۰
۲
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۶
مسوولان بگويند؛ با تورم بالا و ركود اقتصادي

با سود 22 درصدي مردم پول خود را کجا پس انداز کنند؟

اخبار بانك: مسئولان بانکی کشور و به خصوص اعضای شورای پول و اعتبار باید پاسخ دهند که با تورم بالا و سود بانکی ۲2 درصدی،شهروندان پول و سرمایه های خرد خود را کجا پس انداز کنند؟
با سود 22 درصدي مردم پول خود را کجا پس انداز کنند؟
به گزارش خبرنگار «اخبار بانك»، برخي از اخبار در اين چن هفته از كاهش دوباره نرخ سود بانكي براي سپرده ها است.موضوعي كه برخي از بانكي ها آن را در زمان فعلي براي اقتصاد كشور مثبت و برخي ديگر نيز بار منفي مي دانند.

در حال حاضر به دليل ركود و تورم در اقتصاد كشور، بسياري از بازارها از رونق بي بهره هستند.بسياري از مردم از بازشنسته تا كارمند با سود هاي دريافتي از بانك ها بخشي از زندگي خود را تامين مي كنند.

براي همين كاهش نرخ سود سپرده براي افرادي كه داراي ريسك بالا هستند و نيم توانند با پول خود كاسبي كنند،خطر ناك است.

از سوي ديگر بانك مركزي خود نيز اكنون بالاترين نرخ جريمه را از بانك ها مي گيرد.34 درصد نرخ بالايي براي جريمه بانك هاست.به نظر مي رسد كه براي كاه نرخ سود بايد بانك مركزي نرخ جريمه خود را نيز كاهش دهد.

در هر صورت نرخ سود بانكي براي مردم منبع كوچك درآمدي است و اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه اقتصادي كه دچار ركود و تورم همزمان شده نمي تواند پول هاي مردم را از بانك ها بيرون بكشد.

نكته ديگر اينكه در كشورهاي ديگر چون يونان با بروز كوچكترين مشكل در نظام اقتصادي، بانك ها از سپرده هاي مردم خالي مي شوند.اما در ايران مردم با وجود تمام سختي ها پول هاي خود را در بانك ها به امانت گذاشته اند و اين خود در كنترل نقدينگي و جلوگيري از خروج سرمايه از كشور مفيد است.

اما يك نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه با نرخ سود بالاي سپرده ها، قطعا بانك ها نمي توانند سود كمتري از وام گيرنده بگيرند و براي همين توليد هم گران تمام مي شود.

تنها راهكار منطقي شدن سود ها، بهبود روند اقتصادي و سرمايه گذاري است و با بروز اين اتفاق بطور قطع سپرده ها با آرامش مسير توليد و كسب و كار را در پيش خواهند گرفت و نمي توان با زور و دستور در شرابط سخت اقتصادي پول ها را از بانك ها خارج كرد.

در چند هفته اخير برخی از بانكي ها در مصاحبه های خود تصریح کرده اند که كاهش سود بانکی در دستور کار شوراي پول و اعتبار بايد قرار گيرد. 

این در حالی است که هم اکنون نرخ تورم با وجود كاهش، باز هم رقم بالايي دارد و شهروندان مشخص نیست سرمایه و پس انداز های خرد خود را باید در کجا پس انداز کنند تا ارزش پول آنها حفظ شود. 

هم اکنون نرخ سود روزشمار در اکثر بانک ها 10 درصد تعیین شده است و با توجه به تورم عملا علاوه بر اینکه هیچ سودی نصیب سپرده گذار نمی شود بلکه ارزش پول خود را نیز از دست خواهد داد. 

البته بانک ها نرخ های سود تا ۲۲ درصد نیز دارند که این نرخ برای سپرده های يكساله در نظر گرفته شده است و در صورت برداشت پیش از موعد همین سود کم را نیز برگشت داده می شود و جریمه منظور خواهد شد. 

در چنین شرایطی است که مردم برای حفظ ارزش پول خود و همچنین کسب سود بازارهای دیگری نظیر سکه و ارز را در پیش می گیرند که این بسیار خطرناک تر از پایین نگه داشتن نرخ سود در بانک ها است. 

افزایش نرخ سود بانک سبب می شود پول ها به سمت بانک ها برگردد و بانک ها نیز با پرداخت وام در جهت اشتغال زایی و تولید گام های مثبتی بردارند. 

به گزارش اخبار بانك، البته پرداخت وام با نرخ بالا نیز چالش دیگری است که به نظر می رسد این نرخ بالا به چرخیدن چرخ های تولید ارزش داشته باشد.
https://akhbarbank.com/vdcjate8.uqehhzsffu.html
مشاهده نظر مخاطبان
سید
مردم به دنبال سود نستند فقط میخواهند برای پولی که زحمت کشیدن قدرت خرید آنرا حفظ کنند که این امر با سود 30 درصد هم با وضعیت فعلی امکان پذیر نیست
اخه مكه بانك بايد از جيب مردم كسري خودشو جبران كنه كناه سبرده كذاران جيه
تازه ترین اخبار