۰
سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۰

پوشش نانو سرامیکی خودرو چیست؟

پوشش نانو سرامیکی خودرو چیست؟
تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای محافظت از رنگ و بدنه خودرو وجود دارد که هرکدام دارای مزایا و معایب خاص خود است. با این حال با ورود فناوری نانو به صنعت خودرو، پوشش‌هایی تولید شده است که می‌تواند با فعالیت‌های پیشگیرانه، ایجاد خط و خش، لکه‌ها و سوختگی در بدنه خودرو را به حداقل برساند.

پوشش‌های نانو سرامیکی (گلس کوتینگ) در آغاز تنها در خودرو‌های بسیار لوکس و توسط شرکت‌های تولید کننده خودرو استفاده می‌شد، اما کم کم راه خود را به بازار خودرو‌های میان‌رده و ارزان‌تر بازار نیز پیدا کرد و در حال حاضر برای انواع خودرو، به راحتی قابل تهیه است.

در گذشته، توجه صاحبان خودرو به سمت ترمیم مشکلات ایجاد شده در بدنه و رنگ بود، اما این‌روز‌ها تکنیک‌های پیشگیرانه مانند پوشش نانو سرامیکی، به محبوبیت بسیار زیادی بین کاربران رسیده است.

بی رنگ و شفاف بودن این نوع پوشش‌های نانو که باعث می‌شود شکل کلی خودرو دچار تغییر نشود، از جمله دلایل محبوبیت نانو سرامیک‌ها در محافظت از خودرو است. این پوشش، در برابر اشعه‌های خورشید نیز مقاوم است و می‌تواند به راهکاری ارزان‌قیمت برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در خودرو‌های تیره تبدیل شود.

پوشش نانو سرامیکی چیست؟
پوشش نانو سرامیکی خودرو چیست؟
پوشش نانو سرامیک یا گلس کوتینگ، یک پلیمر نانو و مایع است که به صورت یکپارچه بر سطح بدنه خودرو کشیده می‌شود و لایه‌ای مقاوم را بر روی رنگ اصلی خودرو ایجاد می‌کند. این لایه آب‌گریز، در برابر چربی‌ها، مواد شیمیایی، نور خورشید و بسیاری از ضربه‌ها مقاوم است و می‌تواند از خط و خش‌های سطحی نیز جلوگیری کند.

استفاده از فناوری نانو در این پوشش باعث شده تا بر خلاف بسیاری از تکنیک‌های قدیمی، رنگ خودرو بعد از نصب پوشش سرامیکی، دچار آسیب‌دیدگی و تغییر نشود. این پوشش هیچگونه رنگ و بوی ماندگار ندارد و تنها میزان براقی بدنه خودرو را افزایش می‌دهد.

محافظت بدنه خودرو در برابر نور خورشید
پوشش نانو سرامیکی خودرو چیست؟
یکی از مشکلات عمده در خودرو‌های تیره رنگ، آفتاب سوختگی و مشکلات ناشی از برخورد اشعه UV با بدنه خودرو است. خودرو‌هایی که از رنگ‌های تیره بهره می‌برند، در برابر آسیب‌های ناشی از تابش نور خورشید، آسیب‌پذیر هستند و در کمتر از چند سال، علائم آفتاب‌سوختگی را در خود نشان می‌دهند.

این موضوع در خودرو‌های گران‌قیمت کمتر رخ می‌دهد، زیرا شرکت‌های بزرگ تولید کننده خودرو، از فناوری نانو سرامیک در تولید رنگ خودرو استفاده می‌کنند. هرچند باید در نظر داشت که حتی خودرو‌های بسیار گران‌قیمت نیز با گذر زمان، نیاز به ترمیم این لایه محافظ دارند.

در هر صورت اگر از یک خودرو تیره بهره می‌برید، بهتر است برای محافظت از رنگ خودرو در برابر نور خورشید، از پوشش‌های نانو سرامیکی استفاده کنید. در نظر داشته باشید که این پوشش تنها برای خودرو‌های تیره‌رنگ مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و حتی رنگ‌های بسیار روشن مانند سفید نیز می‌توانند از مزایای این ماده پلیمری، بهره ببرند.

محافظت در برابر آسیب‌های فیزیکی
پوشش نانو سرامیکی خودرو چیست؟
از مهمترین نکاتی که در زمینه استفاده از پوشش‌های نانو سرامیکی به آن اشاره کرد، محافظت در برابر خط و خش، گرد و غبار و آلودگی‌های شیمیایی است. بارش باران، بردن خودرو به کارواش، تصادفات خفیف و دیگر مشکلاتی که روزانه برای بدنه خودرو پیش می‌آید، از جمله مسائلی است که اهمیت استفاده از فناوری محافظ بدنه را بیشتر نمایان می‌کند.

با استفاده از یک لایه محافظ قدرتمند مانند پوشش‌های نانو سرامیکی، می‌توانید بسیاری از مشکلات اشاره شده را به حداقل برسانید. آب‌گریز بودن این لایه، ایجاد لکه‌های رطوبتی را به حداقل می‌رساند. گرد و غبار و آلودگی‌های شیمیایی نیز با استفاده از این تکنیک، اثر نامطلوب کمتری را بر روی بدنه خودرو ایجاد خواهد کرد.

درواقع در زمان استفاده از پوشش‌های نانو سرامیکی، تنها قسمتی که از خودرو دچار آسیب‌دیدگی می‌شود، همین لایه محافظ است. لایه‌ای که بر روی رنگ بده کشیده می‌شود و به راحتی نیز قابل ترمیم است.

نانو سرامیک یا واکس بدنه خودرو؟
پوشش نانو سرامیکی خودرو چیست؟
یکی از تکنیک‌های قدیمی برای حفظ زیبایی بدنه خودرو، استفاده از واکس بدنه بود. واکس خودرو در سال‌های گذشته، محبوب‌ترین روش برای محافظت و زیبایی بخشی به بدنه خودرو بود. با این حال موقتی بود واکس و از بین رفتن آن باعث شد تا کارشناسان فناوری خودرو، به فکر ایجاد لایه‌های محافظ دائمی مثل نانو سرامیک بیفتند.

واکس خودرو در برابر خطرات بیرونی مثل عوامل آب و هوایی، مواد اسیدی و آسیب‌های ناشی از درختان و پرندگان، مقاوم نیست و به سرعت دچار فرسودگی می‌شود. موضوعی که در زمینه استفاده از پوشش‌های نانو سرامیکی خودرو صدق نمی‌کند. با این اوصاف می‌توان پوشش‌های نانو سرامیک را گزینه‌ای مناسب‌تر از واکس بدنه خودرو دانست.

ترمیم پوشش‌های نانو سرامیکی خودرو
پوشش نانو سرامیکی خودرو چیست؟
پوشش‌های نانو سرامیکی خودرو بسیار مقاوم هستند و بر خلاف واکس و دیگر پوشش‌ها، نیازی به ترمیم دائمی ندارند. با این حال با گذر زمان و ایجاد آسیب‌های فیزیکی، ممکن است نیاز به ترمیم کلی یا جزئی پوشش نصب شده بر روی خودرو باشد.

در نظر داشته باشید که هزینه بیشتری که برای پوشش‌های نانو پرداخت می‌کنید، در عمل به یک صرفه‌جویی ماندگار تبدیل می‌شود، زیرا این‌گونه پوشش‌ها بر خلاف بسیاری از تکنیک‌های قدیمی، بسیار مقاوم هستند و ممکن است چندین سال، نیاز به ترمیم یا بازسازی نداشته باشند. هر چند باید این موضوع را در نظر داشت که در دنیای فناوری فعلی، رقیب خاصی نیز برای پوشش‌های نانو سرامیکی وجود ندارد.

معایب استفاده از پوشش‌های نانو سرامیکی خودرو
پوشش نانو سرامیکی خودرو چیست؟
به طور کلی استفاده از پوشش‌های نانو سرامیکی در خودرو بسیار مقرون به صرفه و امن است. با این حال ممکن است بسیاری از فروشندگان این‌گونه پوشش‌های محافظ، در زمینه توانایی‌های آن اغراق کنند.

پوشش‌های نانو سرامیکی در برابر تصادفات شدید، خط و خش‌های عمیق و ضربه، مقاوم نیستند و نمی‌توانند بدنه خودرو را از این‌گونه آسیب‌ها محافظت کنند. در واقع هیچ لایه محافظی وجود ندارد که بتواند بدنه خودرو را در برابر آسیب‌های شدید بیرونی مقاوم کند.

از سوی دیگر استفاده از پوشش‌های فیک و بی‌کیفیت توسط تعدادی از کارشناسان رنگ خودرو باعث شده تا در عمل مقایسه‌ای نادرست از کیفیت این گونه پوشش‌ها در ذهن کاربران به وجود بیاید. استفاده از یک پوشش سرامیکی ارزان قیمت و بی‌کیفیت، نه تنها لایه محافظی را بر روی بدنه خودرو ایجاد نمی‌کند، بلکه به رنگ خودرو نیز آسیب‌هایی جدی را وارد می‌کند. با این اوصاف بهتر است با در نظر گرفتن هزینه‌ای مناسب، از برند‌های مشهور در تولید پوشش‌های نانو سرامیکی استفاده کنید.
https://akhbarbank.com/vdceov8f.jh8woi9bbj.html
تازه ترین اخبار