۰
۲
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۹
چراغ سبز سیف به نزول قیمت دلار

نرخ سود بانکی افزایش نمی‌یابد

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه جهت گیری کلی افزایش در نرخ سود بانکی نیست گفت: برای افزایش این جذابیت و ایجاد تعادل در نرخ‌ها افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد.
نرخ سود بانکی افزایش نمی‌یابد
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك،ولی اله سیف در حاشیه سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در دولت یازدهم درباره صفر شدن نرخ رشد اقتصادی تا پایان سال جاری اظهار کرد: نرخ رشد اقتصادی سال ۹۱ منفی ۵.۸بوده است و تلاش‌های زیادی در راستای کنترل نقدینگی و سایر پارامترهای اقتصادی صورت می گیرد سعی داریم رشد منفی را متوقف کنیم و شاهد حرکت مثبت در اقتصاد باشیم.

وی در ادامه کاهش تورم و افزایش تولید را از نشانه‌های متوقف شدن رشد منفی اقتصاد اعلام و تصریح کرد: این علامت‌ها در اقتصاد دیده می‌شود و حتما نرخ رشد اقتصادی تا پایان سال به صفر می‌رسد.

نرخ سود بانکی افزایش نمی یابد

رییس کل بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت گفت: همان طور که پیش ازاین نیز اعلام کردم نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد و این شورا روی این موضوع کار می ‌کند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی گزارش‌هایی را آماده کرده که در شورای پول واعتبار بررسی می‌شود.اما جهت گیری کلی افزایش در نرخ سود بانکی نیست اما ترمیم‌هایی در ساختار برخی محصولات باید انجام شود که از جمله آن ها می توان به اوراق مشارکت اشاره کرد تا بتواند با سایر نرخ‌های موجود در نظام بانکی متعادل شود.

سیف تاکید کرد: رقم سود سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت بانک‌ها اکنون از ۲۰ درصد بیشتر است و زمانی که اوراق مشارکت منتشر می کنیم جذابیت زیادی ندارد بنابراین برای افزایش این جذابیت و ایجاد تعادل در نرخ‌ها افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در دستور کار شورای پول واعتبار است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که مسلما تعدیل نرخ‌ها به معنای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی نخواهد بود اضافه کرد:‌ اصل موضوع تعدیل نرخ‌ها است و به دنبال از بین بردن عدم تعادل هستیم.

از پتانسیل نظام بانکی برای رشد تولید استفاده می کنیم

وی در ادامه درباره بخش نامه‌ها و دستورالعمل‌های بانک مرکزی و معوقات بانکی خاطرنشان کرد:مهمترین اقداماتی که در بانک مرکزی انجام می شود این است که جهت گیری ها در راستای مصوبات شورای پول واعتبار برای استفاده مناسب از تسهیلاتی که نظام بانکی می تواند پرداخت کند باشد.

سیف افزود: یکی از عمده‌ترین مصارف تسهیلات نظام بانکی مربوط به اجرای طرح مسکن مهر بوده است که جهت دهی مناسب و استفاده مناسب از آن نقدینگی می توانست آثار بسیار مثبتی را در اقتصاد داشته باشد امابه دلیل اشکالات موجود در حال حاضر سعی کردیم نیازهای مسکن مهر را کنترل کنیم و از پتانسیل ایجاد شده جهت رشد تولید استفاده کنیم.

افزایش تسهیلات خرید مسکن هنوز به بانک مرکزی ارائه نشده است

رییس کل بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پرداخت تسهیلات مسکن به میزان شش برابر ودیعه گفت: وزیر راه و شهرسازی به این موضوع اشاره کرده است اما هنوز این موضوع به بانک مرکزی ارائه نشده اما کارگروه مربوطه در حال کار کردن بر روی موضوع است.

وی افزود: افزایش تسهیلات مسکن مراحلی دارد و آخرین مرحله این است که در شورای پول و اعتبار تصویب شود.آنچه که مسلم این است این موضوع خیلی زود رسانه‌ای شده است.

سیف درباره تاثیر افزایش تسهیلات خرید مسکن بر نقدینگی و تورم تصریح کرد: به دلیل تاثیر افزایش تسهیلات بر نقدینگی و تورم این موضوع باید بررسی و آثار آن از جنبه‌های مختلف مطالعه شود.

بانک‌ها تابع مصوبه بانک مرکزی درباره ساعت کاری هستند

وی درادامه درباره عدم رعایت مصوبه بانک مرکزی مبنی بر شروع کار بانک از ساعت ۷:۳۰ خاطرنشان کرد: آن طور که به خاطر دارم ساعت کار شروع بانک‌ها برای کارمندان ۷:۳۰ و برای ارائه سرویس به مشتریان از ساعت هشت است و آن طور که می دانم این موضوع در همه بانک‌ها اجرا می شود.

سیف گفت: همه بانک‌ها تابع این موضوع هستند وساعت کار جدیدی را تعریف نکرده‌اند اما برخی بانک‌ها از ساعت ۷:۳۰ به مشتریان سرویس می دهند.

ساماندهی صندوق‌های چند شعبه‌ای انجام می‌شود

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدام بانک مرکزی برای ساماندهی صندوق‌های چند شعبه‌ای تصریح کرد: برنامه پیشین بانک مرکزی فعلا انجام می‌شود.

کاهش نرخ ارز بعید نیست

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا تا آخر سال امکان کاهش نرخ ارز وجود دارد خاطرنشان کرد: نرخ ارز متناسب با شرایط بازار تغییر می کند و حتما این امکان وجود دارد که شاهد کاهش نرخ ارز باشیم و این موضوع بعید نیست.

سیف اضافه کرد: جهت گیری‌های اقتصادی آثاری را بر نرخ ارز در بازار خواهد گذاشت.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این که آیا ممکن است نرخ ارز از ۳۰۰۰ هزار تومان کمتر شود گفت: بحث ما تغییرات ناگهانی نرخ ارز است که عدم ثبات در اقتصاد ایجاد می کند. بنابراین اگر براساس منطق‌های اقتصادی نرخ ارز در بازار تعدیل شود از نظر ما مطلوب است و در واقع مطلوب این است که نرخ ارز پایین بیاید و هیچ کس مخالفتی با این موضوع ندارد.

وی تاکید کرد: زمانی که آن بحث درباره کف نرخ ارز مطرح شد هم کسی مخالفتی با کاهش نرخ ارز وجود نداشت و نگرانی‌هایی از سوی صادرکنندگان مطرح شده بود که براساس بررسی‌هایی که در بانک مرکزی انجام داده بودیم اعلام کردیم که بعید می دانیم نرخ ارز از ۳۰۰۰ کمتر شود اما اکنون وقتی جهت گیری‌های اقتصاد علامت‌های مثبتی را از خود نشان می دهد می تواند بر نرخ ارز تاثیرگذار باشد.

بانک مرکزی تابع بازار ارز است اما از شوک ناگهانی جلوگیری می کند

وی در پاسخ به این سوال که رقم منطقی از نظر شما چقدر است اظهار کرد: رقمی را نمی توانیم اعلام کنیم اما براساس پارامترهایی که بررسی می‌شود تقریب‌هایی به دست می آید که آن را در بازار رصد می کنیم. و همان طور که می دانید بانک مرکزی وظیفه دارد و مجری نظام شناور مدیریت شده باشد. لذا بانک مرکزی نیز از بازار تبعیت می کند و اگر یک خبر ناگهانی بخواهد شوک قیمتی ایجاد کند از آن ممانعت می کند.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این که آیا رقم ۲۵۰۰ تومان که از سوی برخی اعلام می شود است خاطرنشان کرد: محاسبه دقیقی نداریم.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه درباره برنامه بانک مرکزی برای تامین نیاز مردم به تسهیلات خرد گفت: به طور طبیعی براساس دستورالعمل‌های مصوبه شورای پول واعتبار که بانک‌ها ابلاغ شده است ، بانک‌ها این کار را انجام می‌دهند.
https://akhbarbank.com/vdcdzj0f.yt0j56a22y.html
مشاهده نظر مخاطبان
یک سپرده گذارسر درگم بانک
واقعأ هم مردم وهم بانکها وهم تیم اقتصادی دولت وهم مجلسیها وهم سپرده گذاران وهم کارشناسان اقتصادی ازاین همه ضدونغیض گوئی های این آقای سیف درمورد ارز وسودسپرده مردم خسته نشده اند؟آقای رئیس جمهورعزیزفکرنمیکنیددرانتخاب رئیس بانک مرکری اشتباهی رخ داده است؟
مشتری بانک
آقای سیف فکرمیکنی قبل ازشما آقای بهمنی همین میزشما رادودستی نچسبیده بود وهرروزبرای سپرده گزاران خواب جدیدی نمی دید؟چه شدعاقبت کار؟لعن ونفرین سپرده گزاران رابدرقه راه خودش کردچون ارزش پول وسرمایه سپرده گزاران را به یک سوم رساند.درس وعبرت راسرلوحه کار خودقراربده که عاقبت به خیر بشوی.ازماگفتن بود خود دانی.
تازه ترین اخبار