۰
۱
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۴

بورس تهران: به شایعات تن ندهید

شاخص بورس در یک‌قدمی ۴۰۰ هزار واحدی قرار گرفته است؛ این در شرایطی است که بازار سرمایه چند هفته اخیر را بسیار نوسان گذراند؛ به طوری که ریزش‌های شدیدی را در برخی روز‌ها تجربه کرد.
به گزارش اخباربانک، گزارش‌ها از وضعیت بازار سرمایه در طول یک ماه گذشته نشان می‌دهد با وجود این‌که در برخی ایام ماه ریزش‌های شدیدی را تجربه کرده، اما در نهایت برآیند عملکرد بازار سهام، افزایش حدود ۵۴ هزار و ۹۵۸ واحدی را نشان می‌دهد؛ این یعنی شاخص بورس در طول یک ماه گذشته ۱۵.۹ درصد رشد داشته است.

شاخص کل بورس در حالی در روز ۲۴ آذرماه در رقم ۳۴۴ هزار و ۴۸۷ واحد ایستاده بوده که بعد از یک ماه در روز ۲۴ دی‌ماه روی عدد ۳۹۹ هزار و ۴۴۵ واحد قرار گرفته است. این در شرایطی است که ۱۳ دی‌ماه افت ۱۶ هزار و ۷۶۵ واحد، ۱۶ دی‌ماه افت ۶ هزار و ۹۷۲ واحدی و ۱۷ دی‌ماه افت ۵ هزار و ۳۶ واحدی را از سر گذراند.

این ریزش‌های بازار سرمایه بلافاصله در همان زمان باعث شد تا شورای عالی بورس تشکیل جلسه فوق‌العاده دهد تا سیاست‌گذاری حرکت بازار در روز‌های پیش رو صورت گیرد. آن‌گونه که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، بازار سرمایه روز‌های پایانی دی‌ماه را با آرامش و حرکت صعودی شاخص آغاز خواهد کرد.

شاخص در مرز ۴۰۰ هزار واحد
با وجود افت‌های شدید شاخص‌کل بورس در برخی روز‌های دی‌ماه، شاید برای کمتر کسی این تصور وجود داشت که حالا امروز شاخص‌کل در مرز ۴۰۰ هزار واحد قرار گیرد. از دیدگاه کارشناسان بازار سرمایه، رشد شاخص بازار سرمایه به‌دلیل تداوم ورود نقدینگی رخ داده است؛ به طوری که بازار سهام همچنان می‌تواند به رشد بیشتر امیدوار باشد.

این در شرایطی است که با توجه به انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌های بورسی به‌ویژه در میان شرکت‌های بزرگ، شرایط امیدوارکننده‌ای برای بازار سهام وجود دارد و می‌تواند به رشد بیشتر بازار به‌دلیل نبود بازاری موازی و قوی و همچنین رشد تورم امیدوار بود.

احتمالات آتی بورس تهران
کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند اصلاح شاخص در بازار سرمایه به خصوص در شرکت‌های کوچک، زمانی رخ می‌دهد که جریان نقدینگی به بازار متوقف شود، اما تا زمان ورود جریان نقدینگی به بازار، این اصلاح به تاخیر می‌افتد.

حسن قاسمی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص می‌گوید: به طور معمول در روز‌های پایانی هفته، سرمایه‌گذاران اقدام به خرید چندان زیادی در بازار نمی‌کنند، اما با توجه به ابلاغیه تجدید ارزیابی بر دارایی شاهد اثر مثبتی در گروه بانک و خودرو بودیم که این موضوع باعث شد تا به دلیل ورود جریان نقدینگی اکثر بازار مثبت و شاخص از منفی به سمت مثبت پیش رود.

وی، پیش‌بینی خود از روند معاملات بورس در بازار هفته آینده را این‌گونه بیان می‌کند: هفته آینده به دلیل فرا رسیدن موعد گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها که به نظر می‌رسد گزارش‌های خوب و معقولی باشند، به احتمال قوی بازار مثبت بوده و شاهد ادامه روند صعودی بازار خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام می‌کند که نقدینگی در بازار هفته آینده به سمت بازار سرمایه ورود می‌کند و حجم معامله قابل قبول و چشمگیر خواهد بود.

قاسمی می‌گوید: بخشی از بازار هفته آینده به سمت سهام گروه‌هایی که به دنبال تجدید ارزیابی هستند می‌روند و بخشی دیگر به سوی گروه‌هایی خواهد رفت که گزارش ۹ ماهه را منتشر کردند.

وی تصریح می‌کند: کانال بعدی تا پایان سال حداکثر ۴۰۰ هزار واحد خواهد بود، به صورت سنتی حجم فروش سرمایه‌گذاران حقوقی در بازار در ماه اسفند بیشتر می‌شود که زمینه منفی شدن روند بازار را رقم می‌زند.

تن به شایعات ندهید
در این میان، حسن امیری، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران اعتقاد دارد؛ شرایط بازار سرمایه مطلوب است، با این حال افرادی که شناختی از فضای بورس ندارند، باید ابتدا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردانی وارد بازار سهام شوند.

به گفته وی، حضور غیرمستقیم در بازار سرمایه، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. تصمیم‌گیری براساس شایعات فضای مجازی غیرمنطقی است و سرمایه‌گذاران باید تحلیلی درست و علمی داشته باشند و با استراتژی مناسب وارد بازار سرمایه شوند. ضمن این که باید به وضعیت سودآوری شرکت‌ها توجه کنند و سپس اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

علی صحرایی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران نیز می‌گوید: مردم باید تنها پس‌انداز‌های خود را وارد بورس کنند و از فروش دارایی‌های خود مانند ملک، آپارتمان یا خودرو برای سرمایه‌گذاری در بورس استفاده نکنند.

وی تاکید می‌کند: لازم نیست همه مردم برای ورود به بورس متخصص باشند، اما عده‌ای که وقت ندارند مدام بازار را رصد کنند، باید با کسانی مشورت کنند که دارای مجوز‌های رسمی مشاوره بورس هستند و یا افراد مورد وثوق آن‌ها هستند.
منبع:خبرآنلاین
https://akhbarbank.com/vdccieqm.2bqie8laa2.html
مشاهده نظر مخاطبان
Iran, Islamic Republic of
در تاریخ یکم بهمن هم مبالغ بسیار عظیمی سپرده های بانکی سررسید میشود که با توجه به اینکه سود بانکی جذاب نیست قسمت زیادی از این سپرده ها به بورس می آید سایت محترم اخبار بانک لطفا در مورد سر رسید شدن سپرده ها در اول بهمت گزارش تهیه بفرمایید
تازه ترین اخبار