۰
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۶

گام‌های نهایی برای ادغام بانکهای نظامی

پروسه ادغام بانکهای نظامی مراحل انتهایی را سپری می‌کند و آنگونه که بانک مرکزی می‌گوید کار تا ۸۰درصد پیش رفته؛اما شعب به روال سابق به کار خود ادامه داده و فقط برچسب تعلق به بانک سپه را دارند.
گام‌های نهایی برای ادغام بانکهای نظامی
به گزارش اخباربانک، ادغام بانکهای نظامی به یکسالگی خود نزدیک می‌شود. هجدهم فروردین ماه سال ۹۸ بود که با فرمان بانک مرکزی، عملیات اجرایی ادغام بانکهای نظامی آغاز شد و اکنون در آستانه یکسالگی، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید که کار تا ۸۰ درصد پیش رفته است. البته بانک مرکزی در این رابطه سیاست حرکت چراغ‌خاموش را در پیش گرفته و اطلاعات دقیقی نسبت به آنچه که در پروسه ادغام بانکها گذشته است، بروز نداده است.

بازخوانی داستان آغاز ادغام و وضعیت سهامداران
در واقع داستان از این قرار بود که بانک مرکزی به منظور ساماندهی نظام بانکی و کوچک سازی بانکها کار ادغام را رسماً کلید زد و در این رابطه شرایط را به گونه‌ای پیش برد که ۵ بانک و موسسه اعتباری مرتبط با نهادهای نظامی در بانک سپه ادغام شوند و کار به نحوی پیش رود که این بانکها و موسسات تحت یک مدیریت واحد، عملیات نظام بانکی را پیش برند. امابه موازات کاری که در حوزه نظام بانکی در مورد ادغام بانکها به لحاظ حاکمیتی پیش می‌رفت، موضوع نقل و انتقال سهام بانکها نیز مورد توجه قرار گرفت، به نحوی که سهام بانک‌های ادغامی بر اساس مجوز شورای عالی بورس هم باید منتقل می‌شد.

آن روزها شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که انتقال سهام افرادی که سهامدار بانک‌های ادغام شده در بانک سپه هستند، با حداکثر قیمت اسمی یا قیمت قبل از بسته شدن نماد، منتقل می‌شود و تصمیم گیری‌های مرتبط با آن، به نفع سهامداران است. او به این نکته هم اشاره کرده بود که هر شخصی تمایل داشته باشد، می‌تواند سهم خود را به نهادهای دارای مجوز منتقل کند.

در این میان رئیس سازمان بورس با بیان اینکه فرم‌هایی برای این نقل و انتقال‌ها طراحی شده به این نکته اشاره کرد که این فرم‌ها در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد و آنان با اختیارات خودشان می‌توانند سهام خود را واگذار کنند و اگر تمایل نداشته باشند باید منتظر کار کارشناسی دادگستری باشند که در خصوص سود و زیان این بانک‌ها بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و تصمیم گیری می‌کند و هر حقوقی که به این افراد تعلق بگیرد به آن‌ها ارائه می‌شود.

پیشرفت ۸۰ درصد ادغام بانکهای نظامی
اما شاید آخرین و معتبرترین خبری که در رابطه با ادغام بانکهامی نظامی و روند سپری شدن مراحل آن اعلام شده، از سوی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی بوده است که در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرده که کار ادغام بانکهای نظامی تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

او به این نکته هم اشاره کرده که ناترازی بانک‌ها از دو دهه قبل شکل گرفته و یک روزه و یک ماهه و یکساله نمی‌توان آن را رفع کرد؛ اما اقدامات خوبی در این رابطه شروع شده و مؤسسات مالی غیرمجازی که در دوره ۹۵ و ۹۶ جمع شده بودند، اکنون سامان یافته و البته یکسری مؤسسات ناتراز هم با انتخاب سرپرست، سامان دهی شده‌اند.

همتی گفت: بانک‌های نیروهای نظامی نیز ادغام شده‌اند که البته هم اکنون نیز کار تا ۸۰ درصد پیش رفته و به زودی کار نهایی خواهد شد.

حرکت چراغ خاموش تا انتهای کار حفظ خواهد شد
در این میان البته به نظر می‌رسد که سیاست بانک مرکزی حرکت چراغ خاموش برای ادغام بانکهای نظامی است؛ چراکه ماهها است هیچ گزارش رسمی نه از سمت بانک مرکزی نه از سوی بانک سپه به عنوان پذیرنده بانکهای ادغامی اعلام نشده است. یک مقام مسئول در نظام بانکی می‌گوید: سیاست بانک مرکزی این است که کار در نهایت آرامش و به دور از هیاهوی رسانه‌ای پیش رود؛ به این معنا که شرایط به نحوی پیش خواهد رفت که تا زمانی که کار به سرانجام نهایی نرسد، اعلام رسمی در مورد آن صورت نگیرد؛ اما همانطور که رئیس کل بانک مرکزی هم اعلام کرده، کار تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: البته ۲۰ درصد باقیمانده از جمله برنامه‌های مهم و بخش حائز اهمیت ادغام بانکها است که باید با دقت عمل بیشتری پیش رود؛ پس ممکن است که این بیست درصد، حتی زمان کمی هم به طول نیانجامد تا کار ادغام بانکهای نظامی را در بانک سپه، به منزل نهایی برساند.

به گفته این مقام مسئول در نظام بانکی، بانک مرکزی یکی از پروژه‌های مهم خود را ادغام بانکهای نظامی قرار داده و بای آن همه همت خود را به کار بسته است. اما باید آرامش در این پروسه به دقت حفظ شود.

تلاش بانکهای نظامی برای حفظ اصالت خود علیرغم ادغام
گزارش میدانی از شعب بانکهای ادغامی که عمدتاً بانکهای نظامی هستند، حکایت از آن دارد که تابلوی سر در بانکها همچنان با همان عناوین قدیمی کار کرده و تنها با یک برچسب ساده که این بانک و شعبه متعلق به بانک سپه بوده و تحت نظر این بانک فعالیت می‌کند، تلاش دارند که به مشتری پروسه ادغام را یادآوری کنند.

در واقع، اگر یک مشتری نظام بانکی نداند که پروسه ادغام بانکهای نظامی در بانک سپه به چه نحوی پیش رفته است، به طور قطع متوجه نخواهد شد که این بانک هم در پروسه ادغام حضور داشته است.

یکی از مسئولان شعب بانکهای ادغامی در پاسخ به سوال مهر در رابطه با اینکه چرا سردر بانک تغییر نکرده است و هنوز تابلوی متحدالشکلی نصب نشده است، گفت: هدف بانک مرکزی این است که کار در آرامش کامل و به دور از دغدغه های سپرده گذاران و مراجعان به این شعب پیش رود؛ چراکه اگر به یکباره همه سردر شعب تغییر کند، مردم ممکن است دچار اضطراب شوند.
منبع:مهر
https://akhbarbank.com/vdcf1xde.w6dmeagiiw.html
تازه ترین اخبار