۰
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۲

گزارش بازار بورس 13 دی

امروز شاخص توانست تنها 10.00 واحد (0.02%) رشد کند، و بر روی عدد  61.710.10  بایستاد.

نمادهای همراه(22.44+)، فولاد(17.38+)، وپاسار(15.19+)، وبشهر(14.97+) بیشترین تاثیر مثبت و نماد وغدیر(37.38-)، مبین(21.14-)، وبملت(20.4-) بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص بورس داشتند و در فرابورس شاخص با کاهش 1.90 واحد به عدد 681.50 رسيد.

*ارزش معاملات بورس امروز  به 113.8 میلیارد تومان رسید که بیشترین مقدار آن با 9 میلیارد تومان مربوط به نماد "وصندوق2" بود.

*امروز حجم معاملات در بورس به 615.270 میلیون سهم رسید که "ومعادنح" با معامله 45 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را داشت.

بیشترین تقاضای خرید: بترانس، فلوله، قزوین

بیشترین عرضه : شتهران، سصفها، واتیح

* گروه هاي وسایل ارتباطی، دستگاههای برقی، محصولات چوبی به ترتیب برترین­های گروه صنعت شدند.

* بیشترین افزایش قیمت: وتوصا(7.36+)، وبشهر(7.02+)، لپارس(5+)

* بیشترین کاهش قیمت: قشهد(4.86-)، لبوتان(4.6-)، قشکر(3.87-)

نگاهی کلی بر روند بازار:    

       طی معاملات هفته گذشته بازار سرمایه با روندی افزایشی همراه شده و دو دلیل عمده و اصلی آن اخباری که در خصوص گام های عملی در جهت اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها منتشر شد می باشد و خبر مهم دیگر کاهش نرخ بهره بین بانکی به محدوده 20 درصدی است، به نظر می رسد این دو مهم، نوسانات مثبت را در بازار ایجاد کرده باشد.

     لغو تحریم ها و کاهش نرخ بهره بین بانکی، باعث ایجاد روندی مثبت در بازار بورس شده است چرا که کاهش نرخ بهره بین بانکی، سیگنال کاهش نرخ سود سپرده ها را با اندکی تأخیر به بازار می دهد. اما این اخبار مثبت در حالی است که در اقتصاد جهانی و داخلی همچنان شاهد رکود بوده و قیمت نفت و کالاها نیز رو به کاهش می روند و تا زمانی که این فاکتورها بهبود نیابند نمی توان رشد بازار را پایدار دانست.

    به گفته یکی از کارشناس بازار سرمایه با توجه به شرایط حاکم همانطور که عنوان شد نمی توان انتظار رشد چشم گیر و یا محسوسی را در صنایع و قیمت سهام شرکت ها داشت اما بر روی سهام خاص انتظار بازدهی مثبت طی میان مدت می رود. وی تأکید کرد: درکنار تمامی موارد ذکر شده، باید بگوییم هر زمان که در بازار به طور واقعی نشانه هایی از حضور سرمایه گذاران خارجی ببینیم، می توان به طور قطع به بهبود شرایط رکود اقتصادی از طریق این عامل خارجی امیدوار شد، همچنین در مقابل این امر نیز رشد نرخ دلار و تضعیف ریال در کشور نیز می تواند یک عامل داخلی در جهت خروج از رکود باشد چرا که این امر شرایط رقابتی و افزایش مصرف را فراهم می کند که به نفع بسیاری شرکت های فعال در بورس می باشد، البته گفتنی است با توجه به پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی ممکن است این روند اندکی با تأخیر انجام شود.  

   امروز شاخص با شروعی مثبت معاملات خود را آغاز کرده ولی با گذشت یکساعت از انجام معاملاتی کم نوسان شاخص به بازه منفی نزول کرد. با انجام معاملات بلوکی مثبت در دقایق آخر، شاخص دوباره روندی مثبت در پیش گرفت و در نهایت سبز پوش به ثبت رسید.

خبرهاي تاثیر گذار:

  • مدیر ارشد اجرایی بریتیش پترولیوم پیش‌بینی کرد قیمت نفت در اوایل سال جاری میلادی به کَف خود برسد و قیمت پایین نفت تا 2 سال دیگر ادامه یابد_فارس
  • تداوم رکود بازار سهام و افت قیمت بهانه‌ای برای عرضه و تقاضای کاذب در معاملات اوراق حق تقدم خرید سهام شرکت های بورسی و فرابورسی حتی به قیمت یک مشت پول خرد شده است_فارس
  • کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا معتقدند با وجود نوسان در بازار ارز کشور در ماه های اخیر، میزان تقاضا با نزدیک شده به دو انتخابات پیش رو و همچنین شب عید کمتر خواهد بود؛ با این حال لازم است تا دولت برای جلوگیری از نوسان در این بازار،ضمن راه اندازی بورس ارز و شناورسازی نرخ آن، به صرافان اعتماد کرده و نظارت دقیق بر عملکرد آنها داشته باشد-ایرنا
  • وزارت نفت در حالی قراردادهای جدید نفتی را به تصویب دولت رسانده و ضمن محرمانه کردن قرارداد، اجرای آن را بی نیاز از تصویب مجلس اعلام کرده که با بررسی کارشناسان، ۲۱ ایراد اساسی قانونی بر آن وارد است و از همه مهمتر انفال کشور را تقدیم بیگانگان می کند_تسنیم
  • روزنامه فرانسوی لیبراسیون درشماره روزیکشنبه خود نوشت: اگرچه تولید بیش ازحد طلای سیاه باعث کاهش قیمت ها می شود واین برای مصرف کنندگان مثبت است ولی درعین حال باعث تنش میان آمریکا وکشورهای منطقه خلیج فارس شده ومی تواند به یک بحران بزرگ تبدیل شود_ایرنا

نبض گروه های بورسی 

گروه بانک:

  • معاملات گروه منفی آغاز شد، براساس پیش بینی که داشتیم در اواخر بازار شاهد آغاز رشد در گروه بودیم. لیدرهای گروه در دو روز اخیر کم حجم معامله شدند. با معامله 21 میلیون سهم وبصادر بیشترین حجم معاملات را در گروه داشت.
  •    "وپست" از سیگنال های هفته گذشته در اواخر بازار با صف خرید 5 میلیونی همراه شد.
  •    "وسینا" با احتمال زیاد بتواند از مقاومت 155 تومان عبور کند و در این صورت رشد خوبی در انتظار سهم می باشد.
  • در عملکرد 30 روز گذشته صنعت بانکی و موسسات اعتباری با 212 واحد و محصولات شیمیایی با 72 واحد منفی به ترتیب بیشترین تأثیر مثبت و منفی را بر شاخص کل بورس تهران به‌جای گذاشته‌اند.

گروه خودرو و ساخت قطعات:

  • اکثر نمادهای خودرویی منفی و اکثر قطعه سازان صعودی، معاملات را شروع کردند از اواسط بازار گروه خودرویی نیز روند صعودی کم شیبی داشتند و در نهایت تقریبا تمام نمادهای قطعه ساز با صف خرید معاملات را به پایان رساندند. معاملات گروه امروز هم بسیار کم حجم بود  و با معامله 10.4 میلیون سهم خاور و خپارس بیشترین حجم معاملات را داشتند.
  • بنابر آخرین آمار تولید و فروش سایپا، این خودروساز به رغم اجرای طرح فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی و فروش 49 هزار و700 خودرو نتوانسته فاصله 17 درصدی تولید و فروش 9 ماهه را جبران کند. به طوریکه در برابر تولید 215 هزار و 242 انواع خودرو ، قادر به فروش 177 هزار و 218 دستگاه شده است
  • شرکت "زامیاد" که طی ۱۰ ماه اخیر دارای زیان ۳۵ درصدی سهام شده ، آمار تولید و فروش ۹ ماهه و آذر را با رشد فروش انواع وانت منتشر کرد.

گروه محصولات شیمیایی:

  • معاملات گروه متعادل بود.  با معامله 7 میلیون سهم تاپیکو بیشترین حجم معاملات گروه را داشت. "شکربن" ، "شفارس" ، "شلعاب" و "شسینا معاملات را با صف خرید به اتمام رساندند.
  • "شتوکا" که این هفته عرضه اولیه خواهد شد، سرمایه 7 میلیارد تومانی معادل 70 میلیون سهم دارد که بنابر خبرهای اعلام شده توسط این شرکت میزان 10 درصد از سهام یعنی تنها 7 میلیون سهم عرضه خواهد شد!!
  • "پترول" در دوره ۶ ماهه منتهی به ۹۴/٨/٣۰(حسابرسی نشده) به ازای هرسهم ۱۵ ریال زیان شناسایی کرده است در حالیکه در به مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۱ ریال سود محقق کرده بود.
  • شرکت صنایع شیمیایی سینا "شسینا" که در روزهای اخیر با اقبال بازار مواجه شده توضیح داد و گفت گزارش آخرین وضعیت افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی تنظیم شده و اجرای طرح توسعه افزایش ظرفیت محصول تولیدی در حال انجام است.

گروه فلزات اساسی:

  • اکثر نمادهای گروه روندی صعودی طی کردند و در بازه مثبت معاملات را به پایان رساندند. در دقایق پایانی با معامله بلوک 16 میلیونی "فولاد" شاخص به بازه مثبت برگشت.
  •    "فلوله" که بارها تاکید بر روی آن داشتیم و برای میان مدت و بلند مدت توصیه به نگه داری کردیم، برای ششمین روز متوالی با صف خرید سنگین مواجه بود.
  • دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن تکذیب اخبار منتشر‌شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر توافق فولادسازان و سنگ‌آهنی‌ها روی نرخ فروش گندله، از درخواست فولادسازان برای کاهش نسبت‌های ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص گندله و آهن اسفنجی خبر داد.

گروه فرآورده های نفتی:

  • ونفت تنها نماد مثبت گروه می باشد که از ابتدای بازار روندی صعودی طی کرد اما صف خرید آن دوام نیاورد و در اواخر بازار شاهد عرضه شدن صف خرید سهم بودیم. با معامله 14.9 میلیون سهم "ونفت" بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.
  • معاون وزیر نفت با بیان اینکه با وجود سقوط قیمت نفت اما پالایشگاه سازی در ایران تعطیل نخواهد شد، گفت: قیمت‌های فعلی، ملاک قیمت واقعی نفت نیست و دوره کاهش قیمت‌ها به پایان می‌رسد
  • مدیر ارشد اجرایی بریتیش پترولیوم پیش‌بینی کرد قیمت نفت در اوایل سال جاری میلادی به کَف خود برسد و قیمت پایین نفت تا 2 سال دیگر ادامه یابد
  • واگذاری بلوک 17 درصدی سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس "شبندر" شامل 2346 میلیون سهم که به قیمت پایه هر سهم 4294 ریال در روز نهم آذرماه امسال در بورس اوراق بهادار عرضه و به همین قیمت معامله شد، با احراز شرایط خریدار قطعیت یافت.
  •  "ونفت" شفاف سازی کرد: هیچ گونه اتفاق یا تصیم تعیین کننده ای که منجر به تغییرات قابل ملاحظه در وضعیت سود دهی و عملکرد شرکت داشته باشد، حاصل نگردیده است.

گروه محصولات غذایی:

  • روزهای اخیر شاهد استقبال سرمایه گذاران از این گروه هستیم. اکثر نمادهای گروه با صف خرید معاملات را به پایان رساندند. با معامله 3.5 میلیون سهم غالبر بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.
  • مدیرعامل اتحادیه سراسری فرآورده های لبنی با بیان اینکه قانونی برای اجبار صنایع به افزایش نرخ خرید مواد اولیه وجود ندارد گفت: حاضریم محصولات خود را با ۱۵ درصد کاهش قیمت در اختیار دولت یا هر شرکتی که می‌تواند آن را به قیمت مناسبی بفروشد، قرار دهیم.

گروه انبوه سازی:

  • معاملات گروه نوسانی بود. به طوری که معاملات منفی اغاز شد روندی صعودی طی کرد اما دوباره با کاهش نسبی قیمت ها به پایان رسید.
  • رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران افزایش ۵۸۲ فقره‌ای حجم معاملات مسکن در آذرماه را نشانه خوبی از پایان رکود در بازار معاملات مسکن عنوان کرد

گروه سیمان:

  • در مورد گروه سیمان که طی دو روز اخیر با استقبال سرمایه گذاران مواجه شدند، خبر مثبتی تا به این لحظه شنیده نشده، توصیه می کنیم در بازه مثبت وارد سهام این گروه نشوید.

گروه استخراج نفت گاز:

  • "حفاری" این روزها با روندی رو به رشد و تقاضا از طرف سهامداران حقیقی همراه شده است. عامل مهمی که در این ارتباط می توان از آن یاد کرد، موفقیت این شرکت در خصوص مناقصه و قرارداد جدید آن می باشد.

گروه سرمایه گذاری:

  • "وبیمه" که روز سه شنبه از احتمال نوسان مثبت سهم خبر دادیم طی سه روز معاملاتی اخیر با صف خرید همراه شده است. مدیرعامل این شرکت در توضیحی کوتاه در مورد وقوع رویداد با اهمیت اعلام کرد هیچ گونه رخداد با اهمیتی در وضعیت شرکت اتفاق نیفتاده و شرکت با توجه به ترکیب سهامداری و هیات مدیره جدید به فعالیت خود ادامه می دهد.

 

بازگشایی نمادهای معاملاتی:

وتوصا، وبشهر، سكرد، خزر، غگل، و اتي، و اتيح، خوسازح، مفاخر، قچار

توقف نمادهای معاملاتی:

وغدیرح

پیشرو تحلیل
https://akhbarbank.com/vdcbwfba.rhbgzpiuur.html
تازه ترین اخبار