانات منفی شدیدی را تجربه کرد و ترس سهامداران سبب شد تا صف‌های فروش سنگینی در بازار شکل بگیرد. در این میان برخی سهامداران با هر قیمتی حاضر به فروش سهام خود بودند و اصلاح قیمتی عمیقی را در بازار رقم زدند.

به گفته او در اواسط هفته به تصمیم نهادهای نظارتی بازار، حمایت همه‌جانبه‌ای توسط حقوقی‌ها شکل گرفت و شاهد تزریق نقدینگی به صورت گسترده به بازار بودیم. چنین رویدادی سبب شد نقدینگی به گردش درآید و پول سمی که به هر قیمتی قصد خروج داشت، خارج شود.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، در ادامه هفته افزایش نرخ دلار محرک اصلی بازار شد. رقم ۲۳ هزار تومانی دلار رشد قیمت و افزایش تقاضا در بازار سرمایه را فراهم کرد. بر این اساس گروه بانکی و فلزی به نوعی لیدر جدید بازار شدند. از طرفی پذیره‌نویسی صندوق «دارا دوم» نیز دیگر محرک بازار سهام در نظر گرفته می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: نوسان دلار در کانال ۲۳ هزار تومانی، حمایت نهادهای حقوقی از بازار سرمایه و کمک به نقدشوندگی بیشتر نمادها بازگشت قیمتی در اکثر سهم‌های بازار را فراهم کرد. اصلاح و افت بیش از ۳۰ درصدی در بسیاری از نمادها در یک گام ریزشی سبب شد تا جذابیت فروش کاهش پیدا کند. از طرفی عدم تمایل سهامداران به عرضه سهام توام با تقویت طرف تقاضا موجب رشد دسته جمعی صنایع بورسی شد. کریمیان درباره سمت و سوی معاملات در هفته آتی نیز بیان کرد:‌ تداوم روند افزایشی دور از ذهن نیست اما به مرور عرضه‌ها رو به افزایش خواهد گذاشت و نمادی که رشد قیمتی نداشته باشد ناگزیر با صف فروش روبه‌رو خواهد شد.
متاسفانه این روزها تعادلی در بازار وجود ندارد، شاید مهم‌ترین نیاز این روزهای بازار سرمایه رسیدن به تعادل است.
https://akhbarbank.com/vdcj8tea.uqem8zsffu.html
تازه ترین اخبار