۰
سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۶

کوییک آر؛ بوقلمون سایپا به بازار آمد

کوییک آر؛ بوقلمون سایپا به بازار آمد
تغییر پلت‌فرم، فیس‌لیف و تریم محصولات قبلی برای تنوع بخشی به سبد محصولات و عرضه خودرو‌های جدید رویه‌ای مرسوم در همه شرکت‌های خودروسازی دنیاست، اما این رویه در خودروسازان ایرانی با درصد و دوز بالاتر طی سه‌دهه اخیر موجب دلزدگی مشتریان شده که مصداق آن همان انتقاد‌هایی است که بار‌ها مشتریان نسبت به کیفیت و قیمت خودروها، از پیکان سپر جوشنی گرفته تا خانواده محصولات پژو و سمند و انواع پراید نسیم و صبا تا تیبا معمولی، ۲ و فول، مطرح کرده و می‌کنند.

اما این پایان ماجرای رنگ‌کردن گنجشک‌های قدیمی مبتنی بر پلت‌فرم‌هایی به قدمت بیش از نیم‌قرن در صنعت خودرو و فروش آن با تغییر کاسه‌چراغ، سپر، صندوق عقب و در تازه‌ترین موارد عرضه خودروی دورنگ (کوییک آر) به جای قناری‌های خوش‌آواز یعنی محصولاتی مبتنی بر امکانات رفاهی، ایمنی و آپشن‌های به‌روز نبوده و نخواهد بود. نوع دو رنگ کوییک که حتی نام خود را از رنو کوئید وام گرفته، چه مشخصات، ویژگی‌ها و بازاری دارد؟!

بوقلمون سایپا به بازارآمد
با شروع دور جدید تحریم‌ها، خودروسازان داخلی که حتی از امکان مونتاژ خودرو‌های جدید شرکای خارجی بازمانده‌اند برای چندمین دوره نوشتن دیکته به‌روزرسانی محصولات قدیمی خود را در دستور کار قرار داده‌اند؛ قاعده‌ای که سایپا به‌عنوان دومین خودروساز کشور نه‌تن‌ها از آن مستثنا نبوده بلکه با تولید و عرضه انواع پراید و تیبا جزو پیشقراولان آن محسوب می‌شود و اکنون یک‌بار دیگر درجدیدترین اقدامات خود پس از تولید و عرضه کوییک در سال ۱۳۹۵، نوع دورنگ این خودرو به نام کوئیک‌آر را با کپی از سیتروئن C۳ روانه خط تولید پارس خودرو و در نهایت سبد خرید مشتریان کرده است، اما کوییک آر درواقع همان کوییک معمولی است که با افزودن تریم‌های ناشی از اختلاط رنگ‌های قرمز، سفید و مشکی به برخی اجزای داخلی و خارجی خودروی قبلی به بازار عرضه شده تا شاید مرهمی بر چهره نه چندان زیبای تقلید ناشیانه کوییک از رنوساندرو استپ‌وی باشد.

مشخصات فنی و ظاهری کوییک‌آر
پس از شمارش معکوس برای توقف تولید پراید‌ها که به گفته مدیرعامل سایپا با پیش‌دستی چندروزه این شرکت برای تعطیلی خط تولید پراید ۱۳۲ در نیمه نخست و نه پایان دی‌ماه ۹۸ کلید خورده است، به‌تدریج تمام محصولات داخلی سایپا روی پلتفرم X۲۰۰ ساخته شده و تولید محصولات پلت‌فرم X۱۰۰ یعنی همان خانواده پراید‌ها جز وانت پراید، تا نیمه دوم سال آینده متوقف خواهد شد.

با این روند سایپا از ابتدای امسال وعده عرضه کوییک آر به بازار را داد؛ وعده‌ای که سه‌شنبه هفته گذشته با تحویل نخستین سری این خودرو به مشتریان محقق شد. اما از نظر فنی کوییک آر قرار نیست پلت‌فرم جدیدی داشته باشد و از نظر ظاهری و تریم نیز با نگاه به کوییک آر، ناخودآگاه ترکیب ساندرو استپ وی و سیتروئن‌C۳ به ذهن متبادر می‌شود؛ خودرو‌هایی که تا چند‌ماه پیش زیرمجموعه سایپا مونتاژ می‌شد، اما با خروج شرکای فرانسوی از صنعت خودروی ایران، سایپا تصمیم گرفته تا کوییک آر را به تقلید از این خودرو‌ها رنگ‌آمیزی کرده و روانه بازار کند.

در کوییک آر علاوه بر دورنگ شدن بدنه، تریم‌سقف، آینه‌ها و بخش‌هایی از سپر نیز با بدنه، متفاوت، اما متریال کابین همان پلاستیک بی‌کیفیت قبلی است که جز استفاده از تریم قرمز در چند بخش از آن هیچ تفاوت دیگری با کوییک معمولی ندارد. کوییک‌آر همان پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ خانواده تیبا و ساینا را به‌عنوان قلب تپنده به همراه خود دارد. این پیشرانه می‌تواند قدرتی معادل با ۸۷ اسب بخار و گشتاوری ۱۲۸ نیوتن متری تولید کند.

گیربکس ۵ سرعته دستی یا اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال قدرت پیشرانه به چرخ‌های جلو را برعهده دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۱۴ ثانیه‌ای و مصرف ترکیبی ۷.۲ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر از دیگر مشخصات فنی کوییک‌آراست. جز برخی تغییرات ظاهری هیچ تفاوتی بین کوییک معمولی و نوع آر این خودرو مشاهده نمی‌شود و تمامی مزایا و معایب مدل معمولی کوییک در کپی تازه آن نیز تکرار شده است. از نظر امنیت نیز کارنامه سایپا نشان می‌دهد که نباید انتظار چندانی از مشتقات پراید و تیبا داشت.
بوقلمون سایپا به بازارآمد
کوییک‌آر؛ از رقبا تا ارزش خرید
با ارسال دعوتنامه‌های تسویه‌حساب برای متقاضیان سری نخست این خودرو با موعد تحویل بهمن‌ماه ۹۸ قیمت ۶۹ میلیون تومانی برای کوییک‌آر دنده‌دستی رقم خورده و در طرح پیش‌فروش دی ۹۸ نیز سایپا دریافت پیش‌پرداخت ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی از مشتریان با موعد تحویل هفته چهارم مهر و آبان‌۹۹ را به متقاضیان اعلام کرد. در نهایت روز سه‌شنبه هفته گذشته (۲۴ دی ۹۸) طی مراسمی با حضور قائم‌مقام فروش سایپا و مدیرعامل پارس خودرو، نخستین سری پیش‌فروش شده این خودرو به مشتریان تحویل داده شد.

گرچه نرخ حاشیه بازار کوییک‌آر هنوز کشف نشده، اما از نظر قیمت فروش رسمی کارخانه، می‌توان خودرو‌هایی مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول را نزدیک‌ترین رقیب این خودرودانست. اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۲، درصد قابل توجهی از بازار خودرو‌های هاچ بک ارزان قیمت را در اختیار دارد و در چنین بازاری کوییک‌آر برای تصاحب سهم بیشتر، کار سختی پیش رو دارد؛ چرا که با این قیمت و امکانات و قیمت احتمالی بالاتر کوییک‌آر در حاشیه بازار، قطعا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یا سایر محصولات خانواده پژو مانند پژو ۴۰۵ یا سمند معمولی و ال‌ایکس انتخاب بهتری برای مشتریان خرید خودرو خواهد بود.

گرچه همه امید سایپایی‌ها به افزایش سهم بازار این خودرو به هیجان ناشی از اقبال جوانان و بانوان به این خودرو به‌عنوان نخستین خودروی دورنگ یا چند‌رنگ ایرانی بازمی‌گردد، اما باید منتظر عرضه انبوه و نگرش مشتریان به این خودرو بود. همچنین تولید در پارس خودرو با اطمینان نسبی مشتریان به خطوط رنگ و مونتاژ این شرکت، نقطه قوت دیگری است که سایپایی‌ها برای افزایش سهم بازار کوییک‌آربه آن دل بسته‌اند.

تغییر فاز تولید پارس‌خودرو به سوگلی‌ها
تازه‌ترین آمار‌ها از روند تولید در شرکت پارس‌خودرو نشان می‌دهد تولید خودرو‌های خانواده رنو، برلیانس و سایر خودرو‌های وارداتی در این کارخانه به صفر رسیده و این شرکت علاوه بر تولید محصولات خانواده پراید، تولید محصولات خانواده X۲۰۰ مانند کوئیک به جای رنو و برلیانس را در دستور کار قرار داده است. یکی از مسئولان سایپا در پاسخ به همشهری درباره دلایل این تغییر راهبرد در تولید پارس خودرو اعلام کرد: طبیعتاً شرکت پارس‌خودرو با توجه به تمرکز تولید محصولات برند مشترک و CKD، پس از بدعهدی شرکای خارجی و ترک بازار ایران، متحمل بیشترین خسارت از این محل شد و تیراژ تولید محصول در این سایت به‌شدت افت کرد.

اما ضرورت ادامه حرکت تولیدی در این شرکت، سبب شد تولید محصولات خانواده پراید در این خودروساز افزایش یابد تا سایپا بتواند از این محل، نیاز مشتریان را پاسخ دهد. این مقام مسئول افزود: اکنون برنامه تولید محصول جدید سایپا یعنی کوییک‌آر در پارس خودرو در دستورکار قرار گرفته و این شرکت به‌سرعت در حال افزایش تولید این محصول و جایگزینی آن با محصولاتی است که از گردونه تولید خارج شده‌اند. با توجه به‌وجود برنامه توسعه سبد محصولات سایپا که شامل تولید و عرضه ۸ مدل خودروی جدید در ۳ سال آینده است، جایگاه پارس‌خودرو در تولید این محصولات پررنگ خواهد بود تا سایپا بتواند با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های خود، در بازار‌های داخلی و خارجی حضور یابد.

بوقلمون سایپا به بازارآمد
نبض بازار
گرچه نرخ حاشیه بازار کوییک آر هنوز کشف نشده، اما از نظر قیمت فروش رسمی کارخانه می‌توان خودرو‌هایی مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول را نزدیک‌ترین رقیب این خودرودانست. اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۲، درصد قابل توجهی از بازار خودرو‌های هاچ‌بک ارزان قیمت کشور را در اختیار دارد و در چنین بازاری کوییک‌آر برای تصاحب سهم بیشتر، کار سختی پیش رو دارد؛ چرا که با این قیمت و امکانات و قیمت احتمالی بالاتر کوییک‌آر در حاشیه بازار، قطعا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یا سایر محصولات خانواده پژو مانند پژو ۴۰۵ یا سمند معمولی و ال‌ایکس، انتخاب بهتری برای مشتریان خرید خودرو خواهد بود
https://akhbarbank.com/vdchqqnq.23nimdftt2.html
تازه ترین اخبار